Egy korábbi interjúban azt mondta: Nem csupán helyt álltunk, részgyőzelmeket is arattunk a közösségi médiatérben, ahol egy olyan mérkőzés zajlik, mely során az ellenfél írja a szabályokat, a bíró is a baloldalnak fúj, akik még csalnak is. Hogyan ért el a Megafon ekkora sikert, miként látja az elmúlt két és fél évet?
A közösségi média és az internetes felületek súlya még fontosabbá vált az életünkben ez alatt az idő alatt. Ez régóta tartó trend volt, amelyet a járvány még jobban erősített.
Az internet egyre fontosabbá válik az életünk minden területén, így természetesen a politikában is megnövekedett a jelentősége.
Enélkül ma elképzelhetetlen, hogy egy politikai erő, program, gondolat, közélettel foglalkozó szervezet sikeres legyen. Ezért is volt fájó, hogy bár a jobboldali pártok profi internetes és közösségi médiakampányokat futtatnak, az újságok - mint például az Origo is - professzionális módon működnek, de a civilek, akik nem tartoznak sem párthoz, sem médiához a jobboldalon, lényegében láthatatlanok voltak. Ezt az űrt töltötte be a Megafon úgy, hogy önbizalmat adtunk a hétköznapi embereknek: bátran mondják el véleményüket a közösségi felületeken is.
Az elmúlt időszakban kiváló jobboldali véleményvezérek jelentek meg.
Ők nem politikusok, de foglalkoznak politikával és közélettel.
Véleménye szerint miért alakult ki az a jelenség, hogy a jobboldali érzelmű emberek nem voltak korábban láthatók a közösségi médiában? Miért csak a baloldali megmondóembereket láthattuk?
Ennek több oka van. Egyrészt a nagy internetes platformok, tech-óriások a Szilícium-völgyből jönnek, ahol a balliberális ideológia számít hitvallásnak. Ebben az ideológiában fogantak, mindig is erre hajlanak majd. A baloldal nemcsak Magyarországon, hanem a világon mindenhol hamarabb ismerte fel az internetes felületen, közösségi médiában rejlő lehetőségeket. Másfelől a jobboldali, konzervatív emberek mindig is szkeptikusabbak voltak az új technológiákkal szemben. Persze, az is tényező, hogy ezek az oldalak aktívan tettek azért, hogy elhallgattassák a jobboldali véleményeket.
Elhitették az emberekkel, hogy a jobboldali vélemény nem értékes, így jobb, ha nem is mondják el a közösségi felületeken a gondolataikat.
Példát is mondok. Magyarországon rengetegen használják a Facebookot. Még világviszonylatban is az elsők között van a népszerűsége. A felnőttek közül tízből nyolcan azt mondják, rendszeresen facebookoznak. Ebből az következik, hogy a felhasználók nagyobbik része vélhetően jobboldali - hiszen a választások is megmutatták, hogy a magyarok többsége jobboldali érzelmű. Nem is feltétlenül politikai preferenciáról beszélek, hanem az értékválasztásról. A Megafon előtti időkben viszont csak baloldali véleményekkel találkoztunk a közösségi oldalakon. Az lehetett az emberek benyomása, hogy mindenki baloldali. Nem volt jelen jobboldali vélemény. Ebből alakult ki a hallgatás spirálja.
A jobboldaliak nem mondták el a véleményüket. Senki nem akart elsőként jobboldali véleményt alkotni az internetes felületeken.
A Megafon elindulása után hihetetlenül rövid időn belül megjelentek a sikeres jobboldali véleményvezérek - óriási igény volt arra, hogy végre valaki megtörje a hallgatást. Bebizonyítottuk, hogy a jobboldali üzenetre igenis van igény a közösségi médiában.
Persze, létezik cenzúra is például a Facebookon, de az öncenzúra sokkal jelentősebb volt. Amikor az emberek látták, hogy büntetlenül elmondhatják a véleményüket, még akkor is, ha egy-egy hangot elhallgattatnak, bátrabbakká váltak. Kedvet kaptak ahhoz, hogy ők is megszólaljanak.
Az volt a célunk a kezdetektől fogva, hogy hétköznapi jobboldali embereknek megtanítsuk, hogyan kell profin használni a közösségi médiát.
Több száz ember jelentkezett a gimnazistáktól a nyugdíjasokig, a kétkezi munkásoktól az egyetemi karriert maga mögött tudó emberekig. Megtanulták, hogyan kell profin felépíteni saját oldalukat, hogyan jelenítsék meg a közösségi médiában a véleményüket úgy, hogy az sok emberhez eljusson. Persze, nem lehet mindenkiből Bohár Dani vagy Filep Dávid, de sokan indítottak saját oldalt, és egyre sikeresebbek az internetes térben. Az is tény, hogy ezeknek az oldalaknak az elérése jóval kisebb, mint amennyi Rákay Philipé vagy Deák Dánielé, de ha összeadjuk a sok kis oldal nézettségi adatait, azt mondhatjuk: ez már komoly erő.
Megtörtük a jobboldaliak hallgatását.
Ráadásul egyenes derékkal, nyíltan kommunikálnak a jobboldali véleményvezérek. Nem öncélú magamutogatás, amit megosztanak az oldalaikon – ezt egyébként nagyon sokszor a baloldali megmondóembereknél látjuk, akik mindennapi életről, párkapcsolatokról beszélnek, mellette kávét reklámoznak, utazgatnak, aztán amikor összegyűjtötték a követőtábort, elkezdik harsogni a baloldali véleményüket. Ilyet a jobboldali influenszereknél nem láthatunk, ettől az öncélú magamutogatástól és hazug megvezetéstől viszolyognak.
Aki hozzánk jelentkezik, azt tanítjuk nekik, hogy a politikai véleményüket hogyan mondják el közérthető módon, hogy azt minél többen megértsék, és sok emberhez eljusson.
Kezdetektől fogva azt mondtuk, hogy jobboldaliak vagyunk, politikával foglalkozunk. Az emberek pedig nagyon is vevők voltak erre. Véleményem szerint éppen ez a sikerünk titka.
Korábban, ha egy jobboldali értékrendű ember megnyilvánult a közösségi médiában, azonnal támadások érték a baloldalról. Hogyan látja, ez enyhül vagy erősödik?
Szerintem már enyhült. Mondok egy példát, de napestig tudnám sorolni a hasonló eseteket. Donáth Anna kiírta a Facebook-oldalára, hogy a Megafon véleményvezérei leuralták a közösségi platformot, és ő majd Brüsszelben feljelent minket. Ez a poszt az ő oldalán körülbelül ezerötszáz interakciót kapott. Filep Dávid barátunk - A kopasz oszt néven találják meg - írt egy pikírt kommentet Donáth Anna posztja alá, amely kétszer annyi interakciót generált, mint az eredeti poszt. Ráadásul, ha elolvassa valaki Donáth Anna posztja alatt a kommenteket, láthatja, hogy öt-egy arányban őt kritizálják.
Ezt egyébként a baloldaliak érzik is, hogy a saját terepükön - az internetes felületen - változás történt. Az általuk kisajátított "szent tehén" már nemcsak az övék, hanem a jobboldali emberek is bátran elmondják a véleményüket, és már a közösségi médiában is hangsúlyosan megjelennek a jobboldali gondolatok.
Ez nem azt jelenti, hogy elértük a célunkat, ráadásul a Facebook továbbra is dolgozik azon, hogy eltüntesse a jobboldali véleményeket. Barack Obama néhány hete egy fogadáson azt mondta, hogy Magyarországon a közösségi médiában rémisztő dolog történt. Ami neki rémisztő, számunkra kedves dolog, és talán volt a Megafonnak is szerepe abban, hogy ébredeznek a közösségi média jobboldali szereplői is.
Míg a jobboldaliak nyíltan vállalják, hogy ők konzervatív értékeket vallanak, addig a baloldali influenszereknél gyakran láthatjuk, hogy "független-objektívnek" mondják magukat. Ezzel a jelenséggel kell foglalkozni?
Nem hozzájuk kell mérni magunkat. Az ő véleményvezéreik közül sokan azt mondják, hogy szorosan nem a politikával foglalkoznak. Beszélnek párkapcsolati gondokról, mindennapi életről, aztán közben olyan durva propagandát is látunk tőlük, ami párját ritkítja. Nekünk nem kell felmenni erre az álságos pályára. Azt mondtuk: nyílt sisakkal megyünk előre, mi jobboldaliak vagyunk, nem kell szégyellni a véleményünket. Látjuk a baloldali sajtónál is, hogy függetlennek, objektívnek mondják magukat, aztán elindul a kampány, és propaganda-üzemmódba váltanak. Minket ez a vád nem érhet, mi soha nem mondtuk magunkról, hogy függetlenek lennénk. Ezért is lettünk sikeresek.
Az a pletyka is elterjedt a baloldalon, hogy persze, a Megafon hirdetésekkel uralta a kampányt...
Addig jó, amíg ők ezt el is hiszik. A tény az, hogy a kampányban a baloldali hálózat ugyanannyit költött reklámra, mint a Megafon. Ráadásul mi magánadományokból tettük ezt, amit célzottan reklámokra is kértünk az adományozóinktól.
A mi hirdetéseink tízszer annyi interakciót generáltak, mint a baloldali hálózaté.
A baloldal taktikája az volt, hogy a saját propagandistáik - akiket sajtónak hívnak, például 444, 24.hu, Telex - írásait osztották, hirdették. Mi a saját véleményvezéreinket hirdettük, akik a saját gondolataikat a saját hangjukon fogalmazták meg. Sokkal hitelesebb volt ez, mint sajtócikket hirdetni. Láttuk azt is, hogy erre nagyobb igény van, mint a magát független-objektívnek beállító baloldali álszenteskedésre.
A választások után is zajlik az oktatás a Megafonnál. Kiket várnak a képzéseikre?
Lényegében mindenkit, tizenévestől nyugdíjasig.
Azt ígértem minden egyes képzésen, hogy függetlenül attól, milyen módon használja a közösségi médiát a jelentkező, előre tud egyet lépni, ha elvégzi a tanfolyamot. A végén megkérdeztem, hogy hasznos volt-e számukra, és legtöbben azt mondták, hogy nem egyet léptek előre, hanem többet.
A képzés négynapos, ami persze csak a belépő, hiszen ezen túl olyan közösségbe kerülnek, olyan emberekkel ismerkednek meg, akik ugyanazért a célért szeretnének tenni. Ha a tanfolyam után még többet szeretnének tanulni, szeretnének harcolni a baloldali túlsúly ellen a netes térben, nem engedjük el a kezüket, továbbra is foglalkozunk velük. Speciális képzéseink is vannak - lényegében egy mentorprogramot is működtetünk.
A Megafon által többen erős, meghatározó influenszerekké váltak, például Deák Dániel, akit a kampányban a baloldali miniszterelnök-jelölt kétszer is felhívott telefonon. Ön ezt hogyan értékelte?
Bohár Danit pedig vitára, majd sudokuzni hívta, Filep Dávidot és Philipet is folyamatosan ekézte a baloldali szereplők sokasága.
Ez nyilvánvalóan a frusztráltságukból fakad, mert olyan területen lettünk sikeresek, amiről úgy gondolták, hogy a sajátjuk.
Ez annak a visszaigazolása, hogy jó úton járunk.
Már beszéltünk róla, hogy a Facebook rendre letiltja a jobboldali véleményvezéreket. Tudtak-e ehhez alkalmazkodni? Van-e módszer, hogy egyre kevésbé forduljon ez elő?
Vannak olyan vörös vonalak, amelyeket nem célszerű átlépni a Facebookon, de mi nem tanítjuk senkinek sem azt, hogy fogja vissza magát. A cenzúra mindig működik majd. Algoritmust, cenzorokat nem lehet kicselezni trükkökkel.
Siránkozhatunk, hogy megint letiltott a Facebook, és bújhatunk áldozati szerepbe, de sokkal hatékonyabb, ha nem adjuk fel a küzdelmet.
Amikor Philip oldalát letiltották, ami nagyon rövid idő alatt lett elképesztően sikeres, elindítottunk neki egy újat, ami nagy erőfeszítések árán újra kimagasló nézettséget ért el. Aztán hosszasan csatároztunk a Facebookkal, hogy állítsák vissza a jogtalanul letiltott csatornát. Végül sikerült, és újra elérhetővé vált Philip eredeti oldala. Bohár Dániel a harmadik vagy negyedik oldalát indítja.
Ha leütnek minket százszor, százegyedszerre is felállunk, ráadásul még erősebbek leszünk.
Nem szabad a cenzúrát önigazolásra használni. Az a célunk, hogy aktivizáljuk a jobboldali tömeget, és elérjük azt a számot, amit már nem lehet elhallgattatni.
Hogyan látja, végig lehet ma vinni egy politikai kampányt közösségi média nélkül?
Ez sem Magyarországon, sem a fejlett világ egyik országában sem kérdés: nem lehet sikeres politikai kampányt végigvinni az internetes közösségi platformok nélkül.
Az idei választási kampányban a Megafonnak hatalmas szerepe volt. Most - a választások után - milyen céljaik vannak?
Sikeres volt a kampány, aminek persze, nagyon örültünk, De a Megafon nem egy politikai párt, és nem lehet célja, hogy a választás hogyan alakuljon.
Az a célunk, hogy megváltoztassuk az internetet és a minket körülvevő világot. Ezt továbbra is folytatjuk, erősítjük a jobboldali hangokat az interneten minden lehetséges módon.
A Megafon nem választási projekt. Most lendülünk be igazán. Nagy dolgokat készítünk elő, és ígérhetem, hogy sokkal markánsabban, erősebben jelen leszünk.
Eddig a Facebookon és a YouTube-on láttam Önöket, várható, hogy újabb felületeken is megjelennek?
Úgy látjuk, hogy a Facebooknak nincs alternatívája jelenleg - ezen a platformon keresztül jut el a legtöbb emberhez az üzenetünk. Sok megafonos véleményvezér használja már a Tik-Tok-ot is, de a youTube-ra is komolyabb hangsúlyt szeretnénk fektetni az elkövetkezendő időszakban.