A 2021-ben történt 86 vasúti átjárós balesetből 16 halálos, 15 végződött súlyos- és 14 könnyű sérüléssel, a többi esetben anyagi kárt regisztrált a vasúttársaság, ami tavaly meghaladta az egymilliárd forintot.
A vasúti átjárókban történt baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza.
A sofőrok általában nem néznek körül mielőtt behajtanak egy vasúti átjáróba, vagy a dugók miatt gyakran a síneken ragadnak, ahol tilos és életveszélyes megállni.
A záródó sorompórudakat látva az autóvezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik; emellett sok balesetet a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza.
Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják.
Az őket ért balesetek többségét például a fülhallgatóval történő közlekedés, a kapucnis ruházat vagy a mobiltelefon használata okozzák.
A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:
Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat!
Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít! A tilos jelzés a gyalogosokra és a kerékpárosokra is vonatkozik, de még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is!