Egy kockázati tőkealap-kezelő a tőkéjével kezdő vállalkozásokba, startupokba fektet be – ezt sokan már tudják, de érdemes arról is szót ejteni, hogy vannak olyan szervezetek, mint amilyen a Vespucci Partners is, amelyek igyekeznek a portfóliójukba tartozó vállalkozásokat egyéb módon, például okostőkével is támogatni, hogy a lehető leggyorsabban, zökkenőmentesen legyenek képesek egyik szintről a másikra lépni, azaz folyamatosan fejlődni.
Egyszerűen jelentkezhetnek a startupok a Vespucci Partners kockázati tőkealap-kezelő
Persze mindez egyszerűen hangzik, azonban a gyakorlatban már a kiválasztási folyamat is igen összetett, bonyolult és hosszadalmas eljárás. A Vespucci Partners esetében, ha egy startup szeretné megmérettetni magát, a legpraktikusabb, ha a weboldalon található linken (DATA ROOM) tölti ki az érdeklődő azt az egy oldalas, angol nyelvű kérdőívet, amelynek segítségével már ebben a korai szakaszban felmérhető, hogy az adott startup befektetésre megfelelő-e a tőkealap számára, de legalább ennyire fontos az is, hogy a kérdőív kitöltését követően maga a jelentkező is közelebb kerül annak a kérdésnek a megválaszolásához, hogy számára a Vespucci Partners lesz-e az a befektető, amelyikre szüksége van. Amennyiben mindkét fél nyitott a következő lépésre, egy személyes találkozó következik, ahol a vállalkozás képviselői egy prezentáció keretein belül mutatkozhatnak be, majd a tőkealap szakemberei számos kérdést tesznek fel számukra, hogy megismerjék céljaikat, a csapatdinamikát stb. – avatta be a műsorvezetőt és a hallgatókat a kiválasztási folyamat részleteibe Sohajda Júlia.
Hibrid modell: fejlesztés itthon, értékesítés az USA-ban
Magyar-amerikai hibrid kockázati tőkealap-befektetőként a Vespucci Partners arra törekszik, hogy olyan startupokat találjon, olyan vállalkozásoknak adjon lehetőséget, amelyek Magyarországon fejlesztik megoldásaikat, de a terméküket vagy a szolgáltatásukat képesek az Amerikai Egyesült Államokban értékesíteni. „Ez egy nagyon versenyképes üzleti modell. Gondoljunk csak arra, mennyivel kedvezőbbek itthon az irodabérleti díjak például a Szilícium-völgyhöz képest. De az amerikai piaci szereplők nyitottabbak az innovációra és mind felhasználói, mind üzleti oldalon nagyobb a fizetőképes közönség is. Ráadásul az itthoni, regionális piachoz képest az amerikai piac nagyobb, ahol egy startup sokáig és folyamatosan képes a növekedésre” – tette hozzá a Vespucci Partners alapítója.
A beszélgetésből az is kiderült, hogy nagy a nyomás a tőkealap szakemberein, hiszen a magyar és a környező országok vállalkozói folyamatosan jelentkeznek, és bizony, egy önmagában jónak tartott ötlet kevés. „Egyrészt fontos, hogy minden befektetőnek megvan a saját befektetési tézise, tehát minden startup számára lényeges, hogy megtalálja a hozzá leginkább illő befektetőt. Ahogy a velünk együttműködő startupoknak is meg kell felelnie a saját befektetési tézisünknek: olyan üzleti modellt keresünk, amely globálisan skálázható, tehát viszonylag könnyedén növekedhet a piacon. Ilyen lehet például egy szoftveres megoldás. Másrészt kifejezetten olyan projektekben szeretünk gondolkodni, amelynek az értékesítési lába versenyképes lehet az USA piacokon. Emiatt is dolgozunk együtt különböző iparágakban tevékenykedő amerikai mentorokkal, tanácsadókkal, akik lokálisan ismerik a piac működését, pontosan tudják, mire lehet szükség a célpiacon, mire nyitottak a helyi befektetők. A második kritériumból következik a harmadik: olyan startupokat keresünk, amelyek erős, deep tech fókuszúak. Úgy látjuk, hogy a technológiai versenyelőnyön keresztül van lehetősége magyar startupoknak nemzetközi sikereket elérni. Azok a startupok, amelyek üzleti modell mentén innoválnak, sokkal nehezebb cipőben vannak, hogy úgy legyenek egy USA piacon sikeresek, hogy tisztán a felhasználói bázisuk nagysága adja a cégük értékét” – mondta Sohajda Júlia.
A kockázati tőkelapok a deep tech és a biotech befektetéseket szeretik
És ha már erős deep tech fókuszról esett szó, a rádióműsorból az is kiderült, milyen terület számít startup, illetve kockázati tőkelap-körökben népszerűnek. Ilyen a biotech, ahol számtalan jövőbemutató kutatás folyik, és mint kiderült, ebben az iparágban van a legmagasabb exit érték is, tehát az ilyen projekteket lehet a legnagyobb hozammal eladni.
Sohajda Júlia a Vespucci Partners portfóliójában szereplő magyar Poliloopot hozta elsőként példaként, amelynek innovációja egy olyan biotechnológiai eljárás, ami a könnyű szerkezetű, jellemzően egyszerhasználatos műanyagokat (PET-palack, élelmiszercsomagolók…) mindössze hat-nyolc hét alatt képesek szerves iszappá, komposzttá lebontani, miközben nem szabadul fel semmilyen káros anyag, például metán. Mint ismertette, a lebontás már önmagában nagy eredmény, hiszen az egyszerhasználatos műanyag a legnagyobb szennyezők közé tartozik, az igazi különlegesség azonban az, hogy a lebomláskor létrejövő anyagot újra fel lehet használni például bioműanyag készítésére, becsatlakozva ezzel egyfajta körforgásos gazdaságba.
A Madaras Liz és Lévay Krisztina vezette Poliloop kétmillió dolláros befektetést kapott a Vespucci Partnerstől, de ezen kívül abban is segítettek nekik, hogy bejussanak egy nagy nemzetközi akcelerátor programba, amely a korai fázisban lévő startupoknak segített megismerkedni befektetőkkel. Ennek köszönhető, hogy az amerikai Techstars is befektetett a cégbe, miközben olyan márkák állnak az ajtójuk előtt várva az együttműködést, mint például a Pepsi.
Komoly lehetőség előtt áll az Inpamac
Hasonlóan jó esélyekkel indul a gyógyszeriparban az Inpamac is, amely a hatékonyabb fehérjetermelés mellett kötelezte el magát, ami a koronavírus-világjárvány okán is egy égetően fontos terület, hiszen a legtöbb jelenlegi vakcinának fehérje az alapja. De a portfólióban szerepelnek szoftveres, robotikai, mesterséges intelligenciával vagy az egészségügyi technológiával foglalkozó startupok is. „Hogy fokozzam az izgalmakat, a jelentkezett, tőkét kereső startupok között van egy víz alatti robotikával és egy űriparral foglalkozó startup is, amely igencsak felkeltette az érdeklődésünket” – zárta gondolatait Sohajda Júlia.
A beszélgetést a Vespucci Partners Spotify csatornáján lehet meghallgatni.