Kommentelő és baloldali bejegyzéseket megosztó álprofilokkal is segítheti Márki-Zay Péter kampányát Bajnai Gordon és volt titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám Amerikából támogatott adathalász cégcsoportja. Az Index most bemutatja, miként erősítenek rá a számukra fontos tartalmakra a datadatos csapatnál.
Mint tudod, ahogy egy online kampányt folytatsz, és futtatod a hirdetéseket, az egyik célod az, hogy összegyűjts annyi információt az emberekről a közösségi médiából, amennyit csak lehetséges. És tudod, a targetáláson túl, amit a Facebookon tudsz csinálni, tudsz valamiféle mikrotársadalmi közösséget is megcélozni. És idővel, a kérdőívekkel és minden más forrással együtt, amit belehelyezel a kampányba, elkezdesz fejleszteni egy szavazói személyiséget
– fejtette ki Patrick Frank, a Datad.at tájékoztatási igazgatója egy, az Index birtokába került beszélgetésen arról, miként végzi a választók profilozását Bajnai Gordonék adathalász cégcsoportja.
De hogyan is történik az említett mikrotársadalmi közösségek megcélzása, amiről Frank beszélt? Az a hatalmas mennyiségű adat, amelyet sikerül begyűjteni az emberekről, segít meghatározni, hogy kiket milyen témával kell megszólítani és aktivizálni. A hírportál információi szerint pedig ezt már álprofilok felhasználásával is végzi a baloldal.
Az Index számos olyan gyanús Facebook-profilra bukkant, amelyek hatalmas aktivitást fejtenek ki, de feltehetőleg nem valódi felhasználók vagy esetleg fizetett kommentelők vannak mögöttük.
Ezeknek a profiloknak a tevékenysége révén igyekeznek aztán fölerősíteni a baloldal számára fontos üzeneteket a közösségi médiában.
Az álprofilok egy része jól láthatóan a hírek és kormányellenes mémek megosztására koncentrálva lett csatasorba állítva. Naponta akár ötven politikai tartalmú bejegyzést is megosztanak ezeken a profilokon keresztül, különösen az olyan egyértelműen baloldali kiadványok bejegyzéseit, mint a 2019-ben alapított Nyugati Fény vagy az Ez a lényeg, amelyeknek a DatAdattal való kapcsolata már korábban sajtótéma volt, és amelyeket 2019-ben, az önkormányzati választásokra készülve hoztak létre.
FELTŰNŐ, HOGY SZEMÉLYES INFORMÁCIÓKAT ALIG ADNAK MEG MAGUKRÓL EZEK A „FELHASZNÁLÓK", ÉS NEM OSZTANAK MEG OLYAN MINDENNAPI TARTALMAKAT, AMELYEKET A VALÓDI SZEMÉLYEK SZOKTAK. TOVÁBBI ÉRDEKESSÉG, HOGY AZ ESETEK JELENTŐS RÉSZÉBEN MEGÁLLAPÍTHATÓ, HOGY ÉPPEN 2019-BEN HOZTÁK LÉTRE EZEKET A PROFILOKAT IS.
Korábban Ficsor Ádám, Bajnai Gordon volt titkosszolgálati minisztere és datadatos üzlettársa egy beszélgetésen maga ismerte el, hogy a cégük jelentős munkát végzett a 2019-es önkormányzati választások előtt, 12 jelölt munkáját segítették, akik mindegyikéből polgármester is lett.
Bajnaiéknak egy másik, a Facebookon bevetett fegyvere lehet, hogy bérkommentelőket használnak. Számos olyan felhasználót találtunk, akik nem osztanak meg politikai tartalmakat a saját profiljukon, viszont bizonyos – a baloldal számára fontos – témákban kiugró aktivitással kommentelnek, ami meglehetősen szokatlan, ugyanis normál felhasználók esetében a facebookos aktivitás mindkét eleme, a hozzászólások írása, valamint a mémek, hírek megosztása általában együtt jár.
Jól példázza, miként erősíthet rá egyes tartalmakra álprofiljai segítségével a DatAdat, az a bejegyzés, amelyet Bajnai Gordon tett közzé, miután megjelent róla egy közös fotó Gansperger Gyulával, és rájött, hogy kiderülhet az érintettsége a Városháza-ügyben.
A VOLT MINISZTERELNÖK 2021. NOVEMBER 18-ÁN KÉSŐ ESTE TETT KÖZZÉ EGY BEJEGYZÉST, AMELYBEN IGYEKEZETT MEGMAGYARÁZNI A TÖRTÉNTEKET. MÁSNAP KORA REGGELRE PEDIG MÁR TÖBB MINT EZREN OSZTOTTÁK MEG EZT A POSZTOT. PEDIG ÉJJEL ALIG VAN AKTIVITÁS A FACEBOOKON, ÉS AZ ORSZÁGOS MÉDIA SEM ADOTT MÉG HÍRT EKKOR A BEJEGYZÉSRŐL.
Ez lett a Facebookon egyébként kifejezetten inaktív – tavaly összesen nyolc posztot közzétevő – volt miniszterelnök legnépszerűbb bejegyzése, amelyet máig 11 ezren lájkoltak és 3,9 ezren osztottak meg.
Ezek a számok kiugróan magasnak számítanak a magyar politikában. Mindössze a Bajnainál közel tízszer nagyobb követőtáborral rendelkező Orbán Viktor produkál ilyen megosztási számokat a legfontosabb bejegyzéseivel. A kormányfőn kívül pedig egyetlen aktív magyar politikus sem tud ilyen magas megosztási számokat elérni. Márki-Zay Péternek a március 15-én mondott beszédéről készült felvételt például cikkünk megjelenéséig csak 924-en osztották meg, pedig a baloldali összefogás miniszterelnök-jelöltje jóval aktívabb Bajnainál a Facebookon, és több követővel is rendelkezik, mint az őt a háttérből segítő egykori kormányfő.