Autós no-go zónává züllesztette Belső-Erzsébetvárost a Gyurcsány-párti kerületvezetés, s tovább rontott a helyzeten a Karácsony Gergely vezette főváros azzal, hogy most indította el a Blaha Lujza tér felújítását is, ami további lezárásokat eredményezett.
Ironikus, hogy a balos városvezetés ügyeiben jól értesült Telex arról számolt be a napokban, hogy ideiglenesen feloldják az egy éve érvényben lévő Dohány és Wesselényi utcai forgalomcsillapítást a tér átépítésével párhuzamosan a Rákóczi úton bevezetett sávlezárások miatt. Ám Veres Zoltán, a VII. kerületi Fidesz–KDNP képviselőcsoportjának frakcióvezetője lapunknak elmondta, hogy a múlt szerdai testületi ülésen szóba sem került az enyhítés, ezért leghamarabb a következő ülésen – várhatóan augusztusban – kerülhet terítékre a forgalmi káosz részleges rendezése.
Helyszíni riportunk során számos autós számolt be arról, hogy úgy érzi, Erzsébetváros DK-s polgármestere, Niedermüller Péter és baloldali szövetségesei tudatosan lehetetlenítik el őket az átgondolatlanul, minden rendszert és átláthatóságot nélkülöző intézkedéseikkel. Eközben a kisebb utcákban lakó erzsébetvárosiaknak is egyre gyakrabban kell a dugókat, megnövekedett lég- és zajszennyezést elviselniük, közben pedig azzal szembesülnek, hogy több ponton balesetveszélyessé vált a közlekedés.
Már egy éve, tavaly augusztus óta élnek azok a korlátozások, amelyekkel Niedermüllerék a gépjárművek számára átjárhatatlanná tették a VII. kerület belső részét. A kötelező haladási irányt egyes utcákban több helyen is megfordító forgalmi hurkok rendszere olyan szürreális helyzetet eredményezett, hogy egy-egy háztömbnyire – nagyjából 40-50 méterre – lévő úti cél eléréséhez akár kilométernyi kerülőutat kell megtenni.
A Kis- és Nagykörút, valamint a Rákóczi út által határolt területen – vagyis ahol Niedermüller létrehozta a sokat szidott „akadálypályát" – számos üzlet áll üresen, köztük rövidáru-, könyv- és ruhaboltok, valamint különböző szolgáltatást kínáló üzletek is. A vendéglátóegységek jellemzően kevésbé érezték meg a forgalmi káoszt, ám a másmilyen profilú üzletek közül sokan szenvednek.
– Ha tehetem, motorral közlekedek, autóba csak akkor szállok, ha valami nagyobb cuccot viszek magammal – meséli lapunknak egy belső-erzsébetvárosi utazási iroda dolgozója. Hozzáteszi: az iroda forgalma nagyjából ötven százalékkal csökkent az elmúlt időszakban, ami szerinte egyértelműen annak tudható be, hogy az üzletet csak nehezen tudják megközelíteni az autósok. A férfi borzasztónak nevezte a közlekedési helyzetet, amit szerinte az is tetéz, hogy egyszerre újítják fel a Lánchidat, a Blaha Lujza teret és a rakpartot.
– Találkozót is gyakorlatilag már lehetetlen egyeztetni, mivel ha valaki autóval megy, akkor a megbeszélt időponthoz képest nagyjából egy órával később érkezik meg. Múlt héten délelőtt az Oktogontól a Blaháig 55 perc alatt jutottam el, ami röhej. Már ott tartok, hogy minden mindegy, dobjuk el, inkább nem idegesítem magam, nem akarok agyvérzést kapni
– osztotta meg tapasztalatait az utazási iroda munkatársa.
Egy Király utcai ingatlaniroda dolgozóit is megosztja a Niedermüller-féle forgalmi káosz. Míg az egyik dolgozó és a tulajdonos is arról számolt be, hogy a forgalmuk nem csökkent, a korlátozásokról heves vita alakult ki köztük, s utóbbi arra hívta fel a helyi körülményeket kevésbé ismerő munkatársa figyelmét, hogy autóval gyakorlatilag lehetetlen közlekedni a kerület belső részein.
Egy, a Klauzál tér mellett parkoló taxis arról számolt be, hogy öt-tíz százalékkal csökkent az utasainak száma, és többször volt rá példa, hogy a fuvar megrendelője azt hitte, a sofőr nem talál oda a kért helyre, amikor azt látta, hogy a taxi egy háztömbbel előbb kanyarodik el. Holott ilyenkor a forgalmi hurkok, a mindenfelé elhelyezett behajtani tilos táblák miatt kellett kerülőt tennie a taxisnak. Megjegyezte: az irreális közlekedési rend miatt rendszeresen szabályt sért, és érkezésünk előtt néhány perccel is ezt tette, visszatolatva a térre, mert nem akart egy újabb kilométeres kerülőt tenni.
Számos autós él a polgári engedetlenség e formájával, ottjártunkkor például két autó is úgy játszotta ki a kötelező haladási irányt, hogy – szabálytalanul – vágtak át a Klauzál teret átszelő Dob utcán a Csányi utca felől a Kis Diófa utcába. Hasonló a helyzet a Kéthly Anna téren is, ahol a tér szervizútján hajtanak át az autósok, hogy levágják az egy kilométeres kerülőt, amit a felesleges átszervezés okozott. Bár a szervizútra nem vonatkoznak a forgalomkorlátozási intézkedések, azt elvileg csak az irodaépületbe érkező szállítók és egyéb kereskedelmi vagy hivatalos ügyben eljárók használhatnák.
A helyiek mindennapi ügyintézését is jócskán megnehezíti a feje tetejére állított forgalom. Egy bevásárolni igyekvő asszony például azt panaszolta, hogy a Klauzál térről két sarokra lévő Dob utcai óvodába is csak a Rákóczi útra, majd a Kiskörútra kanyarodva tud autóval eljutni. Ráadásul közben egy szakaszon még a VI. kerületbe is át kell mennie. Egy kerékpáros férfi pedig arról beszélt, hogy amikor sikerül nagyobb mennyiségben akciós termékeket venniük egy közeli diszkontban, akkor fél éve már inkább molnárkocsin tolják haza az áruhalmazt, mert autóval még ennél is körülményesebben lehetne megoldani a fuvart.
Többen vélték úgy, hogy a
zavaros forgalomkorlátozási intézkedések mögött a balos városvezetés azon szándéka állhat, hogy minél több büntetést szabhassanak ki.
– Érthetetlen, hogy a Wesselényi utca elején miért nem jelzik, hogy a Nyár utca sarkán elhelyeztek egy behajtani tilos táblát. A kevés helyismeretű autósok – sőt eleinte a helyiek is – ezzel csak a Wesselényi utca közepén szembesülnek, és megesik, hogy hirtelen nem tudnak jó döntést hozni. Ezt láthatóan kihasználják Niedermüllerék, mivel a rendészek sokszor a tábla közvetlen környékén strázsálnak és büntetnek – meséli egy erzsébetvárosi nő.
Emlékezetes: a tősgyökeres belvárosi Rónai Egon, az ATV műsorvezetője is arról beszélt a forgalomkorlátozás bevezetése után, hogy nem tudott kiigazodni a zavaros új rendszerben, és meg is büntették több tízezer forintra.
Egy másik faramuci megoldás szintén a gyanútlan autósok megbírságolását teszi könnyebbé. A Király utca és a Kazinczy utca sarkán a megállni tilos tábla egy nagy hirdetőoszlop mögött helyezkedik el, s a volán mögül nem is láthatják azt a bekanyarodó járművezetők. Egyes helyeken balesetveszélyt idéztek elő Niedermüllerék átgondolatlan rendelkezései: akadt olyan járókelő, aki szemtanúja volt annak, hogy majdnem karambolozott a Dob utcában egymással szemben közlekedő két autó.
– Mindkét irányból a Holló utcába irányították a forgalmat, de semmilyen tábla nem jelzi, hogy a szemből jövő járművek közül kinek van elsőbbsége, így ezt egymásnak indexelve, villogva vagy integetve döntik el az autósok. Azonban a legkisebb félreértés is ütközéshez vagy koccanáshoz vezethet, mivel meglehetősen szűk utcákról van szó
– fejtette ki a piacra igyekvő férfi.
Az autósokat megzavaró, önellentmondásos szabályozásra további példa, hogy a Dob utcában semmi nem utal arra, hogy a festéssel is jelölt, akkurátusan kialakított parkolóhelyeket nem lehet használni. Csak a Síp utcában – ahonnan rá lehet kanyarodni a Dob utcára – található az újonnan kihelyezett megállni tilos tábla – így az autósok nem látják egyszerre a parkolóhelyeket és a figyelmeztetést, s rendszeresen előfordul, hogy utóbbiról megfeledkezve beállnak a magukat kínáló helyekre. Bár állítólag a virágedények hivatottak jelezni, hogy nem lehet parkolni, a növénytartók inkább dísznek tűnnek, mivel még csak meg sem nehezítik a beállást.
Mivel a hurokrendszer miatt csak egy-két vonalon lehet végighaladni Erzsébetváros belső részén, ha valamilyen okból valahol akadály képződik, akkor teljesen összeomlik a forgalom.
Egy taxis mesélt arról, hogyan járta meg a múltkor, amikor a Klauzál utcában daruztak egy építkezésen, és kitettek egy ideiglenes behajtani tilos táblát. Szavai szerint teljesen beragadtak az autók a Klauzál utca tágabb környékén.
A már említett Holló utcában is könnyen alakulnak ki dugók, mivel a két irányból érkező autók hamar megtöltik a szűk kis utcát, amelynek ha a másik felén valamilyen akadály jelenik meg, akár húsz autó is beragadhat, az ingerült sofőrök dudálása pedig igencsak borzolja a lakosok idegeit.
Veres Zoltán, a helyi Fidesz önkormányzati képviselője lapunknak azt is kifejtette: a baloldali kerületek és a Karácsony Gergely vezette fővárosi önkormányzat nemcsak a belvárosból, hanem Budapest minél nagyobb részéről ki akarja tiltani az autókat.
Szavai szerint erre utal az a Fővárosi Közgyűlés elé beterjesztett pilot program is, amely
alapján Terézvárosban, Józsefvárosban és Ferencvárosban, valamint a IX. és a XIII. kerületben is a belső-erzsébetvárosihoz
hasonló szabályozásokat léptetnének életbe.
– Felháborító Karácsony Gergelynek az a kijelentése, hogy aki nem tud közlekedni autóval, az menjen gyalog vagy rollerrel. Tavaly Niedermüller Péter ugyanilyen cinikus módon fogalmazott, amiből az látható, hogy a baloldal továbbra is másodrendű állampolgárként kezeli az autósokat, és nemhogy orvosolnák, hanem még súlyosbítanák is a közlekedési káoszt Budapesten
– fejtette ki a fideszes önkormányzati képviselő.
Veres Zoltán arra is emlékeztetett: amellett, hogy Niedermüllerék csaknem 150 parkolóhelyet szüntettek meg a kerületben, a parkolási díjak közel megduplázásáról is döntöttek, s már csak a baloldali többségű Fővárosi Közgyűlés jóváhagyása kell ahhoz, hogy 800 forint legyen egyórányi parkolás Erzsébetvárosban reggel 8 és este 11 óra között.
– Ennek bekövetkezte beláthatatlan következményekkel járna, hiszen amellett, hogy az autósok túlnyomó többsége nem tudna megfizetni napi 12 ezer forintot egy utcán álló gépjármű után, azt is látni kell, hogy a házhoz hívott mesteremberek felszámolnák a kétszeresére emelt parkolási díjat is. Közben a Múzeum körútra már most sokszor nem hajlandók kimenni a szakemberek, mivel a közelben nem tudnak parkolni. Gyalogosan ugyanis nem tudják több száz méterre elcipelni azokat a szerszámokat, alapanyagokat és egyéb felszereléseket, amelyeket a munkájuk során használnak
– hívta fel a figyelmet Veres Zoltán.