A legtöbben, akiknek van vállalkozása biztosan tudják, hogy a SEO (keresőoptimalizálás) az online marketing létfontosságú részévé vált. Mégis előfordul, hogy a kisvállalkozások gyakran elhanyagolják ezt – és csak ritkán tervezik be a keresőoptimalizálás költségeit a költségvetésbe.
Ez valószínűleg azért fordulhat elő, mert a keresőoptimalizálás árazása bonyolult és kevéssé tervezhető is lehet. Nem egy szabványos költség, így az ügynökségek alapvetően bármit felszámíthatnak, amit akarnak. Ez azt jelenti, hogy sok utánajárást kíván egy jó szolgáltató kiválasztása.
Naponta körülbelül 5,6 milliárd keresést hajtanak végre a Google oldalán, és a legtöbb ember az első oldal által felkínált találat tömegben áll meg, ezért érdemes befektetni egy SEO kampányba, hogy javítsuk a webhely rangját a böngésző kereső találatai között.
SEO árképzési modellek
Rengeteg SEO ügynökség és digitális marketingcég létezik, amelyek mindegyike különféle szolgáltatásokat kínál. Céljuk, hogy növeljék webhelyünk organikus forgalmát azáltal, hogy optimalizálják a rangsort a keresőmotorok eredményoldalain (SERP) kulcsszókutatással, tartalomkészítéssel és link építéssel.
Mielőtt a szolgáltatás mellett döntenénk, még egyszer ellenőrizzük, hogy mi szerepel az egyes SEO árazási modellekben, mivel az egyes ügynökségek vagy SEO tanácsadók árai eltérőek lesznek.
Vessünk egy pillantást a három fő SEO árképzési struktúrára:
Órabér alapú
Előfordulhat, hogy a keresőoptimalizálási munkáért óradíjat számítanak fel. Ezt a lehetőséget a szabadúszók vagy független vállalkozók kedvelik, akik SEO szolgáltatásokat kínálnak kisebb ügyfeleknek, az ügynökségek vagy online marketingcégek kevésbé használják ezt a lehetőséget.
A díjak azon alapulnak, hogy az egyes projekteken hány órát töltenek munkával. A biztonság miatt azonban érdemes feladatlistát kérni az elvégzett munkákról.
Havibér alapú
A nagyobb SEO és marketing ügynökségek általában havi díjat számítanak fel és havi fix árat kell fizetnünk egy olyan ügynökség szolgáltatásaiért, amely folyamatos SEO munkát végez a webhelyünkön.
A havi SEO csomagok gyakran tartalmaznak egy meghatározott szolgáltatáscsomagot, például kulcsszókutatást, versenytársak kutatását, SEO tartalomírást, műszaki auditokat, tartalommarketing auditokat, linképítést, digitális PR-t, folyamatos SEO-t és műszaki tanácsadást, valamint jelentéskészítést és betekintést. Egyes ügynökségek azonban lehetővé teszik, hogy egyedi tervet készítsünk egy megállapodott havi áron.
Projekt alapú
Egy SEO ügynökség egyszeri díjat számíthat fel egy adott SEO projektért. Kezdve azzal, hogy megvitassuk a SEO igényeinket és céljainkat, mielőtt megállapodunk a projekt hatókörében és a teljes költségben. Ez az opció további testreszabást tesz lehetővé.
A SEO nagy feladatot jelent, mivel nagyon sok különböző elemet kell figyelembe venni. Ha úgy gondoljuk, hogy csak néhány kulcsszó feldobásáról van szó, akkor gondoljuk át újra!
Háttérkutatás
SEO-stratégiánk első része annak átgondolása, hogy kit szeretnénk megcélozni. Az általunk biztosított tartalomnak relevánsnak és hasznosnak kell lennie közönségünk számára, az új látogatóink számára pedig könnyen felfedezhetőnek kell lennie a keresőmotorokon keresztül.
A közönség megismerése kulcsfontosságú, ezért a háttérkutatási szakasznak magában kell foglalnia a visszajelzések gyűjtését, hogy megtudjuk, mit szeretnének a felhasználók az webhelyünktől. Ipari kutatást kell végezni, hogy észrevegyük az aktuális trendeket, és megelőzzük a játékot.
Míg a kutatások egy része házon belül is elvégezhető, a kisvállalkozások nagyon munkaigényesnek találják – de a SEO többi eleme mellett a SEO szakemberek segíthetnek ebben is.
Kulcsszó és versenytárs kutatás
A SEO is sok időigényes kulcsszókutatást igényel. Nagyon fontos, hogy webhelyünk a megfelelő kulcsszavakat tartalmazza – ha nem, akkor nem jelenik meg a Google kereséseiben, és értékes forgalomról maradunk le.
A kulcsszókutatás azt jelenti, hogy a potenciális ügyfelek hogyan kereshetnek rá a vállalkozásunkra. Az is fontos, hogy azonosítsuk a közvetlen versenytársakat, és ellenőrizzük, mely kulcsszavak irányítják a forgalmat webhelyeikre.
Sokan gondolkodnak új jövedelemszerző tevékenységeken, vállalkozás alapításán. Az e-kereskedelem világába sosem késő bekapcsolódni, hiszen folyamatosan növekvő piacról van szó. Érdemes azonban a belevágás előtt felmérni, pontosan mennyi munkát kíván meg egy webshop üzemeltetése, mert nem titok: ez nem lesz passzív jövedelemforrás. Ebben a bejegyzésben azt járjuk körbe, hogy mik a legfontosabb alapok a webshop vagy weboldal készítés témakörében, ami a számítástechnikai alapokat illeti.
A weboldal készítés során egyformán fontos a külcsín és a belbecs - nem az értékesíteni kívánt szolgáltatásra, hanem magára az oldalra vonatkoztatva. A külcsínnek a design és a praktikus működés tekinthető, míg a belbecsnek azok a felhasználók számára láthatatlan technikai megoldások, amik megtalálhatóvá és gyorssá teszik a honlapot. A webshop tervezés folyamán általában többen gondolkodnak a kinézetről, a modern megjelenésről, mint az utóbb említett láthatatlan elemekről, pedig a weboldal készítés meghatározói.
Ilyen láthatatlan elem a megfelelő programozás és olyan látványelemek használata, amik megtartják a szép külsőt, de nem lassítják le túlságosan a honlapot. A weboldal készítés során nem szabad figyelmen kívül hagyni az olyan keresőprogramok igényeit, mint például a Google, ahonnan a legtöbb látogatóra számíthat oldalunk. A Google pedig nem szereti a lassú weboldalakat, így az kevesebb látogatót eredményez, ennyire egyszerű ez.
A keresőoptimalizálás (SEO) azonban nem csak abból áll, hogy megfelelően működjön a honlap, hanem annak láthatóságát is növeli online marketing eszközök segítségével. Ezek egy része klasszikus fizetett hirdetés, mint például a Google Ads, egy másik része releváns tartalomfejlesztés és az oldalunk keresők általi megbecsültségének mértékét növelő linképítés. Ezen tevékenységek már jóval bonyolultabb elemei a weboldal készítésnek és fenntartásnak.
A gazdasági és jogi környezet feltérképezése mellett a webshop indítása előtt nem árt tehát az online marketing világának alapjaival is megismerkedni, meg fogjuk tapasztalni, hogy egy jó SEO szakember könnyedén hozhat annyit a konyhára, mint egy ügyes könyvelő.