Minden, amit tudnunk kell egy kezdő vállalkozás online jelenlétéről

Vágólapra másolva!
Az Adaptive Marketing felmérése alapján a fogyasztók 97 százaléka az internetet használva néz utána az őt érdeklő termékeknek és szolgáltatásoknak; ezért ma már nem kérdés, hogy vállalkozásodnak miért fontos az online, vagy más néven a digitális jelenlét.
Vágólapra másolva!

Hogyan befolyásolta a COVID a fogyasztói szokásokat?

A poszt-COVID világban a fogyasztók hozzászoktak az online vásárlás nyújtotta kényelemhez, ezért előnyben részesítik az olyan vállalkozásokat, akiknél lehetőség van az online vásárlásra és ügyintézésre is. A vásárlói szokásokat kutató felmérésekből kiderült, hogy:

  • A vásárlók 67%-a előnyben részesíti azt a vállalkozást, akinél teljes körű online ügyintézésre is van lehetőség

  • Amikor az online vagy a személyes kapcsolattartásról, és azok arányáról kérdezték a fogyasztókat, 35%-uk a teljes körű online ügyintézést vállasztotta

  • A felhasználók 94%-a azt nyilatkozta hogy a szolgáltatókkal folytatott online együttműködés és vásárlási élmények megfeleltek vagy meghaladták az elvárásaikat

Még egy jelentős változás figyelhető meg a vásárlási szokásokban, a vásárlók online rendelnek, ámde az átvételt sokszor nem házhozszállítással kérik, hanem gyakran az üzletben vagy különböző csomagpontokon veszik át a megrendelt termékeket. Ugyanis ezzel a fogyasztók lényegesen lerövidítik az üzletben a vásárlással és válogatással töltött időt, viszont az üzletben való átvétel lerövidíti a néhány napos szállítási időt. A fogyasztók időt próbálnak nyerni, és ehhez elengedhetetlen a vállalkozások online jelenléte, ugyanis az egyes folyamatok digitálissá tételével tudsz időt spórolni az ügyfélnek.

Mi az online jelenlét?

A vállalkozásod online, vagy digitális jelenléte egyszerűen körülírható azzal, hogy mennyire könnyű megtalálni a cégedet online. Az online jelenlét nem azt jelenti, hogy van egy honlapod és ezáltal létezel online valahol az internet hatalmas információ tengerében, hanem ez egy három komponensű dolog, ami összességében egy teljes képet mutat vállalkozásodról:

  1. Te: amit csinálsz, a tartalmak, amiket létrehozol

  2. Az internet: a helyezésed a keresők és közösségi média algoritmusai szerint

  3. A közösség: ahogy a fogyasztók látják a vállalkozásod és ahogy ahhoz viszonyulnak

Forrás: Origo

Az online jelenlét előnyei

Az online jelenlét célja, hogy a termékeid, a szolgáltatásod minél több fogyasztót elérjen; a jól megtervezett és felépített digitális jelenlétnek a következői előnyei vannak:

  1. Légy látható: a fogyasztók 97%-a online keres rá a helyi termékekre és szolgáltatásokra. Egy erős online jelenlét lehetőséged ad a cégednek arra, hogy még több potenciális fogyasztó megismerje a termékedet, szolgáltatásodat

  2. Az online jelenlét növeli a hitelességet: a fogyasztók 83%-a annak alapján választ terméket vagy szolgáltatást, hogy milyen információt talál róla online.

  3. Hirdesd a vállalkozásodat, hogy megismerjenek: A vásárlási folyamat (consumer journey) 63%-a online kezdődik, ha erős online jelenléttel rendelkezel, akkor elérhető vagy a fogyasztóknak a consumer journey, azaz a vásárlási folyamat bármely pontján
  4. Mérhető ROI: az online platformokon az adatok mérhetőek, így pontosan látod, mi az működik, és mi az ami nem, mi mennyibe kerül és mekkora megtérüléssel üzemel. Ennek köszönhetően egyszerűbb a stratégiát és költségvetést tervezni.

5 tipp a sikeres online jelenléthez

1. Válassz platformot

Elsősorban döntsd el, hogy melyik a számodra megfelelő platform: egy weboldalra, blogoldalra vagy egy webshopra van szükséged? Esetleg elég vállalkozásodnak, ha csak a közösségi médiában jelensz meg?

Ha közösségi média, ott mely platformok az ideálisak? Figyelj oda, hogy ne vállald túl magad, csak annyi platformon regisztrálj, amennyit könnyedén tudsz kezelni és folyamatosan tartalmakkal feltölteni. Mert valóban nagyon jó ötlet, hogy blogolj és mellette legyen egy Facebook oldalad, meg TikTok csatornád is, de valóban van kapacitásod arra, hogy mindegyikre rendszeresen, egymástól eltérő és minőség tartalmat tudj gyártani?

Ezért fontos, hogy alaposan megismerd a közönséged, és ennek alapján határozd meg, hol van szükség online jelenlétre. Ha több csatornát tervezel feltartani, szöveges, képi és videós tartalommal, akkor a minőség érdekében erősen ajánlott szakértők, de a feladat komplexitására való tekintettel inkább egy hozzáértő online marketing ügynökség segítségét igénybe venni. Ugyanis a versenytársak közül csak minőségi és kifejezetten a fogyasztód számára, az ő pain pontjaira célzott tartalommal tudsz csak labdába rúgni.

Mivel a weboldalad, vagy közösségi média oldalad az első, amivel a potenciális fogyasztók találkoznak ezért ennek konzisztensnek kell lennie a vállalkozásod brandjével. Ebben az esetben is érdemes szakértők segítségét kérni és egy egységes arculat tervet készíttetni, amelyet egységesen, minden platformon használsz majd.

2. Minőségi tartalom és SEO

A minőségi tartalom elengedhetetlen az ütős online jelenléthez, ugyanis ezek a tartalmak mutatják meg a szakértelmedet és egyúttal megalapozzák a branded hitelességét is a versenytársak között.

A minőségi tartalmak gyártásához először is kulcsszókutatást kell végezned, fel kell térképezned, hogy a potenciális fogyasztókat mi érdekli, mik a fájó pontjaik, és az elkészült tartalmaiddal ezekre a problémákra adj megoldásokat és válaszokat. A tartalomstratégiának a potenciális fogyasztók igényeire kell épülnie és optimális esetben, a tartalmaid végigkísérik a fogyasztót a consumer journey-n, majd végezetül vásárlóként konvertálnak.

Természetesen a jól és érdekesen megírt tartalmak keresőoptimalizáltak (SEO), ez pedig az jelenti, hogy organikusan is jó helyezést érnek el a Google kereső találataiban, ezáltal pedig egyre több potenciális fogyasztó talál meg - ingyen.

A profi tartalomstratégia és tartalomgyártás (ami magába foglalhatja a weboldalt, közösségi média oldalakat, blogcikkek megírását, email marketing kampányok, influencer marketing kampányok levezénylését és képi illetve videós kreatívok gyártását) hozzáértők munkáját igényli, a minőségi eredmény érdekében ajánlott, hogy bízd a profikra, ugyanis csak így hozza majd el a várt eredményt.

3. Vásárlói visszajelzések jelentősége

A fogyasztók legalább 90%-a elolvassa a vásárlói visszajelzéseket, mielőtt vásárolna vagy igénybe venne bármilyen szolgáltatást, ráadásul 79%-uk bízik is ezekben a vásárlói véleményekben olyannyira, mintha egy barát vagy ismerős általi visszajelzés lenne. A fogyasztók 55%-a legalább 1, de inkább 4 véleményt is elolvas, mielőtt vásárolna.

A online vásárlói vélemények tulajdonképpen ingyenes reklámok, és nagyban befolyásolják a potenciális fogyasztók viselkedését, növelik a bizalmat a termék, illetve a szolgáltatásod iránt,

4. Fizetett hirdetések

Az organikus tartalmak mellett érdemes fizetett hirdetéseket is indítani, ugyanis az organikus tartalmak fél-egy éven belül térülnek meg, míg az fizetett hirdetések gyors eredményt és azonnali elérést biztosítanak.

Hogy a hirdetési kampányaid sikeresen fussanak, ahhoz először meg kell határoznod, hogy milyen célokat szeretnél elérni, kitalálni, hogy ezt milyen kampányokkal és milyen platformon tudod elérni, majd miután lefuttattad a kampányt, elemezd ki az eredményeket.

5. Elemezz és optimalizálj

Azzal, hogy növelni próbálod az online jelenléted új potenciális fogyasztók ismernek meg és növekszik a vállalkozásod is. Viszont ez még önmagában nem elég, emellé eredmények is kellenek; ezt pedig úgy érheted el, hogy figyelemmel kíséred a haladást, feldolgozod az így nyert információkat és optimalizálod a folyamatokat.

Határozd meg, mely számadatok fontosak a számodra és azokra koncentrálj: például ha a fogyasztók hasznosnak találják a tartalmad, akkor sokan rákattintanak, így mérhetet az oldal látogatóinak a számát, az oldalon eltöltött időt, ezek a mérőszámok jelezhetik az adott tartalom sikerét. Ha a közösségi média posztok sikerét akarod mérni, akkor olyan mérőszámokra kell figyelned, mint az elérés, az aktivitás és a megosztás.

Összefoglalás

Az online jelenlét ma már nem elég, ahhoz, hogy vállalkozásod híre eljusson a potenciális vásárlókhoz aktívan tenned kell, hogy kitűnj a versenytársaid közül. Ehhez nem elég, hogy fenomenális szolgáltatással vagy csúcsszuper termékkel rendelkezz, ehhez az is kell, hogy kommunikáld a közönség felé az értékeidet. Edukálnod kell a piacot arról, amid van és azt is el kell mondanod, hogy ez miért jó és miért másabb, mint a versenytársaid. És az sem mindegy, hogy ezt hogy mondod el, hiszen minőségi és figyelemfelkeltő kommunikációs stratégiára van szükséged ahhoz, hogy mondanivalód ne vesszen el a rengeteg információ között, hanem célzottan megtalálja a potenciális fogyasztót.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!