Az embereknek arról is megvan a véleménye, hogy a baloldal szerint a rezsit úgy kell csökkenteni, hogy kevesebb vizet, áramot, gázt és üzemanyagot kell használni. Ilyenkor van egy szó, amit az ember mond, csak az édesanyák iránti tiszteletből nem mondja hangosan
- minderről Orbán Viktor beszélt annak kapcsán, hogy a baloldal és Gyurcsány jelöltje, Márki-Zay Péter folyamatosan támadja a rezsicsökkentést.
A kormányfő arról is beszélt, hogy messze 80 százalék fölött van azoknak az aránya, akik támogatják az üzemanyagár csökkentését. A Századvég szerint az üzemanyagárak féken tartását szolgáló döntés kedvező lakossági megítélése nem függ érdemben a politikai hovatartozástól, valamennyi vizsgált választói csoportban egyetértés övezi a hatósági árazás bevezetését.
Ennek megfelelően az önbesorolásuk szerint baloldali megkérdezettek 88, a jobboldaliak 85, míg a középen állók 84 százaléka helyesli a benzin és a gázolaj árának maximálását.
Tekintettel arra, hogy a baloldal miniszterelnök-jelöltje, Márki-Zay Péter a benzinárban „semmilyen szociális komponenst" sem tart indokoltnak, illetve nézete szerint „ahhoz, hogy fönntarthatóvá alakítsuk a gazdaságot, ahhoz igenis érezni kell az energiaár-növekedést", a felmérés kitért arra is, hogy Márki-Zay szimpatizánsai hogyan viszonyulnak az üzemanyagár-stophoz.
A kutatás rávilágít, hogy a hódmezővásárhelyi polgármester álláspontja az említett kérdésben nem találkozik a saját támogatói többségének elvárásaival.
A felmérés szerint ugyanis a Márki-Zay Péterről kedvezően vélekedők 87 százaléka egyetért a kormányzat benzinárakra vonatkozó döntésével, míg a hatósági árazást ellenzők aránya 10 százalékra tehető ebben a választói közegben.
Márki-Zay, a baloldal listavezetője korábban arról is beszélt, hogy
az Egyesült Államokban azt láttam, hogy amikor felment a kétszeresére a benzin ára, az okos amerikaiak nagy autók helyett kisebbet vagy hibridet vettek, és nem egyesével, hanem akár hárman mentek együtt munkába.
A baloldali listavezető tehát azt javasolta az autósoknak, hogy vegyenek kisebb kocsit. Mindezt abban az esetben is nehéz kivitelezni, ha valakinek kettő, vagy ennél több gyermeke van. Ráadásul Márki-Zay mindezt úgy mondja, hogy neki a kormányzati nagycsaládos autótámogatási program révén elég nagy gépkocsija van.
Mindezzel kapcsolatban Hollik István, a Fidesz kommunikációs igazgatója a következő bejegyzést tette:
Gyurcsány jelöltjén egyébként már az egész internet nevet. És többek között ilyen képek születtek:
Márki-Zay kijelentése nagyban hasonlít Karácsony Gergelyéhez és Bajnai Gordonéhoz. A baloldali főpolgármester a budapesti dugókkal kapcsolatban mondta azt, hogy hát szálljanak ki a kocsiból, és menjenek gyalog. Később, amikor Karácsonyt arról faggatták, hogy egy óra eljutni a Nyugatiból a Blaháig, a főpolgármester röviden annyit mondott:
Szállj föl a villamosra, és ott vagy három perc alatt.
Mondja ezt annak, aki a húst viszi az étterembe - szúrt oda a riporter.
Bajnai Gordon korábban az ingatlanadó kapcsán mondta azt, hogy akinek nagy háza van, költözzön kisebbe. Ezzel kapcsolatban pedig az alábbi mém született.
A baloldali listavezető a héten megismételte a rezsicsökkentést elutasító álláspontját. Azt nyilatkozta, hogy a Fidesz-féle rezsicsökkentés fenntarthatatlan. Jól láthatóan Márki-Zay tovább ragaszkodik a rezsicsökkentés eltörléséhez. Ennek az árát pedig a fogyasztók fizetnék meg. Egy magyar háztartás átlagosan havi kilencezer forintot költ villamos energiára és 13 ezer forintot földgázra, ez az összes kiadás négy és öt százalékát jelenti.
AZ ELMÚLT IDŐSZAK EMELKEDŐ ENERGIAÁRAI MIATT A PIACI ÁRSZABÁS BEVEZETÉSE A HATÁLYOS TARIFÁKAT OKTÓBERBEN AZ ÁRAM ESETÉBEN 2,6-SZOROSÁRA, A FÖLDGÁZ ESETÉBEN 3,2-SZERESÉRE NÖVELTE VOLNA, AMI EGY MINDKÉT TERMÉKET FOGYASZTÓ ÁTLAGOS HÁZTARTÁSNAK KÖZEL 44 EZER FORINTOS TÖBBLETKÖLTSÉGET JELENTENE. AZ ÖSSZESÍTETT HAVI KIADÁS EZEKRE HAVI KILENC SZÁZALÉKRÓL 26 SZÁZALÉKRA NÖVEKEDETT VOLNA
Magyarországon a lakossági rezsidíjak hatóságilag rögzítettek, így a jelenlegi energiaválság okozta áremelkedés nem befolyásolja a tarifákat, azok továbbra is a legalacsonyabbak az Európai Unióban. Márki-Zay Péter – a korábbi baloldali kormányokhoz hasonlóan – megszüntetné a rezsicsökkentést, és a hatósági tarifák helyett piaci árakat vezetne be. Az intézkedés a fenti számítás alapján valamennyi magyar háztartás rezsikiadásait megemelné, de különösen nehéz helyzetbe sodorná az alacsony jövedelműeket és a családokat.
Írtunk arról is, hogy Márki-Zay egyik önéletrajzában sem tüntette fel, hogy a rezsicsökkentés környékén az Eureletric bizottsági tagja volt. Pedig fontos lett volna erről tájékoztatnia a közvéleményt, hiszen a globális szervezet több évtizede bejáratos az uniós vezérkarhoz, rendszeresen fogalmazza meg véleményeit és iránymutatásait az Európai Bizottságnak.
Egyre inkább érthetővé válik, a baloldal miniszterelnök-jelöltje miért megy el a falig annak érdekében, hogy megszüntesse a magyarok millióinak komoly segítséget nyújtó rezsicsökkentést, miközben Nyugat-Európában hatalmas krízist okoz az energiahiány és az egyre dráguló árak.