Péntek délután részlegesen megnyitották a forgalom előtt a Lánchidat, de Karácsony Gergely főpolgármester győzelmi jelentése, miszerint az eredeti ütemtervnek megfelelően és költségkereten belül halad az átkelő felújítása, több okból sem felel meg a valóságnak.
Amint arról már beszámoltunk, a beruházás ötmilliárd forinttal drágábban, csökkentett műszaki tartalommal és jelentős időbeli csúszással valósul meg.
Az eredeti tervekhez képest – amiket a Tarlós István vezette korábbi fővárosi önkormányzat által kiírt közbeszerzés tartalmazott – a Váralagutat és a Széchenyi István teret nem újítják fel.
Nem értem, miért kellett másfél évet várni a Lánchíd felújításának megkezdésével, hiszen már 2019 őszén rendelkezésre állt egy teljesen előkészített, elfogadott, mindenre kiterjedő projekt. Semmilyen értelmezhető műszaki, tartalmi indoka nem volt a halasztásnak és az eredeti tervek megváltoztatásának
Ezeknek a tényeknek a tükrében nevetséges a főpolgármester azon állítása, hogy a Lánchíd felújítása a tervezett költségeken belül és az ütemtervnek megfelelően alakul
a Fővárosi Önkormányzat megállapodott a kormánnyal: a hatmilliárdos állami támogatás feltétele, hogy a gépjárműforgalom teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónapot.
A rosszul ütemezett és elhúzódó felújítások, a pesti rakpart lezárása és a dugódíj lebegtetése után tehát újabb dimenzióba lépett a fővárosi autósüldözés, és
Karácsony Gergely inkább lemondana hatmilliárd forintról annak érdekében, hogy eldönthesse, ki hajthat át az ország egyik jelképének tartott Lánchídon.
Ezzel a saját szavát és vállalását is megszegi a főpolgármester, hiszen korábban aláírta azt a határozatot, ami szó szerint úgy fogalmaz:
Támogatja, hogy Budapest Főváros Önkormányzata a Széchenyi Lánchíd és a budai Váralagút teljes körű rekonstrukcióját egy időben, a fővárosi közlekedés lehető legkisebb korlátozásával és a műszakilag lehetséges leggyorsabb ütemezéssel valósítsa meg, azzal, hogy a gépjárműforgalom ezen közúti szakaszon való teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónap időtartamot.
nyomatékosítani szeretnénk, hogy a Lánchíd hatmilliárdos kormányzati támogatásának feltétele a gépjárműforgalom korlátozásának teljes megszüntetése. Arra kérjük a főpolgármestert, tartsa be a kormánnyal kötött megállapodást.
felrúgta a Lánchíd felújítására már elfogadott pályázati kiírást,
és előbb megpróbált alacsonyabb árat elérni a kivitelezőknél, ám ez a szándéka kudarcba fulladt, ami azzal járt, hogy az idő elteltével a korábban kiírt tender érvénytelenné vált. Ezek után a városvezetés részéről elkezdődött a szokásos, kormányt támadó kommunikációs offenzíva. Karácsonyék arról beszéltek, hogy a kabinet nem ad elég pénzt a Lánchíd felújítására, míg a kormány azt kifogásolta: a fővárosi vezetés úgy kér több pénzt, hogy nem is ismeri a várható költségeket, hiszen ekkor már új közbeszerzést kellett elrendelni.
a baloldali városvezetésnek fél év késlekedés után sem sikerült szabályos tartalmú közbeszerzést kiírni.
A Közbeszerzési Hatóság 2020 augusztusában tartalmi hibák miatt visszadobta a dokumentumot, így a BKK igazgatóságának módosítania kellett azt.
az ár ugyanis nem csökkent, hanem nőtt 5 milliárd forinttal.
Ezt megelőzően a Fővárosi Önkormányzat közleményt adott ki arról, hogy a Lánchíd kedvezőbb feltételekkel újulhat meg, miután a korábbinál 8,5 milliárd forinttal olcsóbb ajánlat érkezett a beruházás kivitelezésére. Mint írták, így a korábbi 35,3 milliárd forint helyett, az eddigi legalacsonyabb árból, 26,8 milliárd forintból újulhat meg a Lánchíd. Vitézy Dávid azonban felhívta a figyelmet, hogy ezt a 26,8 milliárdos ajánlatot nem lehet összehasonlítani a korábbival, ahogy a Főpolgármesteri Hivatal teszi, hiszen abban benne volt a Széchenyi István téri villamos-aluljáró rekonstrukciója, a tartalékkeret, sőt még az áfa is. Ebben a korábbi ajánlatban a Lánchíd felújítására eső rész bruttó 21,3 milliárd forint volt, ezt kell a mostani ajánlathoz mérni – hívta fel a figyelmet Karácsonyék hazugságára két évvel ezelőtt Vitézy.
A költségek indokolatlan emelkedéséhez hozzájárulhatott az is, hogy a beruházás nyertese a fővárosi baloldal kedvenc cége, az A-Híd Zrt. lett. Korábban a Magyar Nemzet is beszámolt arról, hogy szokatlanul nagy összegű előleget, közel ötmilliárd forintot fizettek Karácsonyék a Lánchíd felújításával megbízott vállalatnak. Különös egybeesés, hogy éppen ekkora összeggel volt magasabb az A-Híd Zrt. nyertes ajánlata, mint amivel Tarlós István hivatali ideje alatt pályáztak. Az is figyelemre méltó, hogy az MSZP-s Tüttő Kata alig két héttel azután, hogy elfoglalta főpolgármester-helyettesi posztját, az A-Híd exkluzív rendezvényén volt vendég.
Magánvállalatok nem véletlenül szoktak meghívni politikusokat a rendezvényeikre, és annak is nyilván megvan az oka, hogy Tüttő Kata szocialista főpolgármester-helyettes is részt vett a Lánchíd felújítási tenderén nyertes A-Híd Zrt. exkluzív partiján
Arra is rámutatott: nem lehet véletlen, hogy Karácsony Gergely hevesen ágált a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata ellen, amikor azzal dobta vissza az BKK által kiírt pályázatot, hogy a közbeszerzési törvényben előírt, nyolcéves időkorlátnál régebbi referenciákat is elfogadtak volna, hogy az A-Híd korábbi, a Margit híd felújítási projektjére is hivatkozhassanak az ajánlatban. – A főpolgármesternek láthatóan fontos volt, hogy az A-Híd nyerje a közbeszerzést – mondta Wintermantel Zsolt.