Kiemelt érdeklődés övezte az MVM Edison startup verseny 2022-es döntőjét, ami nem is csoda, hiszen a beérkezett 186 pályázat közül szakmai zsűri választotta ki a 11 legígéretesebbet, így 7 csapat korai, ötlet fázisú, míg 4 csapat érett, scale up fázisú megoldása jutott a döntőbe.
Ahogy az elmúlt években, úgy idén is élőben, online tartották a rangos eseményt, ahol már csak az számított, hogy a csapatok mennyire tudják „eladni" ötletüket a szakmai zsűrinek.
Az ötlet fázisban indulók online pitchét élőben nézhették az érdeklődők az MVM videómegosztó oldalán. A döntősök a májusi megmérettetés előtt két hónapos különleges szakmai mentorprogramon vettek részt, ahol az MVM Csoport inkubátor cége, az MVM Smart Future Lab szakértői segítették őket. Ennek során a versenyzők jelentős segítséget kaptak ötletük továbbfejlesztéséhez és a tényleges piacra lépéshez.
Az ötlet fázisban idén a Diverzum diákokat és márkákat összekötő platformja győzött, második az automatizált otthoni kertészetet megvalósító MikroKert, a bronzérmes pedig az okos hulladékkezelésre ösztönző GreenMap csapata lett.
Közismert, hogy az MVM Csoport a startup közösségek fontos motorjaként tekint a forradalmi megoldásokra, így a cél idén is az volt, hogy a pályázat innovatív ötleteket karoljon fel az energetika, a jövő otthonai, városai, a digitális infrastruktúra, a pénzügyeket forradalmasító fintech-, illetve az ügyfélkiszolgálás és termékinnováció területéhez kapcsolódva, valamint egy különálló „egyéb" kategóriában.
„Büszkék vagyunk rá, hogy az MVM Edison startup verseny mára nemcsak önálló márka, hanem a startup világ meghatározó szereplője. A megmérettetés 2016-os indulása óta csaknem félezer pályázat érkezett, összesen 59 döntőst mentoráltunk, és 16 nyertes csapatot ünnepelhettünk."
Az elmúlt években az MVM Edison segítségével az MVM Smart Future Lab Zrt. 5 projektet támogatott befektetéssel. Idén is számos kreatív és jövőbe mutató pályázat érkezett. Azt gondolom, a 2022-es mezőny minden eddiginél innovatívabb volt.
– mondta Bertalan Zsolt, az MVM Zrt. csoportszintű technológiai és innovációs igazgatója, a versenyt bíráló zsűri elnöke, aki szerint a rohamosan fejlődő XXI. században a fenntarthatóság nehezen képzelhető el innováció nélkül.
Az idei győztes, a Diverzum csapata egy olyan – már mintegy 20 ezer tagot számláló – platformmal állhatott az MVM Edison dobogójának legfelső fokára, amely exkluzív kedvezményekkel köti össze a Z generációs diákokat kedvenc márkáikkal.
„Még mindig az egész nap, az egész rendezvénysorozat hatása alatt állunk. Eredményünkre jelentős megerősítésként tekintünk: amit csinálunk, az jó, tehát megyünk tovább előre, nagyon hálásak vagyunk. Maratoni menet volt februártól egészen eddig, startupunkat ráadásul induló tőke nélkül építettük fel, de most megnyílt a lehetőségek tárháza, és ez nagyon felszabadító érzés."
Szerintünk az nincs rendben, hogy diákigazolványunk csak a jegyellenőrt érdekli. Célunk, hogy a diákok a lehető legtöbbet hozzák ki a tanulóéveikből azáltal, hogy elhozzuk nekik kedvenc márkáik kedvezményeit, ugyanis míg ez Nyugat-Európában minden érintett számára elérhető, hazánkban sajnos hiánycikk.
– fogalmazott a győztes csapat. A Diverzum minden tagja tanult korábban határainkon túl, s azt tapasztalták, hogy a hazai trendekhez képest a külföldi egyetemi hallgatók és gimnazista diákok számos exkluzív, kizárólag diákoknak szóló kedvezményre jogosultak, így fogalmazódott meg bennük a Z generáció számára minden fontos területen kedvezményeket biztosító platform ötlete, amely ellenőrzi a diák státuszt, és összegyűjti számukra az újonnan behozott kedvezményeket.
A siker iránt elkötelezett csapat a marketingben és közösségükben látja dinamikus fejlődésük kulcsát: „Magát az ötletet TikTokon keresztül kezdtük el népszerűsíteni, hiszen úgy gondoltuk, hogy maga a téma, a diákkezdemény sokakat megérint majd."
A kezdeti tartalmaink az elejétől fogva hozzáadott értéket képviseltek. A főként edukatív anyagok a pénzügyi tudatosság jegyében keletkeztek, de később tematizáltak mindent, ami a diákélethez szorosan köthető.
"A tapasztalat azt mutatta, hogy nagyon sok emberhez el lehet jutni, ha értéket képviselünk" - fogalmaz Gyarmati Fanni, a csapat marketing folyamatainak vezetője.
Alig pár hónap alatt már olyan nagy márkák is beálltak a Diverzum mögé, mint a Myprotein, a Wolt és az About You.
A csapat kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy a Z generáció szemüvegén keresztül szűrik partnereiket, és gyakran meg is kérdezik erről a véleményüket. „A divat, a táplálékkiegészítők és a kozmetikumok iránt érdeklődik tagjaink döntő többsége, de folyamatosan fejlődünk, hogy a kisebb csoportok által képviselt igényeket is ki tudjuk elégíteni platformunkon keresztül. Diverz csapat vagyunk, de létre tudtunk hozni bizonyos szinergiákat és megtanultuk megérteni egymást. Mi magunk is a saját célközönségünk vagyunk, ezért talán sokkal jobban értjük a szükségleteket" - fogalmaznak.
Meglátásuk szerint az általuk megszólítani kívántak olyan korban nőttek fel, „ahol a komolyabb válságok meglehetősen gyakoriak voltak és a pénz körül számos probléma merült fel, így sokkal tudatosabb fogyasztóvá váltak, mint az őket megelőző generációk."
"Esetükben egyre kevésbé a presztízsfogyasztás számít, mint inkább a hasznosság, a jó ár-érték arány és a pénzügyi tudatosságra való késztetés a jellemző: mi ezt próbáljuk minél hatékonyabban kiszolgálni." - mutat rá László Miklós, a Diverzum társalapítója.
„Rengeteget tanultunk és fejlődtünk a verseny során, kiváló mentoraink voltak, különösen a dedikált mentorunk, Vojtek Endre, akinek köszönhetően rengeteg új perspektívát ismertünk meg, és segített megtalálni a fókuszt." Kérdésünkre elmondták, hogy a korábbi versenyeket úgy látják, azok felhozatala hasonló volt, az ő esetünket leszámítva, ugyanis meglátásuk szerint
az MVM egyre inkább a vásárlói hűség és lojalitás irányvonalai mellett a fiatalok megszólítására is fókuszál: mi ebben tudtunk kitűnni. A többi csapat technológia fenntarthatóság és egyéb területeken kimagaslót alkotott, jó volt látni az ő fejlődésüket is.
- fogalmaznak. „Mivel csapatunk az online elérhető kedvezményekre fókuszál, a vírushelyzet hatására megváltozó fogyasztói szokások is segítették növelni az elérhető piacot, a magas infláció pedig még inkább megnöveli a jelentőségét annak, hogy a fiatalok diákkedvezménnyel vásárolhassanak, ezáltal pedig többet hozhassanak ki a pénzükből."
Fő célunk, hogy a legnagyobb brandek mellett a fenntartható és hazai márkáknak is nagyobb elérést biztosítsunk a fiatalok között, és az év végéig 30 ezer diák regisztráljon nálunk: ennek köszönhetően pedig egyre hatékonyabban, egyre több emberhez elérve, egyre nagyobb értéket szállítva tudunk működni"
- tekint a jövőbe a győztes csapat.
A kihívásra nevezett innovatív kezdeményezéseket az ötlet fázis mellett az érett (scale up) fázis szerinti kategóriában is díjazták, mely fejlesztések között első helyezett a városnézést új szintre emelő szabadulószoba-alkalmazás, a CityRoom, második a fiataloknak ökotudatos, digitális közösségi alkotóműhelyt létrehozó RoboKaland, illetve harmadik az elektromos autók számára töltés-asszisztencia szolgáltatást biztosító Green Assistance csapata lett.
A szakmai zsűri döntése alapján az érett és az ötlet fázis első helyezettjei 5 millió forintos fődíjat, a második és harmadik helyezettek pedig 3, illetve 1 millió forintot nyertek.
A döntőben helyezést elérő csapatok emellett esélyt kapnak a legfeljebb 50 millió forint értékű, magvető befektetés elnyerésére is az MVM Smart Future Lab jóvoltából.