A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0
HUNMuhari Eszter
19:25VívásEszter Muhari-Auriane Mallo-Breton
HUNMuhari Eszter
20:40VívásEszter Muhari-Nelli Differt
HUNMagyarország
21:44ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNPóta Georgina
22:15AsztaliteniszGeorgina Pota-Xiaona Shan
NyílNyíl

Csak egy pillanatra nem figyelt a sofőr - tizenkilencen haltak meg a siófoki busztragédiában

Siófoki busztragédia - 1980.
Vágólapra másolva!
Tizenkilencen haltak meg 1980. június 30-án, este kilenc óra előtt öt perccel, amikor a Darnay téri, fénysorompóval ellátott vasúti átjáróban összeütközött egy dízelmozdony és egy helyi járatú busz. A balesetben 17-en a helyszínen meghaltak - köztük a busz vezetője is -, ketten pedig a kórházban veszítették életüket. A legfiatalabb áldozat hatéves volt. Tizenketten súlyosan megsérültek. Hogyan történt a baleset? Miért nem vette észre a buszvezető, hogy jön a vonat? Ezekre a kérdésekre hetekig keresték a választ a szakértők.
Vágólapra másolva!

Tizenhárom órája dolgozott a buszsofőr a tragikus napon

Esteledett 1980. június 30-án. Az idő kellemes volt - az évszaknak megfelelő -, így a látási viszonyok is tiszták voltak.
A helyi járatú busz vezetője, a 48 éves K. László a kaposvári 13. számú Volán Vállalat dolgozója volt - kaposvári lakos -, de beugró sofőrként Siófokon a nyári időszakban segítette a munkát. Évek óta járt a Balaton déli partjának fővárosába júniusban, júliusban és augusztusban, és a helyi járatú buszokat vezette.

Szabálykövető, csendes embernek ismerték a kollégái, az utasoktól sem érkezett soha semmilyen panasz a munkájára.

Pontosan, balesetmentesen végezte a munkáját.

A baleset napján viszont már 13 órája volt szolgálatban. Reggel 8 óra óta dolgozott, és összesen hat órát vezetett a nap folyamán.

Valószínűleg már nagyon fáradt volt.
A sofőr felvette a 70-es út és a vasúti pályatest közötti buszmegállóban a várakozó utasokat este kilenc óra előtt néhány perccel. Bezárta az ajtókat, és továbbindult. Mindössze 20-30 méterre volt a vasúti átjáró, amely előtt fénysorompó jelezte, hogy jön a vonat.

A sofőr viszont lassítás nélkül hajtott a sínekre.

Pedig több állítás szerint látni - és hallani is - lehetett a mozdonyt, ahogy száguld az átjáró felé. Amint a busz a sínekre ért, akkor érkezett oda a gépmenetben közlekedő MÁV M62-es sorozatú dízelmozdony is, amelyet egy pályakezdő mozdonyvezető vezetett. Éppen két héttel korábban vizsgázott. A mozdony a sebességmérő óraszalag szerint az engedélyezett 60 km/h helyett 95 km/h-val ment - ez áll a MÁV Központi Irattár "Tömegszerencsétlenség 1980 VI.30-án Siófok-Balatonszabadi-Sóstó áll. között az AS 1121 sz. fénysorompós átjárónál" című ügyiratban. Ez azonban a vizsgálatok szerint nem játszott szerepet abban, hogy a baleset megtörtént.

A mozdonyvezetőnek egy pillanatnyi ideje sem volt arra, hogy fékezzen, olyan hirtelen bukkant fel előtte a busz. Teljes erőből belerohant a buszba, amely az ütközés során három részre szakadt.

A középső részt még több száz méteren tolta maga előtt.

Siófoki busztragédia - 1980 Forrás: https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu

Gyerekek is az áldozatok között

A Dunántúli Napló július 2-án

címmel közölt tudósítást, amelyben leírták, hogy június 30-án este 20.55-kor a siófoki vasúti átjáróban egy szerelvény nélküli dízelmozdony összeütközött a busszal. Ezután felsorolták, hogy kik haltak meg a balesetben - a neveket is lehetett olvasni, és azt is, hogy az áldozatok hány évesek.

A halottak között négy gyerek is volt, a legkisebb egy hatéves kisfiú.

Közölték a minisztérium részvétnyilvánítását is:


Ugyanezt a közleményt a Somogyi Néplap is megjelentette.

Siófoki busztragédia - 1980. Forrás: https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu

Miért nem vette észre a tilos jelzést a buszsofőr?

Mivel a szerencsétlenségben a buszsofőr is meghalt, nem derült ki, miért hagyta figyelmen kívül a fénysorompó tilos jelzését. Azt a vizsgálatok bebizonyították, hogy a sorompó tilosat jelzett. Mivel este történt a baleset, a vörös fényt talán még jobban lehet látni, mint napközben.

Talán egy pillanatnyi figyelmetlenség miatt nem vette észre a busz sofőrje az átjáró előtt a tilos fényjelzést.

A KRESZ ugyan előírta, hogy a tömegközlekedési járműveknek – így a buszoknak is - a vasúti átjáró előtt még akkor is meg kell állniuk, ha a fénysorompó jól látható, és szabad jelzést mutat. Siófokon 1980. június 30-án vörösen villogott a fénysorompó, és így sem állt meg a busz sofőrje.

A buszt is megvizsgálták, és kiderült, hogy kifogástalan műszaki állapotban volt - vagyis az nem fordulhatott elő, hogy esetleg a fék nem működött.

A szakértők úgy zárták le a vizsgálatot, hogy a sofőrnek pillanatnyi figyelemkihagyása volt.

A balesetben lefolytatott eljárás azonban megállapította a Volán felelősségét, mivel nem gondoskodott idejében a buszsofőr leváltásáról.

A baleset után a mozdonyvezetőt sokkos állapotban vitték kórházba. Hónapokig kezelték, mert idegösszeomlást kapott.
A katolikus egyház egy templomot építtetett az áldozatok emlékére a siófoki Darnay térre.

Templom Siófokon a buszbaleset áldozatainak emlékére Forrás: https://siofok-plebania.eoldal.hu/


Akkor, 1980-ban többen azt mondták: nem elég a fénysorompó abban a vasúti átjáróban, hanem úgynevezett félsorompót is fel kellene állítani. Ez nem történt meg. 2003-ban ugyanitt történt egy másik tragikus buszbaleset, ahol 33-an haltak meg.

Forrás: Wikipedia,
Somogyi Néplap, 1980. július 2.
Dunántúli Napló, 1980. július 2.
https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2013/11/25/magyar_vasuti_balesetek
https://regvoltkepek.blogspot.com/2015/01/a-siofoki-vasuti-baleset-1980.html
https://siofok-plebania.eoldal.hu/

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!