Tavaly decemberben jelentette be például a Partizán közéleti csatorna a Facebook-oldalán, hogy a médium mögött álló Partizán Rendszerkritikus Tartalomelőállításért Alapítvány két igen jelentős, meghívásos pályázaton is díjazásban részesült:
a German Marshall Fund kiírásán 15 ezer dollárt, míg a The Foundation for Democracy and Pluralism pályázatán 200 ezer eurót kaptak.
Utóbbival kapcsolatban kiderült, hogy
a pályázatot kiíró alapítvány egyik vezetője az a Daniel Sachs, aki a Soros György-féle Open Society Foundations nemzetközi tanácsadói testületében is pozíciót tölt be.
A washingtoni székhelyű Marshall Fund donorlistáján pedig közvetlenül is ott találjuk Soros alapítványát.
A Gulyás Márton radikális baloldali aktivista fémjelezte Partizán együttműködésben állt az adatszolgáltató DatAdattal is, amely a korábbi baloldali kormányzatokban szerepet vállaló Szigetvári Viktorhoz és Ficsor Ádámhoz köthető cég. A DatAdat az idei országgyűlési választási kampányban is szerepet kapott, méghozzá Márki-Zay Péter kampánygépezetében.
Gulyás Márton és Márki-Zay is beszélt arról, hogy amerikai, és pedig a Soros-hálózathoz köthető források is ott vannak az adományozóik között.
A Partizánt és Márki-Zay Péter Mindenki Magyarországa Mozgalmát segítő DatAdat egyébként a kampánytechnológiai fejlesztésekre is specializálta magát. Maga a technológia is kérdéseket vet fel, míg a nemzetbiztonsági szempontból is problémás külföldi kampányfinanszírozás törvényileg tiltott cselekménynek számít ma Magyarországon.
A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint
a 2016-os alapítású DatAdat árbevétele meghaladja a kétmilliárd forintot (egész pontosan: 2 033 604 000).
A trendek szerint a balliberális kötődésű cég árbevétele és üzemi tevékenységének eredménye is nőtt, vagyis a többi között az elszámolt értékesítés nettó árbevétele és egyéb bevételek is igen szépen hoztak a konyhára a politikusi vállalkozásnak, és ebből vélhetően jutott elegendő az összesen 15 fős alkalmazotti gárda bérezésére is. Persze az a Ficsor Ádám, aki annak idején vállalati pénzügyek szakirányon tanulta tovább a közgazdaságtant, és saját bevallása szerint kezdetektől nem vonzotta a multivállalatok világa, érthető módon már korán a megfelelő politikai hátterű cégek - kisebb vagy közepes gazdasági súlyú vállalkozások - világában érezte komfortosan magát. Az alapítás után csatlakozott a céghez Bajnai Gordon korábbi miniszterelnök EBIT Consulting nevű vállalkozása, és
Bajnai egy 2018-as érdekeltségi nyilatkozatában már közvetett tulajdonaként (10 százalékos tulajdonrészként) szerepeltette a DatAdatot.
A nemzetközi hálózatosodást jelzi, hogy a cégcsoport észtországi vállalkozásaiban (DatAdat OÜ, illetve a Datapraxis OÜ) is kapott szerepet Ficsor és Szigetvári. A baltikumi „kaland" valószínűleg az adóparadicsom kínálta előnyökről szól; a cégről elérhető információk szerint például az előbb említett DatAdat OÜ három évvel ezelőtt alakult, és 2022 második negyedévében nem volt regisztrálva alkalmazott.
A cég bevallott adózása a nemzeti adókat tekintve 0 euró, a munkaadó 0 euró, míg a forgalma ugyanakkor 972 298 euró (mostani árfolyamon mintegy 405 millió forint).
A Datapraxis brit ügyvezetője, Paul Hilder pedig hosszú időn át Soros-kötődésű online platformok alapítójaként, illetve kampányigazgatójaként is működött.
Juhász Péter, mint egyszemélyes üzem a baloldali hazugságiparban
Juhász Péter volt baloldali önkormányzati képviselő, az Egymillióan a magyar sajtószabadságért csoport (Milla) és a vélt vagy valós gazdasági visszaélési ügyek „tényeit" összegyűjtő Nerpédia alapítója, videós bloggerként működő ellenzéki aktivista,
Márki-Zay Péter idén megbukott kormányfőjelölt mozgalmát segítené azzal, hogy kiveszi a részét a baloldal legfrissebb, őszi mozgolódásából.
Márki-Zay Péterék szeptember első hetére szervezték a Mindenki Szabadegyeteme programját, és több ismert baloldali vezető politikust, influenszert tettek be az egyes programok előadóinak, közöttük az említett Juhászt is.
Juhász Péter különösen a 2010-2014 közötti időszakban tűnt fel - gyakran botrányos - közéleti szerepvállalásával. Ő is ott volt az „Együtt 2014 Mozgalom" 2012. októberi megalakulásánál, amelynek vezetője Bajnai Gordon korábbi kormányfő lett. A mozgalom egyik alkotó szervezete a már említett Milla volt, amelyet Juhász hozott létre, és amely eredetileg egy Facebook-oldalként indult.
A Milla néhány más „mozgalomhoz" hasonlóan, időről időre tüntetéseket szervezett a második Orbán-kormány ellen (2012 októberében egyesületté alakult, amely aztán 2014-ben megszűnt és azóta csak a Facebook-oldalalétezik, „Azért a víz az úr!” szlogennel). Maga az Együtt-összefogás fokozatosan alakult át politikai párttá; miután ugyanis a magyar törvényi szabályozás szerint egyesület nem indulhat az országgyűlési választásokon, 2013 márciusában bejelentették a mozgalom párttá alakulását. 2013. június végén az eredetileg szándékozott név helyett „Együtt – a Korszakváltók Pártja” néven vette nyilvántartásba a Fővárosi Törvényszék, mivel több más szervezet már korábban benyújtotta a maga bejegyzési kérelmét „Együtt 2014” néven.
Juhász Péter 2017-2018-ban elnöke lett a pártnak, így lényegében ő maga vezényelte le annak megszűnését is. 2018 januárjában az Együtt politikusai bejelentették, hogy önállóan kívánnak indulni
a 2018-as országgyűlési választáson, és miniszterelnök-jelöltnek a korábbi szocialista államtitkárt, Szigetvári Viktort választották.
A párt azonban a parlamenti bejutási küszöböt sem érte el a 0,66%-os választási eredménnyel, majd röviddel a választás után gyűjtést indítottak a visszafizetendő 150 millió forintos állami kampánytámogatás összekalapozására. Az Együtt – a Korszakváltók Pártja elnöksége végül 2018. június 2-án döntött a párt feloszlatásáról, ezzel a párt megszűnt.
Bajnai Gordon tíz éve a régi technokrata filozófia jegyében alapított választási pártot a csalódott baloldaliak számára, bár az exkormányfő és a Haza és Haladás Alapítvány agendája főleg a tehetősebb középosztálybelieknek hízelgő üzeneteket hordozott.
Juhász Péter és Millája már sokkal inkább fókuszált a fiatalokra új választói bázisként, jól tudva azt is, hogy közöttük mind nagyobb számban jelennek meg olyan szavazók, akiknek már nincsenek közvetlen élményeik például a 2006-os eseményekről.
Juhász - talán valós megbízói nyomására is - évekig visszább vonult a frontvonalból, tavaly nyár óta viszont vlogolással próbálkozik, egyelőre komolyabb közéleti eredmény nélkül. A fontosabb médiafelületek, amelyeken időről időre jelentkezett az elmúlt években: Tilos Rádió, YouTube, TikTok, Patreon: JuhaszPeterVideo, valamint a Facebook. Elsőként Juhász Péter interjúzott hosszabban Márki-Zay Péterrel a tavaly őszi előválasztási győzelme után, az aktivista videós áttörése azonban mégis elmaradt. A Juhi csatornán még a kezdetben sok nagyvárosi fiatalnak ígéretesnek tűnő Márki-Zayjal való beszélgetése is alig 220 ezer körüli nézettséget hozott.
Végül aztán 2022 tavaszán is elmaradt a már sokadszorra remélt kormányváltás; pedig az első videók tematikájából érezhetően is, Juhász vlogcsatornájának a kampány során azért komoly szerepet szánhattak, talán azt remélve, hogy a „Juhi" érdemben segítheti majd a közösségi médiában a hatpárti összefogás választási kampánysikerét.
A többször is levitézlett baloldali influenszer egy pénzgyűjtő platformon, a Patreonon keresztül igyekszik magának pénzügyi forrást összegyűjteni saját videós tartalmak segítségével. Juhász Péter itt ún. tényfeltáró és ismeretterjesztő videók készítéséhez kéri fel anyagi támogatásra saját Patreon-oldala olvasóit, akik így mecénásai (angolul: patron) lehetnek. Ehhez tagsági szint is választható: egyéni, családi vagy közösségi támogatóként is lehet minden adott hónapban a meghatározott összegekkel támogatni Juhász munkáját (de ő nem elégszik meg ezzel, emellett közvetlenül kriptovalutás támogatásért is kuncsorog, például a Bitcoin, Binance Coin, Cardano stb. digitális fizetőeszközök révén).
A Patreonnál maradva: ez egy Amerikából elindított közösségi fizetési szolgáltató. Az eredetileg például művészeknek kitalált felületen az azt igénybe vevők rendszeres időközönként kaphatnak önmeghatározott összeget a rajongóiktól. A Patreon fizetési platform ezért egyre népszerűbb a webes videóproducerek, a zenészek, podcasterek és bloggerek körében; úgy képes fenntartani magát a számukra, hogy 5-12 százalék jutalékot vesz le a művészeknek, podcastereknek stb. fizetett felajánlásokból. A rajongói támogatások további mintegy 5 százaléka tranzakciós díjak címén „vész el" a digitális útvesztőkben, így
a művész vagy például vlogger (mint Juhász Péter) részére átlagosan a bevétel kilencven százaléka marad ténylegesen a Patreonon keresztül.
Ezt a finanszírozási módot itthon például a Gulyás Márton nevével fémjelzett Partizán nevű radikális baloldali közéleti csatorna is használja, amelynek működését amúgy mikroadományokból, pályázatokból illetve magánszemélyek vagy cégek egyszeri támogatásaiból finanszírozzák, túlnyomóan inkább külföldi eredetű forrásokkal.
A Partizánnak a Patreonon több ezer rendszeres támogatója van, vagyis kétségkívül igen népszerű a maga szűkebb közegében, ezzel szemben Juhász Péter a 2022. szeptemberi állapot szerint havonta 88 mecénást és mintegy 159 ezer forint gyűjtést tud felmutatni a fizetési szolgáltatón.
Érdekesség, hogy miközben Juhász Péter és a hazai baloldal visszatérően támadja a magyar kormányt és személyesen a miniszterelnököt az orosz-ukrán konfliktus kapcsán, és például Juhász a tavaszi kampány utolsó napjaiban igaztalan módon olyat is mondott, hogy Orbán Viktor kormányfő „nem Magyarország szíve, hanem Magyarország enyves keze és ez az enyves kéz már véres is", a Patreon tekintetében már egyáltalán nem zavarja a „szolidaritás" kérdésköre. A Patreon ugyanis - noha önkénteseket azért segélyez - a 2022-es ukrajnai orosz invázió után is zavartalanul folytatta tovább üzleti tevékenységét Oroszországban, annak ellenére, hogy az országban működő valamennyi nyugati vállalatra részben morális jellegű nemzetközi nyomás nehezedett ezen tevékenységek felfüggesztésére.
A baloldal és médiájának vergődése látványos. Juhász Péterék pártja már évek óta nem létezik, a Milla Facebook-felülete jórészt már csak reposztolja más influenszerek tartalmait, mivel nem nagyon akadnak eredeti, mozgósítani képes üzenetek, és Juhász vloggerfelülete is - jelentős lemaradással még a Partizán és mások mögött is -, egy láthatósági versenyben próbál küzdeni a saját túléléséért.
A szubkulturális baloldal ezért, érdemi társadalmi támogatottság hiányában, sokszor nem éppen törvényes módokon próbálkozik saját háttere megteremtésével (lásd például Márki-Zay Péterék vagy Gulyás Mártonék utóbbi időben kirobbant finanszírozási botrányait).
A globális gazdasági és energiaválság, a magyar emberek életszínvonalának mostani, óhatatlanul érezhető csökkenése egy jó lehetőség, szinte öröm a küszködő baloldalnak, amely a társadalmi nyugtalanság keltésében a régen bejáratott figurákkal, például Juhásszal és másokkal, szeretne végre valami eredményt is elérni - mindeddig szemmel láthatóan nem sok sikerrel kecsegtetve.