Miért volt különleges az MVM ZENERGIA idei koncertje, és miben nyújt többet, mint más, hasonló események?
Manapság egyre fontosabb, hogy a művészek nyitottak legyenek a világra. A rengeteg, ránk zúduló információ a zeneművészetre is hatással van: tágítanunk kell a kereteket, megteremtve a különböző fúziók lehetőségét. Nagy a szakadék a műfajok és azok képviselői között, sokszor nem is igazán ismerjük egymást, törekednünk kell azonban arra, hogy meglássuk és megértsük a másik gondolkodását, zenéjét, ezután pedig már össze tudunk kapcsolódni. A műfajok közötti kommunikáció hiánya korábban nem volt ennyire jellemző, hiszen Liszt Ferenc például sokat köszönhetett a népzenészeknek, a cigány zenészeknek, de ugyanez elmondható Ravelről is. Gershwin az afroamerikai jazzt, illetve a népi kultúrából jövő gospel zenét is tanulmányozta, bele is tudta szőni ezeket klasszikus zenei művészetébe.
Az MVM ZENERGIA koncert célja a kezdetektől fogva az, hogy különböző műfajok ötvözetéből hozzon létre valami újat, amit korábban nem láttak, nem hallottak a nézők. Óriási dolog, hogy az MVM számára ennyire kiemelt a kultúra támogatása.
Itt ráadásul valami olyan jön létre, ami megmozgatja a társadalmat, és így a fiatalokat is. Olyan produkciókat, olyan értékes látványelemeket tudunk prezentálni, amelyek a megszokottnál komplexebb élményt jelentenek a koncertlátogatóknak. A kezdeményezés persze nem öncélú, nem kívánjuk a klasszikus zenei darabokat „mindenféleképpen" valamilyen más módon bemutatni.
Sokkal inkább azt szeretnénk elérni, hogy a megszokottól eltérő gondolkodásmódra sarkalljuk a közönséget, illetve, hogy elérjük például a fiatalabbakat, vagy a klasszikus zenét kevésbé ismerőket is.
Egyértelmű, hogy a klasszikus zenét igazán kedvelő korosztály valamivel idősebb, a könnyűzenét szeretők pedig általában fiatalabbak – a kettő között azonban meg kell találnunk a közös pontokat, és mi bízunk benne, hogy az MVM ZENERGIA is egy ilyen pont lehet.
Nevezhetjük ezt egy hídnak is? Hiszen itt a puszta zenei élményen felül valami talán az emberek lelkében is történik.
Mindenképpen. Aki eljön az MVM ZENERGIA koncertre, az tudja, hogy külön erre az alkalomra készült, különleges átiratokra, korábban együtt nem látott művészekre, illetve egy színpadon ritkán, vagy eddig inkább nem találkozó műfajokra számíthat. A zenei élményt a vizualitás is kiegészíti, hiszen a koncertet különleges fényfestés kísérte, tematikusan, művészeti szintre emelt hátteret adva az eseménynek. Emellett a koncert jótékonysági jellegét is ki kell emelnem: az MVM, mint minden évben, idén is a teljes jegybevételt jótékony célra ajánlotta fel.
Idén a Nem Adom Fel Alapítvány kapta meg ezt az összeget, amelyet a nézők szavazhattak meg a koncert előtti időszakban, összesen három szervezet közül.
Kik álltak veled idén a színpadon? Milyen zenéket hallhatott a közönség?
Idén rendkívüli párosításokkal készültünk, hiszen először az MVM ZENERGIA történetében egy szimfonikus zenekar, a Concerto Budapest kapott meghívást Keller András karmester vezetésével. Ők, illetve én is a klasszikus zenét képviseljük. Színpadra lépett ezen kívül Rúzsa Magdi, méltán népszerű és elismert énekesnő. Az már a próbák alatt kiderült, hogy nagyon jól működik a kémia a fellépők között, hiszen a zene – legyen az bármilyen műfajú is – egy tőről fakad, célja pedig az, hogy érzelmeket váltson ki a hallgatóból és az előadóból is. Ebben a kontextusban mindegy, hogy Liszt Ferencről, Edith Piafról, vagy Johannes Brahmsról beszélünk.
Az elmúlt években nőtt a klasszikus zene népszerűsége? A mostanihoz hasonló események mennyire nyújtanak segítséget a népszerűsítésben?
Az egyes műfajok népszerűsítésekor figyelembe kell vennünk, hogy az egyes csoportok elérési útja jelentősen megváltozott. Volt időszak, amikor, ha valaki egyszer szerepelt a televízióban, azonnal az egész ország megismerte, és rendkívül népszerűvé tudott válni, nemcsak az adott műfaj, de a konkrét előadó is.
Manapság azonban óriási kommunikációs zaj van, a fiatalokat pedig még nehezebb elérni, utána pedig lekötni, mint más korosztályokat. Ezért nekünk kellett új utakat keresnünk a közönséghez.
A zenei műfajok fúziója, vagy éppen a 21. század eszközeit igénybe véve, a fényfestés is ilyen út, vagyis az MVM ZENERGIA nagyban támogatja a fiatalok elérését. Erre pedig szükség is van, hiszen a klasszikus zenei darabok éppen úgy képesek hatni egy tinédzserre, mint egy idősebb rajongóra.
Célunk, hogy Liszt és Bartók hazájában a fiatalok érintkezzenek az értékes zenével.
Még az is lehet, hogy éppen ezért választja majd valaki ezt a pályát magának.
Előfordulhat, de természetesen nem kell mindenkinek klasszikus zenésznek lennie. Nem ez a cél, hanem az, hogy értő és érző embereket neveljünk. Ezt biztosítja a magaskultúra megismerése, amit egyébként már gyermekkorban el kellene kezdeni.
Persze itt sem arra gondolok, hogy egy ötórás Wagner-operára vigyük el a gyereket, de olyan koncertekre igenis érdemes, amelyek meghozzák a kedvet ehhez a művészeti ághoz.
Tanárként és a Cziffra György Fesztiválon is a kezdetek óta ezt támogatom. Az MVM-nek kiemelten fontosak azok a kezdeményezések, amelyek a fiatalokat, illetve ezen belül a fiatal zenészeket támogatják. E körbe tartozik például a Junior Prima Díj magyar zeneművészet kategóriája, amely egy rendkívül nagy elismerés egy fiatal művésznek. Immár 7 éve az MVM ZENERGIA művészeti vezetője és szereplője lehetek, ráadásul ez az a koncert, amelyet a legjobban várok minden évben. Ez az esemény mindig más, és mindig jelen van benne az improvizáció. Mindig különleges dolgok történnek a színpadon, ráadásul különleges emberekkel, zenészekkel játszhatunk együtt, máshol, máskor nem hallható módon.