Az OH fejlesztői a POM két változatát dolgozták ki a pályaválasztásban érintett két kiemelt korosztálynak: a középiskolát választó 7–8. osztályosoknak és a középfokú tanulmányaikat záró, felsőfokú tanulmányok előtt álló 10–12-es tanulóknak. (Az online kérdéseket és tesztsorokat ugyanakkor bárki kitöltheti, akár kíváncsiságból is.)
A mérőeszköz a pályaorientáció négy meghatározó területéhez kapcsolódó kérdés- és feladatsoron keresztül méri fel a diákok érdeklődését és képességeit, hogy a számukra legalkalmasabb szakmákat, foglalkozásokat ajánlja nekik. Először önismereti kérdéssorokkal találkozik a kitöltő, amelyek a személyes jellemzőit, érdeklődését, kompetenciáit hivatottak feltérképezni, ezután pedig egy objektív feladatokat tartalmazó tesztsor következik, amely a matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai (MTMI) irányultságot méri fel. Az önértékelésen alapuló kérdőív esetében a kitöltésre tetszőleges idő áll rendelkezésre. Ebben a modulban nincsenek „jó” vagy „rossz” válaszok: a kitöltő saját véleménye számít. Az MTMI-feladatsor megoldására 45 perc áll rendelkezésre, és minden kérdésre egyetlen helyes válasz létezik.
A kérdés- és feladatsor kitöltése után komplex értékelést, úgynevezett profilt kap magáról a felhasználó. A POM újszerűsége e komplex profil létrehozásában és a pályákról készített kompetenciatérképpel való összevetésében rejlik. Fontos, hogy egy személy akár többször is kitöltheti a teszteket, így a személyes fejlődés, változás is nyomon követhető.
A POM-ban több mint 280 foglalkozásról talál információt az érdeklődő: megtekinthetők az adott pálya főbb jellemzői, a műveléséhez szükséges kompetenciák, elhelyezkedési lehetőségek, továbbá a tanulót a lakóhelyéhez közelebbi, a továbbtanulást biztosító intézmények feltüntetésével is segíti a felület.A felületre, amely 2021 júniusa óta bárki számára ingyenesen elérhető, eddig közel 50 000-en látogattak el.
A pályaorientációs mérő- és támogatóeszköz az EFOP-3.2.13-17-2017-00002: Az alap- és középfokú iskolák pályaorientációs tevékenységét, kiemelten az MTMI-készségeket és -kompetenciákat támogató pályaorientációs szakmai módszertan átfogó megalapozása és fejlesztése című projektben, az Európai Unió vissza nem térítendő támogatásával jött létre.