Karácsony Gergely újabb bukása: a Lánchíd felújítását is elrontotta a főváros

Lánchíd oroszlánjai
Vágólapra másolva!
Folytatni próbálja a sikerpropagandát Karácsony Gergely, a főpolgármester ezúttal a Lánchíd pénteki részleges átadásával kísérli meg elfedni az elmúlt évek kudarcait. Sikertelenül: a valóság ugyanis az, hogy a másfél éves csúszással indult felújítás ötmilliárd forinttal drágábban és csökkentett műszaki tartalommal - vagyis rosszabb minőségben - valósul meg az eredeti, Tarlós István korábbi főpolgármester vezetésével kiírt pályázathoz képest. Összeállításunkban feltárjuk a beruházás visszásságait, a késlekedés és a költségek emelkedésének okait.
Vágólapra másolva!

Az elfuserált és drágábban megvalósult Blaha Lujza téri beruházás átadása után a Lánchíd felújításának tömjénezésével próbálkozik Karácsony Gergely és a baloldali vezetésű Városháza. A főpolgármester több Facebook-posztot is szentelt annak beharangozására, hogy pénteken délután újra megnyitják a közlekedők számára a Lánchidat. „Az eredeti ütemtervnek megfelelően és költségkereten belül halad a Lánchíd felújítása! Ez már önmagában is említésre méltó, mert mifelénk nem így szoktak menni az ilyen hatalmas beruházások. De ez, a Lánchíd felújítása, fővárosi beruházás..." – fogalmazott nem kevés önteltséggel a közösségi oldalán Karácsony. A valóság viszont sokkal szerényebb eredményt mutat annál, mint ahogy a főpolgármester sikerpropagandája láttatni próbálja.

Forrás: Budapest Városháza/Facebook

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása szerint ugyanis

péntektől csak a BKK járatai, a taxik, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők használhatják a hidat.

Az egyéni gépjárművel közlekedők nem hajthatnak fel az átkelőre, őket behajtani tilos tábla figyelmezteti erre. A közlemény kitér arra is, hogy

a Lánchíd a teljes átadásáig munkaterület, a kivitelezés többek között a járdaépítéssel folytatódik, ezért gyalog csak a felújítás következő szakaszának befejezése után, várhatóan 2023 őszén lehet átkelni a hídon.

A végleges forgalmi rendről 2023 nyarán születik majd csak döntés.

Tehát egyelőre csupán részleges átadásról és egyfajta tesztüzemmódról beszélhetünk, messze van még a Lánchíd rekonstrukciójának befejezése.

Forrás: Ripost

Ötmilliárddal drágább lett a beruházás

Karácsony kijelentése, miszerint az „az eredeti ütemtervnek megfelelően és költségkereten belül halad a Lánchíd felújítása" azért is hazugság, mert a főpolgármester megfeledkezett említést tenni arról a tényről, hogy valójában

másfél éves csúszással és több mint ötmilliárd forinttal drágábban valósul meg a beruházás.

Sőt, a Budapesti Közlekedési Központ közbeszerzési bírságot is kapott a projekt miatt.

Wintermantel Zsolt, a Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezetője a Magyar Nemzetnek a közelmúltban felhívta a figyelmet a főpolgármester hazugságaira. Kifejtette, hogy a Lánchíd felújítása nemcsak ötmilliárd forinttal drágábban, hanem csökkentett műszaki tartalommal valósul meg, hiszen az eredeti tervekhez képest a Váralagutat és a Széchenyi István teret nem újítják fel. A Tarlós István vezette korábbi fővárosi önkormányzat által kiírt közbeszerzés pedig ezeket a munkálatokat is tartalmazta.

Tüttő Kata, Kiss Ambrus és Karácsony Gergely Fotó: Szabó Gábor - Origo

Wintermantel szerint a Karácsony Gergely-féle városvezetés miatt csúszott a kivitelezés, mert elvetették az előző városvezetés által kiírt közbeszerzési eljárást, és egy újat bonyolítottak le. –

– tette hozzá a frakcióvezető.

Korábban, még 2020 decemberében Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ akkori vezérigazgatója cáfolta a fővárost az Indexnek, amikor egyértelművé tette: nem igaz, hogy a Lánchíd felújítására kedvezőbb ajánlatot kapott a főváros, az ár ugyanis nem csökkent, hanem nőtt 5 milliárd forinttal. Ezt megelőzően a Fővárosi Önkormányzat közleményt adott ki arról, hogy a Lánchíd kedvezőbb feltételekkel újulhat meg, miután a korábbinál 8,5 milliárd forinttal olcsóbb ajánlat érkezett a beruházás kivitelezésére. Mint írták, így a korábbi 35,3 milliárd forint helyett, az eddigi legalacsonyabb árból, 26,8 milliárd forintból újulhat meg a Lánchíd. Vitézy Dávid azonban felhívta a figyelmet, hogy ezt a 26,8 milliárdos ajánlatot nem lehet összehasonlítani a korábbival, ahogy a Főpolgármesteri Hivatal teszi, hiszen abban benne volt a Széchenyi István téri villamos-aluljáró rekonstrukciója, a tartalékkeret sőt, még az áfa is. Ebben a korábbi ajánlatban a Lánchíd felújítására eső rész bruttó 21,3 milliárd forint volt, ezt kell a mostani ajánlathoz mérni – hívta fel a figyelmet Karácsonyék hazugságára két évvel ezelőtt Vitézy.

Wintermantel Zsolt Forrás: MTI/Illyés Tibor

A Lánchíd felújításának ára tehát az előző, Tarlós István irányításával kiírt, majd az új, baloldali városvezetés által 2020 elején érthetetlen okokból érvénytelenített pályázat áraihoz képest több mint 5 milliárd forinttal drágult egyetlen év alatt.

Rekordelőleget kapott a kivitelező cég

A költségek indokolatlan emelkedéséhez hozzájárulhatott az is, hogy a beruházás nyertese a fővárosi baloldal kedvenc cége, az A-Híd Zrt. lett. Korábban a Magyar Nemzet is beszámolt arról, hogy

szokatlanul nagy összegű előleget, közel ötmilliárd forintot fizettek Karácsonyék a Lánchíd felújításával megbízott vállalatnak.

Különös egybeesés, hogy éppen ekkora összeggel volt magasabb az A-Híd Zrt. nyertes ajánlata, mint amivel Tarlós István hivatali ideje alatt pályáztak. Az is figyelemre méltó, hogy az MSZP-s Tüttő Kata alig két héttel azután, hogy elfoglalta főpolgármester-helyettesi posztját, az A-Híd exkluzív rendezvényén volt vendég. Magánvállalatok nem véletlenül szoktak meghívni politikusokat a rendezvényeikre, és annak is nyilván megvan az oka, hogy Tüttő Kata szocialista főpolgármester-helyettes is részt vett a Lánchíd felújítási tenderén nyertes A-Híd Zrt. exkluzív partiján – jelentette ki a Magyar Nemzetnek 2021 januárjában Wintermantel Zsolt, még a BKK igazgatóságának fideszes tagjaként. Arra is rámutatott: nem lehet véletlen, hogy Karácsony Gergely hevesen ágált a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata ellen, amikor azzal dobta vissza az BKK által kiírt pályázatot, hogy a közbeszerzési törvényben előírt, nyolcéves időkorlátnál régebbi referenciákat is elfogadtak volna, hogy az A-Híd korábbi, a Margit híd felújítási projektjére is hivatkozhassanak az ajánlatban. – A főpolgármesternek láthatóan fontos volt, hogy az A-Híd nyerje a közbeszerzést – mondta Wintermantel Zsolt.

Forrás: BKK

Másfél év huzavona után indult a felújítás

A korábbi tervekhez képest indokolatlanul megdrágult beruházás ráadásul jelentős csúszással indult el, mivel Karácsonyék felrúgták az előző városvezetés által kiírt pályázati eljárást és hónapokon át semmit nem tettek, hiába sürgette őket a Fidesz, miután több szakértői vélemény is megerősítette, hogy nagyon rossz állapotban van a híd. Tarlós István előző főpolgármester szakértői véleményt kért a helyzet pontos tisztázásáért. Ennek eredménye csak a 2019 októberi önkormányzati választások után lett meg:

a feltárt szerkezeti hibák miatt a szakértők azt javasolták, hogy a főváros hat hónapon belül kezdje meg a Lánchíd felújítását.

Azt, hogy Karácsony Gergely pontosan tisztában volt a helyzet súlyosságával, az mutatja a legjobban, hogy a felújításhoz szükséges előzetes hídvizsgálat miatt le is zárták a Lánchidat. Ekkor a főpolgármester még egyértelműen azt az álláspontot képviselte, hogy halaszthatatlan a projekt. Nem sokkal később azonban megváltoztatta véleményét, és már azt hangoztatta, hogy halasztható a felújítás. Ez azért is érthetetlen, mert a szakértők egyértelműen az azonnali cselekvés mellett foglaltak állást.

Az MSC Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft. jelentésében 2020 áprilisban megállapította: a Lánchíd annyira rossz állapotban volt, hogy számítani lehetett arra, hogy a lehulló betondarabok kárt okozhatnak a híd alatt (a rakparton) közlekedő autókban vagy hajókban. A dokumentum készítői szerint a legkritikusabb rész a Lánchíd déli oldali járdája, ahol akár a teljes rész beszakadhat.

– fogalmazott meg súlyos végkövetkeztetést a jelentés. Karácsony Gergely mégis úgy döntött, hogy a főváros elhalasztja a híd rendbehozatalát, amit azzal magyarázott, hogy új közbeszerzési eljárást kell kiírni.

A főpolgármester előbb megpróbált alacsonyabb árat elérni a kivitelezőknél, ám ez a szándéka kudarcba fulladt, ami azzal járt, hogy az idő elteltével a korábban kiírt tender érvénytelenné vált. Ezek után a városvezetés részéről elkezdődött a szokásos, kormányt támadó kommunikációs offenzíva. Karácsonyék arról beszéltek, hogy a kabinet nem ad elég pénzt a Lánchíd felújítására, míg a kormány azt kifogásolta, hogy a fővárosi vezetés úgy kér több pénzt, hogy nem is ismeri a várható költségeket, hiszen ekkor már új közbeszerzést kellett elrendelni.

A felújítási munkálatokat végül másfél éves késéssel, 2021 tavaszán tudták csak elkezdeni, mivel a baloldali városvezetésnek fél év késlekedés után sem sikerült szabályos tartalmú közbeszerzést kiírni.

A Közbeszerzési Hatóság 2020 augusztusában tartalmi hibák miatt visszadobta a dokumentumot, így a BKK igazgatóságának módosítania kellett azt.

Mindezek fényében semmiképpen nem nevezhető sikernek az, hogy jóval drágábban félig-meddig elkészült a híd, és részlegesen megindul rajta a forgalom, miközben csak jövő nyáron dőlhet el, valójában milyen funkciót szán a fővárosi vezetés Budapest egyik történelmi látványosságának.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!