Az aktív magyarok többsége ellenzi Brüsszel újabb hatáskörcsorbító javaslatát

Belgium - Brussels - European Commission EUROPEAN UNION BUILDING FLAG FACADE Belgium buildings front EUROPE EU capital apartment building
EU flags outside the European Commission building in the Belgian capital Brussels. 24.06.2017. The European Commission is based at the Berlaymont building, built between 1963 and 1967. In 1992 the Berlaymont building was closed due to the presence of asbestos and extensively renovated. The modernized building reopened on 21 October 2004. - NO WIRE SERVICE - Photo: Sascha Steinach/dpa-Zentralbild/dpa | usage worldwide
Vágólapra másolva!
A választási részvételüket biztosra ígérő magyarok döntő többsége, 59 százaléka nem ért egyet azzal, hogy az Európai Unió beleszóljon a tagállami választásokhoz és népszavazásokhoz kapcsolódó politikai reklámok szabályozásába. 51 százalékuk pedig elutasítja azt, hogy az Európai Unió döntse el, mi a valódi hír és mi az álhír – derül ki az Alapjogokért Központ közvélemény-kutatásából.
Vágólapra másolva!

Az országosan reprezentatív felmérés a magyarországi lakcímmel rendelkezők véleményét mérte fel az Európai Bizottság Transzparencia és Demokrácia névre keresztelt javaslatcsomagjáról. A tervezetből nyilvánvalóvá válik, hogy az uniós testület bele kíván szólni a tagállamok belső ügyeibe a demokratikus választások lebonyolításához és intézményi kereteihez kapcsolódóan, mert célként fogalmazza meg azt, hogy az uniós intézmények brüsszeli pénzből beavatkozzanak tagállami referendumokba, azokhoz kapcsolódó kampányokba.

Ráadásul a javaslat rögzíti azt is az európai pártok vonatkozásában, hogy az uniós forrásokból történő kampánytevékenységüket finanszírozzák, mellyel a Bizottság beavatkozna a tagállami politikai versenybe.

A február 7-9. között rögzített adatokból kiderült, hogy a választójogukkal élni szándékozó megkérdezettek abszolút többséget meghaladó arányban (59 százalék) utasították el azt, hogy az Európai Unió beleszóljon a tagállami választásokhoz és népszavazásokhoz kapcsolódó politikai reklámok szabályozásába. A megkérdezettek csupán 33 százaléka mondta azt, hogy egyetért egy ilyen uniós hatáskörbővítés lehetőségével.

Forrás: Alapjogokért Központ

Az Európai Bizottság a politikai hirdetéseket, azok tartalmát is ellenőrizné, a számára nem tetszőket pedig álhírnek minősítve törölhetné is akár. Azt, hogy az Európai Bizottság dönthesse el, hogy mi valódi hír, és „fake news", a válaszadók 51 százaléka utasította el.

Tízből öt megkérdezett ugyanis felismerhette ennek a tervezett intézkedésnek a politikai következményeit: amennyiben elfogadnák, úgy

a Brüsszelnek nem tetsző politikai reklámok, a fősodratú brüsszeli ideológiai elképzeléseket megkérdőjelező vélemények gyorsan a „fake news" kategóriában találhatnák magukat. A kutatásban részt vevő aktív válaszadók 34 százaléka azonban támogatna egy ilyen intézkedést.

A fentiek jól példázzák, hogy az Európai Bizottság egy, a tagállamok hatáskörét csorbítani szándékozó javaslattal rukkolt elő, mely a tagállami szuverenitást a föderalista brüsszeli intézményekkel szemben védő tagállamok ellen irányul, ezt azonban a magyarok abszolút többséget meghaladó arányban utasítják el.

Forrás: Alapjogokért Központ

Módszertan: Az Alapjogokért Központ közvélemény-kutatása 2022. február 7-9. között telefonos adatfelvétellel, CATI-módszerrel készült. Az 1000 fős minta reprezentatív a 18 évesnél idősebb lakosságra. A statisztikai mintavételből adódó elkerülhetetlen ingadozások nem, kor, régió, településtípus és iskolai végzettség szerint a KSH adatai alapján kerültek kiegyenlítésre. Azokban az esetekben, ahol minden megkérdezett válaszolt a kérdésre, 95 százalékos megbízhatósággal mondhatjuk, hogy a becslések maximum 3,16 százalékkal térnek el a teljes sokaságra jellemző értéktől.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!