Szentgyörgyvölgyi Péter, a Belváros polgármester még 2020 novemberében elsőként nyújtotta be javaslatát Karácsony Gergely főpolgármesternek kérve, hogy tűzze a Fővárosi Közgyűlés napirendjére azt, hogy a fővárosi parkolási rendelet módosításával minden budapesti polgármester az általa vezetett kerületek lakosai számára kizárólagos várakozóhelyeket jelölhessen ki. Karácsony válaszlevele szerint a jogszabályi környezet nem tesz lehetővé a Fővárosi Önkormányzat számára a fővárosi parkolási rendeletben meghatározottakon túlmenően bármilyen további szabályozást, ezért nem vették fel napirendre az előterjesztési javaslatot.
Bár a közgyűlés nem vette napirendre Szentgyörgyvölgyi javaslatát, több szomszédos kerület az V. kerületi ötlet alapján elkezdett forgalomtechnikai terveket készíttetni a kizárólagos lakossági várakozás vonatkozásában.
Az V. kerület forgalomtechnikai kiviteli tervét 2021. január 25-én nyújtották be a Budapest Közúthoz jóváhagyásra. A Budapest Közút az előírások szerinti 20 napos határidő helyett közel fél éven át válasz nélkül hagyta, egyeztetést sem kezdeményezett az ügyben.
Végül Szentgyörgyvölgyi július 23-án küldött, postafordultával választ kérő levelére július 26-án megdöbbentő válasz érkezett, amely szerint bár időközben sikerült megtalálni vagy kialakítani azt a jogi környezetet, ami már lehetővé teszi kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítését, azonban a Fővárosi Önkormányzat útmutatása alapján az ötletgazda V. kerület kérelmét elutasították, miközben a VI. kerület esetében jóváhagyták – olvasható a Belváros közleményében.
Közel egy esztendővel Szentgyörgyvölgyi ötletének előterjesztése után, 2021. augusztus 11-én – szintén Szentgyörgyvölgyi kezdeményezésére – ült végül egy asztalhoz Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke és Strang Tamás, a BKK integrált szolgáltatás- és infrastruktúrafejlesztési vezetője az V. kerület polgármesterével. Az egyeztetésen a Főváros álláspontja szerint önhatalmúlag olyan feltételekhez kötnék a lakossági kizárólagos várakozóhelyek létesítésének lehetőségét, amely feltételek kikötésére semmilyen jogalapja nincsen a fővárosnak, hiszen semmiféle rendelet vagy jogszabály nem tartalmaz erre vonatkozó szabályozást.
Továbbá, a meghatározott feltételek teljesítése csakis a lakossági parkolóhelyek rovására lehetséges. Mikromobilitási pontoknak nevezik azokat a létesítményeket, amelyek létrehozását feltételként szablyák a lakossági kizárólagos várakozóhelyek kialakításához, azonban a mikromobolitási pont fogalmának, kritériumainak meghatározására szintén semmilyen jogszabályra, rendeletre nem tudnak hivatkozni.