23 847 fő megkérdezésével készült telefonos, reprezentatív felmérés a gépjárművel rendelkező budapesti lakosok körében a Metropol megbízásából. A megkérdezetteknek erre kellett választ adni: Karácsony Gergely főpolgármester egy sajtótájékoztatón azt üzente a dugóban ülő budapesti autósoknak, hogy szálljanak ki a kocsiból és menjenek gyalog. Ön egyetért Karácsony Gergely véleményével, illetve hogy szerintük ez valóban megoldást jelentene a dugóra?
A lap pénteken tette közzé az eredményt, amely szerint
a megkérdezettek 65,09 százaléka nemmel válaszolt, míg 34,91 százalék igennel.
A lap kétszer is lemérte, hogy Karácsony Gergely átgondolatlan felújításai, szervezetlen útlezárásai miatt mennyit veszteglünk a reggeli csúcs idején a fővárosi dugókban a normál menetidőhöz képest. A Budapest 6 különböző útvonalán mért adatok szerint június 9-én átlagban plusz 28 perc volt a normálhoz képest az idő, amelyet a végeláthatatlan kocsisorokban állva töltöttünk. Június 24-én, a Lánchíd lezárása után megismételtük a mérést a korábbi útvonalakon. Akkor már átlagban plusz 44 perc volt a dugókban várakozás ideje.
Mindez a hőségriadó kellős közepén.
A főpolgármester a nyár beköszöntével szinte egyszerre rendelte el a legfontosabb közlekedési csomópontok felújítását. Az amúgy is zajló belvárosi metrófelújítás idején fogott bele a pesti alsó rakpart átépítésébe a Margit híd és az Országház között, Dél-Pesten pedig az 50-es villamos vonalának korszerűsítése miatt érintett több forgalmas helyszínt az építkezés. A napi mintegy 500 ezer utast szállító metróvonal kiesése eleve iszonyatos embertömeget kényszerített buszos közlekedésre a csúcsidőszakokban. A metrópótló buszok már akkor gyakran konvojokban álltak, tovább akadályozva ezzel az autósokat a gigadugóban.
A cikk szerint
a kegyelemdöfést a Lánchíd felújítása adta meg június 16-án,
amit a főpolgármester „mesteri érzékkel" időzített az amúgy is nagy forgalommal és lezárásokkal járó futball-Eb idejére. A Clark Ádám téren az ikonikus virágágyást leaszfaltozták, a helyére életveszélyes biciklis körforgalom került.
Ezt követte június 19-én a Nyugati pályaudvar lezárása.
A felújítás időpontját a MÁV jó előre egyeztette a főpolgármesterrel, akinek tudnia kellett arról, hogy Budapest tömegközlekedésére jelentős pluszterhet ró a vonaton utazók városi közlekedésbe terelése. A köznyelv által csak „Karácsony-káosznak" nevezett közlekedésszervezési ámokfutás következő lépése a Blaha Lujza tér napokban történő lezárása lesz.
Karácsony Gergely már a 2019-es választási kampányában arról beszélt, hogy ki kell szorítani Budapestről az autósokat, amihez haladéktalanul neki is látott – csak éppen józan alternatívát nem kínált a négykerekűeknek. A belvárosi rész közlekedésében hatalmas dugókat okozott a körút „biciklisbaráttá" alakítása, ahol májustól anyázó autósok tömege vesztegel a kongó kerékpársávok mellett. Ehhez csatlakozott később a Hegyalja út is, ahol a BAH-csomóponttól az Erzsébet hídig újabb sávot vettek el az autósoktól – ezúttal a buszok részére.
Többen is gyanús egybecsengést látnak az elviselhetetlen állapotok és a főpolgármester azon felvetése között, hogy ha a „nép akarja", bevezetik a dugódíjat (értsd: az autósok megsarcolását) a fővárosban. Amikor Karácsony Gergelyt újságírók megkérdezték, hogy mit is kíván tenni a kialakult tarthatatlan helyzet megoldása érdekében, ennyit válaszolt:
Szálljon ki a kocsiból, és menjen gyalog!
A Metropol felmérése szerint a budapesti autósok kétharmadának megvan erről a véleménye.