A mai tárgyalás kissé körülményesen indult, mivel a tárgyalás Pesti Központi Kerületi Bíróságon tartották egy kisebb teremben, de a sajtó munkatársai a szomszédos épületben, a Fővárosi Törvényszéken követhették a fejleményeket egy kivetítőn.
A bírónő a tárgyalás megnyitása után elmondta, hogy mára
az volt terv, hogy dél-koreai tanúkat fognak meghallgatni távmeghallgatással, de mivel ma ott ünnepnap van, ezt nem sikerült megvalósítani.
Helyettük több magyar tanút idéztek be.
Jurij C. védője a tárgyalás elején kifogásolta, hogy a Hableány hajón több beavatkozás is történt, például egy kötél is eltűnt róla. Kiemelte, hogy a baleset 2 éves évfordulóján felkerült egy videó az internetre, amin valakik felmásztak a hajóra, és egy hosszabb felvételt készítettek a belsejéről. Mint kiderült, egy magánszakértő és a segítői voltak kint a roncsnál aznap. Az ügyvéd azt kérte a törvényszéktől, hogy időben, időpontot megjelölve tájékoztassák őket, hogy mikor és ki megy a hajó közelébe, hiszen az a legfontosabb tárgyi bizonyíték.
A hajónak érintetlen állapotban kellene lennie, de az ügyvéd szerint ezért nem tett meg mindent a bíróság.
A jogi képviselők erre úgy reagáltak, hogy ha illetéktelen behatolás is történt, attól még a hajón egy nagyon komoly helyszínelés történt, az ott elkészült dokumentumok elérhetőek. Erről egy kisebb vita alakult ki a tárgyalóteremben, majd pedig arról, hogy ki reagálhat a szakértő véleményére az eltűnt kötéllel kapcsolatban.
Ezek után behívták az első tanút, aki a baleset idejében egy sétahajót vezetett. Két kört kellett megtennie Budapesten aznap este. Bevallása szerint az időjárás rossz volt, nagy volt a forgalom, oda kellett figyelni.
A két kör között meg kellett állnia, ekkor hallott a balesetről a rádión. Az első bejelentés magyarul hangzott el: ember a vízben.
Nem indult el azonnal menteni, mert ő a kikötőben volt, és biztos volt benne, hogy vannak közelebb hajók, és mindig a legközelebbi kezdi meg a mentést. A kollégájával, egy másik kapitánnyal akkor döntöttek úgy, hogy kihajóznak, amikor többször bemondták a rádión, hogy emberek vannak a vízben. 1,5-2 kilométerre voltak a helyszíntől, így csak a Lánchídig mentek, ott próbáltak embereket kimenteni a vízből, de nem jártak sikerrel.
A bírónő kérdésére a férfi elmondta, hogy a nagyobb hajónak mindig elsőbbsége van, mivel azzal sokkal nehezebb manőverezni, mint egy kisebbel.
A tanú elmondta, hogy a nagy sétahajók mindig lelassítanak a Parlament előtt, hogy a turisták tudjanak fényképezni.
Szerinte az is okozhatta a balesetet, hogy a hableány kapitánya nem számított arra, hogy a Viking hajó a Parlament után újra fel fogja venni az utazósebességét.
A bírónő felolvasta egy korábbi vallomását, amiben kitért arra, hogy tapasztalatai szerint a nagyobb hajók nincsenek tekintettel a kisebbekre. Azt is elmondta, hogy korábban dolgozott a Hableányon kapitányként. Hátrafelé rosszul lehetett kilátni belőle. A híd előtt, a pilléreknél előre kell figyelnie, nem hátra. Ha nem kapott jelzést arról, hogy jön mögötte egy nagyobb hajó, akkor nem biztos, hogy észrevehette a kapitány.
A második tanú aznap este szolgálatban volt egy hajón.
A Parlamentnél járt, ahol elmondása szerint a Viking egy helyben állt, valószínűleg azért, mert a turisták fényképeztek.
Közben látta a Hableányt is, ami a Margit híd felé tartott. Elkezdte nézni az egyik műszer kijelzőjén, hogy ki milyen sebességgel halad. A hableány maximális sebességgel ment a Margit híd felé. A Viking egy jó ideig állt a Parlamentnél.
A hableány már majdnem elérte a hidat, amikor a Viking elindult, és jelentősen gyorsuló sebességgel érte be a másik hajót.
A vízállás miatt és a híd kialakításának köszönhetően korlátozott volt a lehetőség a behajózásra, ezért arra számított, hogy rádión megbeszélik majd, hogy menjenek át.
Ehhez képest hosszú perceken keresztül néma csend volt a rádióban.
Amikor a Viking beérte a hidat, nem sokkal később volt egy rádió üzenet, miszerint egy csónak 10-15 fővel beborult a vízbe. Erre nagyjából mindenki reagált amennyire lehetett.
Arra számított, hogy egy sárkányhajó borult be a vízbe, de nem sokkal később gázolaj szagot érzett. Ekkor gondolta, hogy valami más történt.
Véleménye szerint a Viking a vízálláshoz és a méreteihez mérten nem a megfelelő szögben hajózta be a hidat.
Az eset után minden erejükkel a mentésre koncentráltak, reflektorral világították a folyót. Először csak üres mentőgyűrűket láttak. Ők is dobálták be a mentőgyűrűket a vízbe, hogy minél több embernek tudjanak segíteni.
Ezután Jurij C. védője szót kért, majd kifejtette, hogy a kapitány kizárólag magyar nyelven kapta meg az idézést, majd azt is megemlítette, hogy az eddigi tárgyalások jegyzőkönyveit sem kapta meg lefordítva. A bírónő erre úgy reagált, hogy szerinte a bíróság erre nem köteles, de visszamenőleg és a jövőben is le fogják fordíttatni a jegyzőkönyveket Jurij C. anyanyelvére.
A szünet után a bírónő szólította a harmadik tanút. A férfi azzal kezdte, hogy két évvel korábban mindent elmondott a rendőrségnek, azóta csak koptak az emlékei. 2019. május 29-én este a Legenda hajón szolgált, városnézésen voltak. Akkor nem vezetett hajót, ketten voltak kapitányok a fedélzeten, egyik kört az egyiküknek, a másikat pedig a másik kapitánynak kell megcsinálnia.
8 óra után indultak a Vigadó térről, 45 perccel később előzték meg a Vikinget, ami a Parlamentnél haladt nagyon lassan felfelé, szinte állt.
Miután visszafordultak a Dunán, a rádióban hallották, hogy sok ember van a vízben, mindenki figyeljen. Ekkor már a Batthyányi tér közelében voltak.
Kikötöttek a Vigadó térnél, kitették az utasokat, majd a helyükre felszálltak a tűzoltók és keresőhajóként indultak el ismét.
A negyedik tanú egy nő volt, aki a baleset idejében a Monarchia hajón volt. A barátnőjével beszélgetett hajón, amikor hallották, hogy a rádióban bemondta valaki, hogy ember a vízben. Ezek után elkezdték keresni az embereket.
A hajó egyik oldalán vettek észre egy két embert, akik közül az egyiket sikerült kimenteniük.
A következő tanú szolgálatban dolgozott egy hajón, ő éppen pihenő idejét töltötte a baleset idejében. A kollégája riasztotta, hogy baj van. Addigra már a hajók javában kommunikáltak egymással. Ő személy szerint nem hallott rádiózást a Jurij C.-től.
2019. május 29-én, 21 óra után 5 perccel a hatalmas szállodahajó, a Viking Sigyn áthajtott a kis turistahajón, a Hableányon a Margit hídnál, ami 7 másodperc alatt elsüllyedt.
A sétahajón összesen 35-en utaztak, huszonkét nő, tizenkét férfi és egy hatéves kislány is.
Közülük a kapitány és a matróz volt magyar, a többiek mind dél-koreai turisták voltak és az idegenvezetőjük.
A baleset után páran a jéghideg folyóba estek, közülük 7 embert sikerült kimenteni a vízből. Többen viszont a hajóban ragadtak, ami másodpercek alatt megtelt vízzel. Ők ott fulladtak meg.
A hatóságok emberfeletti, napokon át tartó munkával 27 holttestet találtak meg, vagy a Duna délebbi szakaszain, vagy a hajóban.
Köztük volt a hatéves kislány is, aki az anyját ölelte. Az egyik turista nő holttestét eddig nem sikerült megtalálni.
A szállodahajó ukrán kapitányát, Jurij C.-t vádolta meg az ügyészség a baleset okozásával, aki jelenleg bűnügyi felügyelet alatt áll.
A vád szerint a Margit hídnál legalább 5 percig nem a hajó vezetésére figyelt, ezért ütközött össze a két hajó.