Már egy éve annak, hogy a nyolc darabból álló, harminc-hatvan éves BKV hajóflotta partra vontatva várja sorsa jobbrafordulását, emlékeztet a Magyar Nemzet. A lap még nyár elején kérdezett rá a BKV-nál, hogy milyen terveik vannak a feleslegessé vált hajóflottával, esetleg bérbe adják-e azokat.
A BKV akkor még a hajójárat ideiglenes felfüggesztésre készült, tájékoztatásuk szerint a vízi járműveket karbantartásra és javításra küldték, tehát üzembe nem állították azokat.
Magyar Nemzet most ismét felkereste a BKV-t, hogy megtudják, hogy a Fővárosi Közgyűlés döntése után mi lesz a sorsa a hajóflottának, amelynek nem kedvez az üzemen kívül tartás, továbbá megtörtént-e a hajók felújítása, mindez mennyibe került a BKV-nak. Mint írják, a nyolc darab vízi jármű benne van a korban, van amelyik hamarosan a hatvanadik évét is betölti.
Ami azt jelenti, hogy egyre többet kell szervizelni, ezért jóval drágább a karbantartása is. Még úgy is, hogy üzemen kívül tartják, hasznot pedig nem termel.
A főváros pénzhiányra hivatkozva függesztette fel a menetrend szerinti közlekedést, ám így is a hajók tárolása és karbantartása is veszteséget termel a cégnek.
A BKV a hajókkal kapcsolatban jövő hétre ígért tájékoztatást lapunknak. Wintermantel Zsolt, a BKV igazgatóságának egyik fideszes tagja a Karc Fm adásában elmondta, az nem érv, hogy 300 milliós veszteséget termeltek a BKV hajók, mert ilyen megközelítéssel például az autóbuszjáratokat is meg lehetne szüntetni, a tömegközlekedés ugyanis mindenhol viszi a pénzt, és áldozni kell rá.
Vagyis a hajók szárazföldön tárolva, illetve üzembe helyezve is viszik a pénzt, ezért is érthetetlen a járatok megszüntetése.
Karácsony Gergely főpolgármesterként kampányfogásként szeptembertől ingyenessé tette a 14 éven aluli diákok utazását, amely éves szinten feltehetően többmilliárdos kiesést okoz a BKV-nak. Az ehhez hasonló intézkedések miatt feszesebbé vált a vállalat közlekedése, ezért is dönthetett úgy a főváros, hogy leállítja a menetrend szerinti hajózást.
A főváros vezetése először a pandémiára hivatkozva függesztette fel a menetrend szerinti közlekedést, most pedig forráshiányra hivatkozva nem akarják jövőre közlekedtetni a hajókat, reagált Wintermantel Zsolt, a BKV igazgatóságának fideszes tagja a Karc Fm adásában arra, hogy
a botrányosra sikerült közbeszerzési eljárás után hirtelen a közgyűlés arra jutott, hogy jövőre sem kívánják elindítani a menetrend szerinti hajójáratokat.
Wintermantel Zsolt arra is felhívta a figyelmet, hogy Tarlós István főpolgármestersége idején hamar megvalósult, hogy a Dunát is használják helyi közlekedésre. Szerinte a fővárosiak körében nagy sikernek örvendett a közösségi közlekedés új fajtája, sokan kényelmesebben jutottak el a hajókkal iskolába vagy a munkahelyre,
és most, amikor állandóak a dugók Budapesten, még nagyobb jelentősége lenne a Dunán történő vízi közlekedésnek.
Wintermantel Zsolt hozzátette, a tender amiben üzemeltetőt kerestek a menetrend szerinti forgalom lebonyolítására, több mint gyanús, és lehet, hogy emiatt döntött a Fővárosi Közgyűlés a szolgáltatás és a kiírás megszüntetése mellett.
A főváros ősz elején még kitartott amellett, hogy jövőre újraindítják a BKV menetrend szerinti járatait, amelyhez üzemeltető céget keresett. A busz- és villamostenderekhez hasonlóan gyanús körülmények között írta ki dunai hajótenderét a BKV. Azonban gyorsan kiderült, hogy a győztesnek kihirdetni szándékozott cégnek semmilyen referenciája nincs.
Sőt, felmerült a gyanú, hogy a referenciáival komoly gond lehet, azok akár hamisnak is minősíthetők.
Tavasszal a BKV hajójárat felfüggesztése után a kormány lépett, és a MAHART hajózási vállalattal közösen indították el a BKV bérlettel is használható budapesti körjáratot, majd a Lánchíd gyalogos forgalmát mentesítő jártot, amely részben pótolni tudta a BKV által üzemeltetett hajókat. Nem sokkal ezután Tüttő Kata főpolgármester-helyettes olyan nyilatkozatot tett, mintha a főváros indította volna el az említett hajójáratokat, amelyekkel kisegítik a budapestieket és a turistákat.