A dunai hajóbaleset ügyében hamarosan véget érhet a büntetőeljárás, de a kártérítési perek még csak most fognak elkezdődni. A büntetőperben december végén hallgatták meg a túlélőket a bíróságon.
"Igen megrázó volt végighallgatni ezt a sok tragikus sorsot. Az egyik hölgy négy hozzátartozóját is elveszítette, köztük az öccsét.
A hajó elején álltak, fényképezkedtek, hiába esett az eső, Budapestet így is gyönyörűnek találták. Majd az egyik pillanatról a másikra a Dunába estek, és kisvártatva átment rajtuk még egy hajó.
Őt kimentették, kórházba vitték. Arra ébredt, hogy ő élte túl egyedül a családból. Azóta nincs olyan éjszaka, hogy ne erről álmodna, nincs olyan nap, amikor ne ezzel foglalkozna. Nem tud dolgozni, zakatolnak agyában a kérdések: miért pont velük történt ez a baleset? Miért pont ő élte túl? - mondta a Ripostnak dr. Sógor Zsolt, a Panoráma Deck ügyvédje.
A Lombos család képviselője, dr. Gulyás Krisztián hozzátette, hogy az egyik tanú azt is elmondta, hogy a szállodahajó a semmiből érkezett, egyszer csak ott volt a közelükben. Úgy emlékezett vissza, hogy a Viking mintha észre sem vette volna őket. Nem adott le sem hang, sem fényjelzést. A kapitánynak sem tudtak szólni, olyan gyorsan történt.
Egy másik tanú úgy emlékezett vissza, hogy amikor
először feljött a víz felszínére, még sok embert látott maga körül, de ekkor jött egy másik nagy hajó és újra a víz alá merültek.
Ez a hajó Viking Idun volt. A kapitány ellen nyomozati szakaszban van az eljárás.
A túlélők azt sem értik, miért nem halad gyorsabban az ügy, miért nem egyértelmű, hogy ki a felelős. Ezt a kérdést dr. Gulyás Krisztián ügyvéd is többször felteszi magának.
A Viking Sigyn kapitányának, Jurij C. tárgyalása 2020 őszén kezdődött és március 7-én az amerikai szemtanúk meghallgatásával folytatódik. A lap úgy tudja, hogy dr. Németh Leona bírónő még az első félévben szeretne ítéletet hirdetni.
A kapitány védői sok értékes órát vettek el az ügy érdemi tárgyalásától részletkérdések megbeszélésével és kifogások emelésével. Véleményünk szerint ez az időhúzás is a védekezési taktika része
- mondta dr. Gulyás Krisztián, aki az egyik tárgyalásról statisztikát készített. Ebből kiderült, hogy Jurij C. védője szólalt fel legtöbbször, sokszor független témákban.
Az ügyfeleink nagy szívfájdalma amellett, hogy senki nem kért tőlük bocsánatot az, hogy hosszú idő telik el, mire felelőse lesz a szerettük halálának
– mondta dr. Magyar György, a Hableány matrózának, Pethő János családjának a képviselője. A rokonok minden tárgyaláson ott vannak, és mindig felszakadnak a sebeik.
Eddig egyetlen cég fizetett kártérítést a hozzátartozóknak, a Panoráma Deck. Gyorssegélyt utaltak a meghalt alkalmazottaik rokonainak, azóta viszont senki sem fizetett.
A Viking Cruises biztosítója 10 millió forintot ajánl egy emberéletért, és nem hajlandóak egyezkedni.
Ezzel szemben Bázelben 16, Magyarországon 5 ügyvédet fizetnek azért, hogy képviselje őket. Gulyás Krisztián úgy látja, hogy ha csak a jogi képviseletre költött pénz felét az áldozatok családjainak adnák, már jobban járnának. Az ügyben Bázelben még az első tárgyalási napot sem tűzték ki.
A koreai áldozatok hozzátartozói pert indítottak a szállodahajós ellen. Összesen 4 milliárd 300 millió forintot követelnek mindkét hajó üzemeltetőjétől.
A keresetet egy éve adták be, az előkészítő ülést január 21-én tartották.
Felelősségi alapon pereltek be mindenkit, de az még kérdés: ki az, aki ténylegesen felel a balesetért. Véleményem szerint velünk szemben a kereset megalapozatlan, ám jogilag csak a mi bevonásunkkal kivitelezhető, hogy az ügy itthon maradjon"
- mondta dr. Sógor Zsolt, a Panoráma Deck ügyvédje. Hozzátette,
hogy a túlélők és az áldozatok rokonai jogosan tartanak igényt erre az összegre,
és bízik benne, hogy meg is kapják.
Ahogy azt korábban megírtuk, a Viking Sigyn szállodahajó 2019. május 29-én este áthajtott a Hableány sétahajón a Duna Margit hídi szakaszán.
A séthajaó 7 másodperc alatt elsüllyedt. Összesen 35-en utaztak rajta, de csak heten élték túl a balesetet.
A szállodahajó ukrán kapitányát, Jurij C.-t vádolta meg az ügyészség a baleset okozásával. A vád szerint a kérdéses időpontban legalább 5 percig nem a hajó vezetésére figyelt.