A busz 1992. január 7-én 14.10-kor ért az Atkár és Hort-Csány települések között futó vasúti kereszteződéshez. A síkos úton a fékezés ellenére az átjáróba csúszott. A sofőr hátramenetbe kapcsolata a buszt, de már nem volt elég ideje, hogy letolasson a sínekről, és egy nagy sebességgel érkező, cukorrépát szállító tehervonat elgázolta a volánbuszt.
Az utasok közül öten a helyszínen, a sofőr pedig a hatvani kórházban halt meg.
A tehervonat mozdonyvezetője rádión egy perccel az ütközés után, 14.11-kor jelentette a balesetet a miskolci menetirányítóknak. A tehervonat első kocsija ugyanis keresztbe fordult.
De már érkezett egy gyorsvonat is, és 14.15-kor 118 km/h sebességgel belerohant a keresztbe fordult vagonba.
A személyszállító gyorsvonat mozdonya leszakadt, kisiklott, átfordult és visszacsapódott a már mozdony nélkül haladó, utasokat szállító kocsikba. Az oldalfolyosókat összeroncsolta - óriási szerencse, hogy a folyosókon éppen nem volt utas, mindenki a fülkékben ült. A mozdony végül az oldalára dőlve megállt.
A gyorsvonaton utazók közül senki sem sérült meg, de a tíz kocsiból hét kisiklott.
A mozdonyvezető a roncsok alól kimászott, és 14.16-kor jelentette, hogy újabb baleset történt.
A Heves Megyei Népújság január 9-én, csütörtökön azt írta, hogy azonosították a halálos áldozatokat, és még tart a mindenre kiterjedő vizsgálat.
A tudósítás szerint a szakértők előtt ekkorra már nagyjából kirajzolódott, mi történhetett pontosan. Úgy tájékoztatták az újságot, hogy
szinte bizonyos, hogy a busz vezetője figyelmen kívül hagyta a fénysorompó piros jelzését, de erről már csak a túlélő utasok számolhattak be, a sofőr ugyanis közvetlenül azután, hogy kórházba vitték, meghalt.
Szerdán - január 8-án - reggelig dolgoztak a baleset helyszínén a műszaki mentők, valamint a pálya megtisztítását és helyreállítását végző vasutasok. Az egyik sínpár több mint fél kilométer, a másik valamivel kisebb távon teljesen használhatatlanná vált, ezeket kellett kicserélniük a pályafenntartás brigádjainak. Éppúgy, mint a több mint egy kilométernyi villamos felsővezetéket.
Az autóbuszt még a helyszínen megvizsgálták, hogy nem volt-e műszaki hibája. Nem is engedték megbontani, elszállítani a baleset helyszínéről addig, amíg a vizsgálat le nem zárult. Az ütközés során a jegykezelési adatok megsemmisültek, így pontosan nem is lehetett tudni közvetlenül a baleset után, hogy hányan utaztak a buszon - feltehetően 15-20-an lehettek.
A lapnak a megyei főkapitány helyettese adott interjút, és azt mondta, hogy
az átjáróban működött a fénysorompó, amikor a tehervonat arra haladt.
Az ütközés után a tehervonat vezetője azonnal jelentette a balesetet, és engedélyt kért arra, hogy elhagyja a vonatot, és segítsen a busz utasainak mentésében.
Eközben a MÁV Miskolci Igazgatóságának ügyeletéről rádión keresztül kétségbeesetten próbálták megállítani a közeledő gyorsvonatot, de a 120 kilométeres utazósebesség, a hosszú fékezési táv — és persze a rossz látási viszonyok — miatt nem sikerült elkerülni az újabb ütközést.
A gyorsvonat először a tehervagonokról a pályára zuhant cukorrépatorlaszba rohant bele, aztán a keresztbe fordult teherkocsiba.
A főkapitány helyettese azt mondta a Heves Megyei Népújságnak:
szerencse volt a szerencsétlenségben, hogy a gyorsvonat mozdonya rögtön leszakadt a szerelvényről, és az „elárvult" tíz személyvagon önműködő fékje azonnal rászorult a kerekekre.
Ha ez nem történt volna meg, valószínűleg a vonaton is többen megsérültek volna. Így viszont csupán egy utas és a mozdonyvezető szenvedett könnyebb sérüléseket, nem kellett kórházba vinni őket.
A lap a hatvani kórház baleseti sebészetén érdeklődött, hogy milyen állapotban vannak a sérültek. A főorvos úgy tájékoztatta az újságot, hogy a súlyos karambol után az osztályra 11 ambuláns került, akik közül ötöt szerdán hazaengedtek.
Súlyos állapotban volt viszont hat sérült, akik agyrázkódást, különböző töréseket és belső sérülést szenvedtek, de az osztályvezető főorvos szerint valamennyien túl voltak akkor már az életveszélyen.
A hatvani Volán vállalat igazgatója arról tájékoztatta a lapot, hogy a Hungária Biztosító képviselőivel sorra látogatták az elhunytak hozzátartozóit, és részvétnyilvánításukat fejezték ki. Emellett 100-100 ezer forinttal a biztosító, 20-20 ezer forinttal és a temetési költségek átvállalásával pedig a Volán nyújtott anyagi támogatást nekik.
Január 10-én is érdeklődött a lap munkatársa a kórházban, ahol azt mondták, hogy lényegi változás nem következett még be a sérültek állapotában. A szükséges műtéteket elvégezték, most már csak pihenésre van szükségük a sérülteknek, hogy gyógyuljanak.
A súlyos karambol miatt a baleset másnapjáig szünetelt a teljes vasúti forgalom ezen a szakaszon. Délután kettőre sikerült helyreállítani a kettős vágány bal szárnyát, amelyen a Hatvanból Egerbe tartó első szerelvények indultak meg. Az állomásfőnök-helyettes azt mondta a lap munkatársának, hogy
a nagy lendülettel folyó munka eredményeként a baleset után két nappal minden valószínűség szerint megindulhatnak majd a jobb pályán, vagyis a Hatvan felé közlekedő szerelvények is."
A baleset másnapján további erősítést kaptak a pályaépítők és a felsővezeték-szerelők, hogy minél hamarabb helyreállítsák a vasúti pályaszakaszokat.
"Nehezíti a helyzetet a sínekről kisiklott mozdony pályára emelése, amely akadályozza a megrongálódott felsővezeték oszlopokra helyezését" - nyilatkozta a Heves Megyei Népújságnak az állomásfőnök-helyettes. Hozzátette: erre legjobb esetben a baleset után két nappal kerülhet sor, s ezzel mindkét irányban ismét zavartalanná válhat a vasúti forgalom Hatvan és Miskolc irányában.
A hétvégén - január 11-én - az újság úgy tájékoztatott, hogy a megrongálódott pályaszakasz teljes újjáépítése, illetve a felsővezeték cseréje péntek kora délutánján befejeződött, és bár egyelőre csak hatvan kilométeres sebességgel, de a két vágánypáron 14 óra 30 perckor mindkét irányban megindulhatott a forgalom. A sebességkorlátozás egy ideig még érvényben maradt.
A balesetben elhunytak emléke előtt tisztelegve Csányon emlékművet állítottak, amelyet 2017-ben, a baleset 25 éves évfordulójára fel is újítottak.
forrás:
Wikipedia
https://library.hungaricana.hu/hu/view/HevesMegyeiNepujsag_1992_01/?pg=56&layout=s
https://library.hungaricana.hu/hu/view/HevesMegyeiNepujsag_1992_01/?pg=64&layout=s
https://library.hungaricana.hu/hu/view/HevesMegyeiNepujsag_1992_01/?pg=74&layout=s
https://m.hatvanonline.hu/hir/Negyedszazada_tortent_a_csanyi_kettos_vasuti_tragedia/0/7/12368