Egyre több útszakaszt, csomópontot zár le a főváros baloldali vezetése, ami miatt teljesen összeomlott Budapest közlekedése. Mától azonban még hatalmasabb dugókra készülhetnek a budapestiek, szerda hajnali 4 órától ugyanis teljesen lezárták a Lánchidat és környékét a gyalogos és a közúti forgalom elől, várhatóan másfél évre. Szerda reggel a csúcsforgalom már elviselhetetlen volt szinte a város összes jelentősebb főútvonalán.
Ahogy arról korábban is írtunk, a hatalmas dugók és közlekedési anomáliák oka az, hogy a főváros baloldali vezetése egyszerre indított el több, közlekedési csomópontot érintő projektet: egyszerre kezdték el a Lánchíd, az M3-as autópálya budapesti bevezető szakasza, a pesti rakpart és a Blaha Lujza tér felújítását, és mindeközben az átgondolatlan biciklisávokat is megtartották. Így egy ideje már lehetetlen közlekedni a fővárosban a dugók miatt. Mint ismert, Gyurcsány Ferenc a főpolgármestert jelölte ki a baloldal közös jelöltjének, akinek így nem árt majd felmutatnia valamit a választások előtt. Éppen ezért a baloldali városvezető másfél év semmittevés után szakmaiságot, előzetes egyeztetést háttérbe szorítva vágott bele az összes felújításba.
A Lánchíd felújítását korábban el kellett volna végezni, de a Karácsony Gergely-féle baloldali vezetés folyamatosan halogatta azt, aminek következtében a híd állapota mára kis híján életveszélyessé vált, a költségek pedig elképesztő mértékben drágultak. A Lánchíd felújítása Tarlós István idején kiemelt beruházásnak számított, de amikor 2019 októberében Karácsony Gergely vette át, a Lánchíd kérdése nem szerepelt a Fővárosi Önkormányzat fontos projektjei között. Közben a híd szerkezeti állapota folyamatosan romlott, és végül már félő volt, hogy olyan állapotba kerül, hogy egyáltalán nem lehet majd felújítani - erről ír a Metropol. A késlekedés miatt a beruházás végül több mint 25%-kal, azaz 5 milliárd forinttal kerül többe, mint az a Tarlós által korábban kiírt pályázatban szerepelt. Ráadásul úgy, hogy végül ugyanaz a cég - az A-Híd Zrt.- nyerte el, mint aki korábban is esélyes lett volna rá – csak akkor még 5 milliárddal olcsóbban.
Június 7-étől vette kezdetét a tényleges, hónapokig tartó építkezés az Idősebb Antall József rakparton. Ezzel párhuzamosan a Lánchíd elkerülő tengelyének kinézett Hegyalja út - Erzsébet híd - Rákóczi útvonalon is elkezdik törni az aszfaltot július elején a Blaha Lujza tér átalakítása miatt. Itt egy forgalmi sávot végig használhatnak az autósok, nem lesz teljes lezárás, de így is nagy dugó várható.
A főváros előzetes tájékoztatása szerint a pesti alsó rakpart az év végéig, a Lánchíd másfél évig lesz lezárva, a Blaha Lujza tér átépítése pedig jövő év végén fejeződik be. Mindemellett hatalmas káosz várható a Nyugati pályaudvar lezárása miatt is, amíg emiatt Zugló megállóhely lesz a MÁV alföldi vonalainak központja.
"Szálljon ki a kocsiból, és menjen gyalog!" - ezt üzente Karácsony Gergely azoknak, akik szóvá tették, hogy a lezárások miatt csak araszolgatni lehet a budapesti utakon. A főpolgármestert azonban egyáltalán nem érdekli a budapestiek tiltakozása.
Ezek a gigadugók nemcsak az embereket akadályozzák és dühítik fel joggal, hanem mérhetetlen környezetszennyezést is okoznak. Ennyit a zöld és klímabarát főpolgármesterről...
- reagált korábban a dugókra Fürjes Balázs a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.
Ahogy arról az Origo is beszámolt, a napokban aszfaltot terítettek a Clark Ádám téri körforgalom közepén lévő, a budapestiek és a turisták által jól ismert, városképi jelentőségű virágágyásra. Karácsony Gergely azzal magyarázta a lépést, hogy a területet – a Lánchíd felújítása miatt – átmenetileg bevonják a forgalomba, hogy "enyhítsék az autósok kellemetlenségeit". Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felszámolt virágágyás helyén biciklisávot alakítottak ki, ami életveszélyes. Ugyanis így a körforgalomban milliméterekre lesznek egymástól az autók és a biciklik. A budapestiek egységesen elítélték a főváros lépését. Legtöbben azzal érvelnek, hogy így balesetveszélyes lesz a helyszín, és drasztikusan csökken a zöldfelület.
A V4NA korábban arról írt, hogy nem teljesen véletlen, hogy állandósultak a dugók Budapesten, ugyanis a főváros bevezetheti a dugódíjat a közeljövőben. Ez annyiban nem meglepő, hogy a dugódíj szerepelt Karácsony választási programjában, igaz, akkor még népszavazáshoz kötötte volna a bevezetését. Ugyanakkor érdemes felidézni, hogy nem sokkal megválasztása után több alkalommal is beszélt erről, mindannyiszor nagy felháborodás lett a vége.
A Lánchidat és környezetét nemcsak az autósok, hanem a gyalogos és a közúti forgalom elől is lezárják a felújítás idejére, emiatt számos járat közlekedése megváltozik.
A közúti forgalomnak várhatóan 2022 decemberében adják vissza a hídpályát, a járdák azonban a munkák 2023-as befejezéséig lezárva maradnak. A kivitelezési munkákat előreláthatóan 2023 augusztusában fejezik be.