A baloldal példátlan kampányfinanszírozási botránya kapcsán ismét előkerült a Bajnai Gordon és Ficsor Ádám által szervezett Datadat nevű cég is. A Datadatról tudni lehet, hogy már a 2019-es önkormányzati választás előtt aktív volt, a DK-val különösen jó volt a viszonyuk, a Gyurcsány-féle chatbot például az ő munkájuk volt. A cég Karácsony Gergely 2019-es kampányát is segítette, és éppen ez a győzelem csillantotta fel annak reményét a baloldalon többekben, hogy a bukott zuglói polgármester mégis csak alkalmas arra, hogy ne csak Budapesten verje meg a Fideszt, de országosan is. Végül kiderült, hogy nem alkalmas, így Márki-Zay lett a nyerőnek gondolt ember.
Később Márki-Zay és a Datadat tevékenysége annyira összefonódott, hogy idén március 17-én a cég fizette a baloldal bukott kormányfőjelöltjének a vacsoráját Vecsésen.
A Datadat tevékenységének lényege, hogy „profilozzák" a választókat, nyilvánvalóan azok tudta és egyértelmű beleegyezése nélkül.
A volt titokminiszter, Ficsor Ádám erről a következőket mondta: "És amit csinálunk, hogy egyfajta CRM-et építünk erre, ahol mi látjuk, kit mi érdekel, mik a témák ott. Ez az úgynevezett CRM egy olyan ügyfélkapcsolat-kezelési rendszer, amelybe – Patrick Frank, a DatAdat tájékoztatási igazgatója elmondása szerint – ha berakják az embereket, kategorizálni tudják őket, és belehelyezni különböző profilú csoportokba, amelyek segítségével aztán különböző targetáló és hirdető eszközökkel megszólítják őket. Ahogy Patrick Frank egy beszélgetésben fogalmazott:
Minél többet kell tanulni az emberről, hogy aztán át tudd fordítani.
Jelenleg a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda személyes adattal visszaélés miatt folytat nyomozást ismeretlen tettes ellen – tájékoztatta korábban a Mediaworks Hírcentrumát az Országos Rendőr-főkapitányság, miután arról érdeklődtek, hogy folyik-e büntetőeljárás a választási kampányban milliószámra kiküldött sms-ek, illetve tömeges telefonhívások miatt. Az NNI a nyomozás tényén túl nem kívánt további részleteket elárulni.
Mint köztudott, a rendőrségen kívül a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság is vizsgálódik az ügyben. Péterfalvi Attila, a hatóság elnöke korábban közölte,
számos panaszbeadvány érkezett hozzájuk, megjegyezve, hogy ő maga is kapott ilyen sms-t, amelyet szintén iktatott.
Hangsúlyozta, a vizsgálat akár több hónapot is igénybe vehet.
Az még a választások előtt a sajtó tudomására jutott, hogy a szolgáltatók és a hatóságok közös vizsgálata megállapította, hogy a kampányt egy közbeiktatott cégen keresztül a DatAdat osztrák leánycége rendelte, és a művelethez szükséges hatalmas adatbázist is ez a vállalkozás biztosította.
Az is egyértelműen kiderült, hogy az illegális úton beszerzett adathalmaz Facebook-profilokból – ezen belül is főként a Messenger alkalmazásból – letöltött, nevekkel összekapcsolt telefonszámokból, illetve banki és kereskedelmi adatbázisokból kinyert elérhetőségekből áll.
Szakértők szerint olyan műveletről beszélhetünk, amely során nem válogattak a célszemélyek között, itt a mennyiség, a minél nagyobb számú választópolgár elérése volt az elsődleges szempont. Szerintük a DatAdat által végrehajtott precíziós akciók már jóval a kampány előtt elkezdődtek.
Több belső hangfelvétel nyilvánosságra kerülésével számos részlet derült ki a DatAdat működéséről.
A cégcsoport vezetői és munkatársai maguk beszéltek arról, hogy tucatnyi országban befolyásolták a politikai folyamatokat, és itthon is az adathalász cégcsoport dönthette el az ellenzéki előválasztást is Márki-Zay Péter javára.
A csoport külföldi szakemberei Ausztriából dolgoztak a baloldal kampányán, egyebek mellett facebookos álprofilokat kreáltak és bérkommentelőket alkalmaztak azért, hogy felerősítsék a baloldal számára fontos tartalmakat a közösségi médiában.
A DatAdathoz hasonló vállalatok által alkalmazott úgynevezett chatbotok a felhasználók számára érzékelhetetlen módon gyűjtik az adatokat, és egyebek mellett például kvíznek vagy más játékos feladványnak álcázzák valódi tevékenységüket. A kvízkérdésekre adott válaszokból – és más interakciókból – képesek feltérképezni a Facebook-felhasználók politikai preferenciáit, és a meggyőzhető bizonytalan szavazókat is kiszűrhetik.
Minél több az adat, az algoritmusok annál pontosabban tudják meghatározni, kinél milyen politikai üzenet megy át.
Ráadásul a kinyert adatok elemzésével olyan profil készíthető a felhasználóról, amely alapján könnyen kideríthető, hogy az illető milyen bőrszínű, milyen szexuális irányultságú, illetve, hogy milyen a politikai szimpátiája.
Azonban az adathalászat és a profilozás sem csodafegyver, amit az is mutat, hogy a magyar baloldal történelmi vereséget szenvedett a DatAdat sms-dömpinggel megtámogatott kampánytevékenysége ellenére.
Európában az elmúlt években jelentősen szigorítottak az adatvédelmi szabályokon. Ezeket Bajnai és a hozzá köthető DatAdat könnyedén megkerülhette, mivel a csoport egyes cégei Észtországban vannak bejegyezve, ahol a többi balti államhoz hasonlóan lényegesen lazábban kezelik az adatvédelmi szabályok betartatását.
A Datadat egyébként kizárólag baloldali ügyfélkörnek kínálja a szolgáltatásait. Mint Ficsor Ádám mondta: „Mi csak a progresszívekkel dolgozunk". Szóval, általában nem hirdetjük a szolgáltatásainkat – mondta.
A DatAdat tehát egyértelműen titkolni igyekezett a tevékenységét.
Nemcsak a magyar választók adatainak kezelését intézik valamiért Észtországban hazánk helyett, hanem a magyarországi kampányban végzett munkájuk javát is inkább Ausztriából csinálták.
A DatAdatnál nem is titkolják, hogy az amerikai baloldalhoz kötődnek, és a demokraták érdekeit képviselik. Erről Ari Rabin Havt, a Datad.at vezető tanácsadója a következőket mondta egy beszélgetésen:
Hadd mondjak erre egy példát. Magyarországon voltunk, csináltunk néhány dolgot, és rájöttünk, hogy kell valaki, aki rendelkezik területtel. Szóval, Ádám (Ficsor Ádám, a DatAdat tulajdonosa, Bajnai Gordon volt titkosszolgálati minisztere – a szerk.) látta ezt, és én felhívtam, ugye, és az egyik legjobb amerikai terepmunkás 48 órán belül egy Magyarországra tartó gépen volt, hogy felállítson egy programot a terepen.