Kiderült: így történik a legtöbb tragikus baleset a vasúti átjárókban

Debrecen, részeg sofőr, vasúti sín
Vágólapra másolva!
Drasztikusan emelkedett a vasúti átjáróban történt balesetek száma tavaly. Az autósokat legtöbbször a türelmetlenségük, a bicikliseket és a gyalogosokat pedig a figyelmetlenségük sodorja bajba. A közlekedési morálon sürgősen változtatni kell - hangsúlyozza a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága közleményükben.
Vágólapra másolva!

A 2021-ben történt 86 vasúti átjárós balesetből 16 halálos, 15 végződött súlyos- és 14 könnyű sérüléssel, a többi esetben anyagi kárt regisztrált a vasúttársaság, ami tavaly meghaladta az egymilliárd forintot.

A vasúti átjárókban történt baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza.

Drasztikusan emelkedett a vasúti átjárós balesetek száma. A kép illusztráció Forrás: police.hu

A sofőrok általában nem néznek körül mielőtt behajtanak egy vasúti átjáróba, vagy a dugók miatt gyakran a síneken ragadnak, ahol tilos és életveszélyes megállni.

A záródó sorompórudakat látva az autóvezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik; emellett sok balesetet a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza.

Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják.

Az őket ért balesetek többségét például a fülhallgatóval történő közlekedés, a kapucnis ruházat vagy a mobiltelefon használata okozzák.

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/h-ás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.

Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat!

Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít! A tilos jelzés a gyalogosokra és a kerékpárosokra is vonatkozik, de még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!