Mielőtt bemegyünk a siófoki CE Pláza Hotelbe, elővesszük a védettségi kártyánkat, ugyanis a bejáratnál az olvasható, hogy a recepciónál kérik a kártyát. Belépéskor kezet is tudunk fertőtleníteni, mert kitettek egy automata fertőtlenítő-adagolót. A recepciós a plexilap mögött áll, és kedvesen mosolyog, megköszöni, és azt mondja: minden vendég megmutatja a védettségi kártyáját, de a szálloda dolgozói közül is mindenki beoltatta magát, így aki ide jön pihenni, biztonságban van.
Közben megérkezik Tóth Gergely is, a hotel vezetője, aki azt tapasztalta, hogy
minden vendég kérés nélkül megmutatja a védettségi kártyáját. Amióta újra kinyitottak, ebből semmiféle fennakadás nem volt, egyetlen vendég sem panaszkodott vagy elégedetlenkedett emiatt.
"Mi már a foglalásnál feltételül szabjuk, hogy csak védettségi kártyával lehet bejönni - tehát szobát foglalni is úgy lehet, ha már van kártyája a vendégnek." - mondja.
Tóth Gergely úgy fogalmaz: amennyire csak lehet, példát szeretnének mutatni, így
természetes volt, hogy ha a vendégek csak védettségi igazolvánnyal érkezhetnek, akkor a dolgozók is beoltatják magukat.
"Ez nem is volt kérdés a munkatársainknál. Látták a hírekben, olvasták az újságokban, hogy csak az oltással lehet megállítani a vírus terjedését, és mielőtt megnyitottunk volna, mindenki úgy döntött, beadatja a védőoltást, és meg is kapták a vakcinát. Mi ezt teljesen természetesnek tartottuk. Így védjük magunkat, a vendégeinket, és a munkahelyünket is. Hiszen dolgozni szeretnénk. A világ úgy állhat vissza a normális kerékvágásba, ha legyőzzük a járványt. Azt pedig a védőoltással lehet elérni. Nemcsak nekünk, a turizmusban, vendéglátásban dolgozóknak fontos ez, hanem az egész társadalomnak." - hangsúlyozta.
Amikor arról kérdezem, hogy véleménye szerint milyen lesz a nyári szezon, azt válaszolja: bizakodó.
"Jelenleg még megoszlanak a vélemények, hogy merjenek-e utazni az emberek, vagy inkább ne.
Szerencsére a mi vendégkörünk nagy része elfogadta a védettségi kártya szükségességét, belátó volt, hogy így lehet megvédeni a többi vendéget, és persze a szálloda dolgozóit is.
"Többségük szeretne utazni a nyáron, ezt jelezték is felénk. A foglaltságunkon most még érezhető, hogy fél évig zárva voltunk, de napról-napra bizakodóan kúsznak fel a foglaltsági számaink. Az első héten, amikor megnyitottunk, a szobák harmadában voltak vendégek. A második héten már 70 százalékos volt a telítettségünk, jövő héttől már teltházzal üzemelünk. A tavalyi nyár rendkívül erős volt, tele voltunk végig, de a jó szállodák mind teltházasak voltak. Most nagyon örülünk, hogy nyitva lehetünk, és abban bízunk, hogy az idén is hasonlóan jó szezonunk lesz."
A személyzet nagy részét megtartotta a pandémia legsúlyosabb ideje alatt is. Mindössze egy-két munkatárs ment el.
"Azok a kollégák, akik elmentek, a turizmusban tapasztalt bizonytalanság miatt iparágat váltottak, vagyis már nem a vendéglátásban dolgoznak. Egyelőre a mostani személyzettel zavartalanul működik a szálloda. Nyáron, ha beindul a szezon, valószínűleg szükségünk lesz még néhány munkatársra." - mondta Tóth Gergely.
A Balatonföldvári Hajózástörténeti Látogatóközpont és Kilátó bejárata előtt is kiírták egy táblára, hogy védettségi igazolvánnyal lehet belépni, a 18 évnél fiatalabbak pedig védettségi kártyával rendelkező felnőtt kíséretében látogathatják a kilátót. A bejárthoz itt is kitették a kézfertőtlenítőt, a jegypénztárnál pedig plexilapot helyetek el. Maszk használata itt is kötelező.
Eddig nem okozott fennakadást, hogy be kell mutatni a védettségi kártyát, de a kilátó sajtószóvivője, Futó Zsófia azt mondta:
volt olyan látogató, aki csak azt a papírkártyát hozta el, amit az oltás után kapott az oltóponton. Az pedig nem elég a belépéshez.
Azt is elmondta, hogy tavaly május 15-én nyitottak, és nagyon jó szezont zártak. Átlagosan több mint 35 ezer ember látogatja a kilátót évente, az előző évben is ugyanennyien jöttek a pandémia ellenére. Azt remélik, hogy minél többen beoltatják magukat, megkapják a védettségi kártyát, és az idén sem csökken az éves látogatói szám.
A balatonföldvári Platán Étterem terasza szinte tele volt, amikor ott jártunk. A pincérek maszkban szolgálták fel az ételeket - az asztalokat is kellő távolságban helyezték el egymástól.
Az étterem vezetője, Veres Zsolt azt mondta az Origónak, hogy amíg nem tudtak vendégeket fogadni, házhoz szállították az ételeket - így nem kellett leállniuk, folyamatosan dolgoztak. Az elmúlt néhány hónapban viszont volt lehetőségük a megújulásra:
teljesen új étlappal várják a vendégeket, és felújították a gyereksarkot is.
Egyetlen munkatárstól sem kellett megválni, így szinte ugyanazzal a személyzettel nyitották meg az éttermet. Tavaly is kimagasló volt a szezon, és Veres Zsolt úgy gondolja, az idén is nagy lesz a forgalom az étteremben.