2020-hoz képest mindenképpen nagyobb fogyasztás várható idén karácsonykor, és ennek több oka is van
- mondta Regős Gábor az Origónak. A Századvég gazdasági szakértője rámutatott arra, hogy idén nem várhatóak a tavalyihoz hasonló korlátozó intézkedések az ünnepek idején a koronavírus-járvány miatt, illetve a kedvezőbb vírushelyzet, illetve a védőoltások miatt tágabb körben történhetnek találkozások, ajándékozás. Másrészt 2020-hoz képest nőttek az emberek jövedelmei, a foglalkoztatás is magas szinten van, így többet is tudnak költeni. A szakember rámutatott arra is, hogy a kiskereskedelem növekedése közel 6 százalék volt októberben, és ez a trend az év utolsó két hónapjában is folytatódhat.
Regős Gábor kijelentette, hogy bár a hazai ipar teljesítménye a nemzetközi ellátási láncokban felmerült problémák miatt jóval szerényebb a várakozásokhoz képest, de a belső fogyasztás erősödése miatt nincsen veszélyben az 5,5 százalékos növekedési cél. A Századvég szakértője szerint nagyban segíti a magyar gazdaságot a fogyasztás mellett az is, hogy az Európai Unióban az egyik legnagyobb a magyar beruházási ráta. Bízik benne, hogy belátható időn belül megoldódnak az ellátási láncok problémái, és a hazai gazdaságban az ipari termelés is hozzá tud járulni a gazdasági növekedéshez. A szakember rámutatott arra is, hogy
az Országgyűlés által elfogadott adócsökkentések és a bejelentett fizetésemelések miatt jövőre a belső fogyasztás tovább fog erősödni.
Mindezzel párhuzamosan pedig örömtelinek nevezte azt a kormányzati bejelentést, hogy jövőre a korábban bejelentettnél kisebb, 4,94 százalékos hiányt terveznek.
Az előbb elmondottakat alátámasztja az is, hogy tízből hat ember mondta azt, hogy ugyanannyit költ idén karácsonyi ajándékokra, mint tavaly. A válaszadók 22 százaléka többet, 16 százalékuk viszont kevesebbet szán idén az ünnepekre. Az ajándékokra szánt összegek tekintetében 45 százalékuk legfeljebb harmincezer forintot, további 31 százalékuk pedig harminc- és hatvanezer forint közötti összeget költ az ajándékokra. Tízből kilenc esetben a vásárolt ajándékok ára nem haladja meg a százezer forintot.
Akik a tavalyihoz képest többet költenek az ünnepekre, ezt többféleképpen indokolták: hetven százalékuk úgy érzi, hogy idén drágábban tud vásárolni,
36 százalékuk jobb anyagi helyzete miatt tud többet költeni,
míg ötödük azzal indokolta a nagyobb arányú költekezést, hogy idén már tud találkozni és ünnepelni azokkal is, akikkel tavaly a járvány miatt még nem lehetett. A Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért kutatásából az is kiderült, hogy a karácsonyra többet költő nyugdíjas válaszadók közel kétharmada úgy gondolja, hogy a pluszkiadást a nyugdíjprémium és a nyugdíjemelés miatt engedheti meg magának.
A karácsonyi roham a postákon is érezhető. A csomagszezon hajrájában mindenki, aki hadra fogható, feldolgoz vagy kézbesít a Magyar Postánál. A saját állományon túl ilyenkor kölcsönzött munkaerőt és alvállalkozókat is alkalmaznak - írta a Világgazdaság. Az elmúlt pár év tapasztalata alapján a csúcsidőszak a 49–50. hétre esik, akárcsak az éves napi csúcs. Tavaly december 15-én volt a legtöbb egy napra eső csomag, az idén viszont még a karácsony előtti utolsó hétkezdés is erős lehet a mostani előrejelzések szerint, mivel 24-e péntekre esik.
Az elmúlt évek fenntarthatósággal kapcsolatos törekvéseinek már hazánkban is érezhető a pozitív hatása, amihez a pandémia is hozzátett. A Rondo Hullámkartongyártó Kft. legfrissebb reprezentatív kutatása szerint a magyar lakosság több mint egyharmada a környezetbarát csomagolást használó márkákat részesíti előnyben, sőt,
74 százaléka többet is hajlandó fizetni egy fenntartható borításban lévő termékért.
Az is kiderült, hogy a magyarok 88 százaléka tesz fenntarthatósági lépéseket az ünnepek alatt, a közvélemény szerint pedig a papír és a hullámkarton a legkörnyezetkímélőbb csomagolóanyag.
A kérdőív arra is kitért, milyen fenntarthatósági lépéseket tesznek a magyarok karácsonykor. Az ünnepi időszak alatt a kitöltők 59 százaléka gyűjti szelektíven szemetét, amivel segítik, hogy az arra alkalmas csomagolások visszakerüljenek a körforgásba.
A pazarlás visszaszorítása érdekében a lakosság 46 százaléka korábbi csomagolásokat, dobozokat választ az ajándékokhoz, 25 százalék pedig új, de környezetbarát csomagolóanyagot vesz.
A zöld hozzáállás az ünnepi bevásárláson is meglátszik: 47 százalék saját zacskót visz a boltba, 6 százalék csak fenntartható csomagolású ajándékokat vesz, míg 5 százalék kizárólag környezetkímélő védőborításban lévő árut vásárol a karácsonyi étkezésekhez.