– A Széchenyi Kártya GO! program keretében mennyi ügyfelet tudott megszerezni a Magyar Bankholding és milyen hitelvolument sikerült kihelyezniük csoportszinten? Sikeresnek tekinthető a program?
– Abszolút sikeres volt. A bankcsoport tagbankjai már a Széchenyi Kártya Program korábbi fázisaiban is aktívan részt vettek, a fokozott érdeklődésnek köszönhetően pedig összességében piacvezető szerepet töltöttünk be. A Széchenyi Kártya GO! esetén is rengeteg ügyféligénnyel találkoztunk, és nagyon sokat tettünk is azért, hogy ennek a programnak a lehetőségeit az ügyfelekkel közösen kiaknázzuk. Összesen közel tízezer ügyfélről és mintegy 350 milliárdos hitelvolumenről beszélünk, ami jól mutatja ennek a programnak a súlyát is. Hozzá kell tennem, hogy elég sok ügyfél a program zárásának közeledtével realizálta, hogy létezik ez a kedvező finanszírozási lehetőség. Nemcsak nálunk, hanem az egész piacon kialakult emiatt egy komoly, feszített véghajrá az utolsó egy-két hónapban. Az utolsó három-négy hét alatt több hónapnyi volumenű igény érkezett be – tehát azt láttuk, hogy még a jelenlegi piaci környezetben is sok vállalkozás vágott bele akár beruházásokba is, kedvező kondíciók miatt. De likviditás menedzsmentet is támogatták, segítették ezek a konstrukciók.
A program megy tovább a kicsit újragondolt Széchenyi Kártya MAX keretében. A fő üzenet változatlanul az, hogy a program a normál piaci kondícióknál jelentősen kedvezőbb feltételeket biztosít a hitelfelvételhez a hazai kkv-szektor számára, legyen szó akár a kamatszintekről, vagy egyéb költségfaktorokról. Tehát a Széchenyi Kártya Program kedvező oldala megmaradt, sőt, kiegészül olyan célokkal, amelyek a jelenlegi környezetből, illetve a zöld gondolkodásból fakadnak. Bizonyos konstrukcióvariánsok kifejezetten támogatják az energia- és a technológiai hatékonyságot javító fejlesztéseket. A szerződési feltételek is elég megengedőek, hiszen egy teljes lezárt pénzügyi év már elég ahhoz, hogy valaki jogosulttá váljon a hitelre. Ha valamelyik vállalkozás tartósan veszteséges, az kizáró ok ugyan, de egy év veszteség még nem feltétlenül az. Az éves árbevételhez viszonyítva is nagyon kedvező hitelösszegek érhetőek el, a likviditás finanszírozásnál és folyószámlahitel típusú konstrukciónál ez az árbevétel 25 százaléka, beruházásnál pedig akár az 50 százalékot is meghaladhatja.
Természetesen a Magyar Bankholding a Program indulásának első napjától fogadja az ügyfelek igényeit, és azt látjuk, hogy a GO! lezárását követő nyugalmi állapot után újra növekvő ügyféligénnyel találkozunk. A válságról szólva, nyilván vannak olyan üzleti vállalkozások, amelyeket mélyebben érint a turbulens gazdasági környezet, és bizonyos szempontból a túlélésért és a fennmaradásért küzdenek. De lehetnek olyan cégek is, amelyeknek akár beruházási, előrelépési opcióit jelentenek ezek a hitelek, és ilyen kedvező kondíciók mellett élni kívánnak ezekkel a lehetőségekkel.
– Miben új a megújult Széchenyi Kártya Program? A GO! helyébe a MAX lépett, azt nyilván lehet tudni, hogy magasabbak a kamatok, de változott e valami az igénylésben például?
– Előbb említettem néhány feltételt, szerintem ezek a legfontosabb konstrukciós elemek: a kártyával kiegészített folyószámlahitel, a likviditási hitel és a beruházási hitel. Ezek voltak az elmúlt időszak húzó termékei, és ezek meg is maradtak. Az igénylés, annak átfutási ideje, kezelhetősége nem változott, tehát nagyon hasonló az előző konstrukciókhoz. Ahogy említettem, az energetikai-technológia javítást célzó projektekben érdemes még gondolkodni, támogatni kívánjuk azokat az energetikai fejlesztéseket, amelyek mentén egy jobb költségpályára tudnak átállni ezek a vállalkozások. Vannak még olyan konstrukciós leágazások, amelyek még nagyobb kedvezményeket kínálnak, például bizonyos feltételek mellett akár fél százalékra is lecsökkenhet a kamat. Azt gondolom, hogy ezzel a programot működtető KAVOSZ reflektál a kialakult, az egész gazdasági világot meghatározó helyzetre. Érdemi folyamati különbséget azonban nem tudok kiemelni a régi és az új konstrukciók között.
– Az a bumm, ami most megelőzte a GO! program lezárását, igazából talán nem is feltétlenül volt indokolt? Hiszen a finanszírozás folytatódik az új programban is.
– Igen, picit finomhangolva, de megyünk tovább. A kiemelt érdeklődésnek egyébként az volt az oka, hogy a Széchenyi Kártya GO! végső fázisában még nem lehetett tudni, mi lesz a folytatása. Ügyfél szemszögből megközelítve reális vélelem volt, hogy a program nem fog folytatódni, vagy ha folytatódik, akkor esetleg jóval kedvezőtlenebb feltételekkel. Arra felhívnám a figyelmet, hogy az ügyfelek számára legkedvezőbb, válságtámogatási jogcím mentén nyújtott konstrukciók esetén már most is viszonylag közel vannak a beadási határidők, hiszen október közepe és november vége között van ezen hitelkérelmek benyújtási határideje. Tehát ha valaki a legkedvezőbb feltételekkel szeretne bennük részt venni, akkor érdemes minél hamarabb belevágni.
– Számítanak egy újabb igénylési bummra a programvariáns vége felé?
– Egyértelműen igen.
– Látva a gazdasági környezetet nehezítő tényezőket és számítva arra, hogy a Magyar Bankholding tagbankjainak jövő évi egyesülése újabb kommunikációt igényel a bank részéről, mit tesznek azért, hogy ebben a nagyon erősen változó környezetben, amikor – ahogy Ön is említette – nem biztos, hogy minden vállalkozásnak finanszírozása van szüksége, megőrizhessék a piacon betöltött pozíciójukat ezen a területen?
– Általánosságban azt mondanám, hogy komoly tapasztalatot halmoztunk fel a különböző méretű vállalkozások, azaz a vállalkozói szegmensek kiszolgálásában, és a tagbankok legjobb gyakorlatait igyekszünk ötvözni. Ez is egy adottság számunkra, hisz bár mindhárom fúzióban részt vevő bank univerzális volt, azaz valamennyi banki területen nyújtott szolgáltatást, mégis eltérő megközelítésekkel és megoldásokkal rendelkeztek. A külön mikro- és kisvállalatokra specializálódott kapcsolattartói gárdánk felkészült, és igyekszik minél mélyebben megérteni az ügyfeleinket, hogy a számukra legmegfelelőbb segítséget nyújthassák.
A jó gyakorlatok továbbvitele mellett próbáljuk a klasszikus napi üzletfejlesztési és digitalizációs feladatokat a fúziós és migrációs folyamatoktól különválasztani. Nagyon fontos ugyanis számunkra, hogy ne kizárólag a migrációról szóljanak a következő hónapok, hanem folyamatosan fejlődjünk. A célunk, hogy ebben a periódusban is javítsuk a folyamatokat és fejlesszük, korszerűsítsük a szolgáltatásainkat.
A cikk megjelenését a Magyar Bankholding tagbankjai, az MKB Bank és a Takarékbank támogatták.
További információkat a bankok honlapján érhet el: https://www.mkb.hu/mikrokisvallalat/szolgaltataskatalogus és https://www.takarekbank.hu/uzleti-ugyfelek/altalanos-vallalakozoi-hitelek-es-bankgaranciak