Elektronikus tárca, digitális postaláda, elektronikus dokumentumtár és aláírás − többek között ezek létrehozásáról is rendelkezik Magyarország Nemzeti Digitális Állampolgárság Programja, amelyet a kormány ezen a héten fogadott el. Az alapdokumentum a digitális állampolgárságot helyezi a középpontba, rendelkezik a nemzeti adatvagyon hasznosításáról és a felhőtechnológia alkalmazásáról is. A programban a kormány vállalja, hogy megteremti azt az egységes és kiváló felhasználói élményt nyújtó digitális környezetet, amely jelentősen egyszerűsíti az állampolgár és a kormányzat különböző szervei közötti kommunikációt.
A jövőben olyan közigazgatási terek jönnek létre, ahol az állampolgárok – többnyire – személyes megjelenés nélkül, egyszerűen és hatékonyan, a nap 24 órájában intézhetik az ügyeiket digitálisan.
Szakemberek szerint ma a közigazgatásban a teljesen online intézhető ügyek csupán 16 százalékát teszik ki az általános ügyintézésnek, ráadásul a meglévő platformok nem feltétlenül ügyfélbarát megoldásokat használnak.
eSzemélyazonosítás:
Ezzel az egyszerűen használható szolgáltatással szinte az összes ügyintézési folyamat intézhető lesz. A magyarországi eSzemélyi széles körű elterjedését, bár modern funkciókkal rendelkezik, akadályozza a korlátozott használhatósága.
A 14 év feletti lakosság mintegy 60 százaléka rendelkezik eSzemélyivel (amellyel a postai küldemény átvételétől az eRecepten át az elektronikus aláírásig számos szolgáltatás vehető igénybe), azonban ezt kevesen alkalmazzák. A digitális fejlettségben Európa élmezőnyébe tartozó Észtország például egyetlen kártyán tárolja az állampolgár különböző adatait (személyi igazolvány, jogosítvány, diákigazolvány, társadalombiztosítási vagy adóazonosító).
A megoldás újszerűségét az adja, hogy az állampolgárok már egy mobilalkalmazáson keresztül is elvégezhetik a személyazonosítást. Az új digitális személyazonosítást szolgáló alkalmazás az Európai Unió frissítés alatt álló eIDas rendeletének megfelelően kerül kialakításra. A tervek szerint
ÁTLÁTHATÓ MÓDON HASZNÁLHATÓ MOBILTÁRCA SEGÍTSÉGÉVEL BEJELENTKEZHETÜNK A DIGITÁLIS ÁLLAMPOLGÁRSÁG PLATFORMRA, ELKÉSZÍTHETJÜK AZ ADÓBEVALLÁSUNKAT, TÁMOGATÁSOKAT IGÉNYELHETÜNK, VAGY ÉPPEN KEZELHETJÜK AZ EPOSTA FELÜLETÜNKET.
Az európai uniós követelményeknek megfelelően az alkalmazás képes lesz felhasználói adatokat fogadni, tárolni, megfelelő szintű titkosítás mellett. Funkciói között találjuk majd a kölcsönös hitelesítést külső (állami vagy privát) felek számára, a kijelölt adatok megosztását, továbbá hiteles elektronikus aláírás készítését. A fentieket egyszerű, felhasználóbarát felületen szolgáltatja az alkalmazás, amely a tervek szerint egyéb (akár külföldi) szereplők rendszereivel is kompatibilis lesz - írja az Index.
ePosta:
Az ePosta olyan azonosításra és hitelesített levelezésre alkalmas alapszolgáltatás, amely lehetővé teszi a könnyen kezelhető, kétirányú hivatalos kommunikációt. A jelenlegi magyar ePosta-platform az általános ügyintézésbe csak részben integrált, és csupán korlátozott funkcionalitással rendelkezik.
A tervek szerint a magyarországi ePosta továbbfejlesztésénél a kezelőfelület könnyen áttekinthető lesz, amely képes különböző levélfolyamokat strukturáltan és további dokumentumok letöltése nélkül megjeleníteni weben és mobilon egyaránt.
A hivatalokkal való kommunikációt hivatalos levélként fogadja majd el, vagyis mind az állami szervek, mind mi hivatkozási alapnak tekinthetjük.
eDokumentumkezelés:
Az eDokumentumkezelés olyan digitális megoldás, amellyel az állampolgárok és a vállalatok egy helyen, felhasználóbarát módon találhatják meg az ügyintézéseik alatt felhalmozott dokumentumaikat és az állam róluk tárolt adatait. A szakemberek szerint ennek a dokumentumkezelési funkciónak hasonlatosnak kell lennie az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térrel. Az eeszt.gov.hu átfogó és az egészségügyi folyamatokba teljes mértékben integrált dokumentum- és adattármegoldás, amely a páciens minden releváns adatához hozzáfér, amelyet digitálisan rögzítettek, és a platformon keresztül minden szükséges egészségügyi dokumentáció elérhető az állampolgár számára a kiállító intézménytől függetlenül.
A tervezett eDokumentumkezelés-megoldásnak biztosítania kell, hogy az állampolgárok minden ügyintézéssel kapcsolatos dokumentációja és adata egy platformon legyen elérhető. Az adatokat egy tartós tárhelyen mentik el automatikusan, ahonnan a dokumentáció online mindig elérhető lesz. A platform a tervek szerint hatékony összeköttetésben áll majd az ePosta-megoldással is, és lehetőséget adhat magánszerződések (pl. ingatlan- vagy gépjármű-adásvételi szerződések) tárolására is.
eFizetés:
Az eFizetés-megoldás olyan szolgáltatási környezet, amelyen keresztül hivatalosan is elfogadott, könnyen kezelhető, átlátható online fizetés valósul meg. A térítéssel járó ügyintézések fizetési folyamata jelentősen egyszerűsödik ezzel.
„A Nemzeti Digitális Állampolgárság Program egyik kiemelt feladata, hogy 2026-ra bárki digitális állampolgárrá válhasson." – Erről már Rogán Antal, a program kidolgozásáért felelős Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter beszélt az Index kérdésére. Hozzátette: a kabinet megteremti a magyar állampolgárok és a magyar közigazgatás számára azt az egységes és kiváló felhasználói élményt nyújtó online felületet, amely radikálisan leegyszerűsíti az állampolgár és a kormányzat különböző szervei között történő online kommunikációt.
Olyan mobilalkalmazást fejlesztünk, amely lehetővé teszi, hogy mobilon mindenki magával vigye az összes igazolványát, de még a horgászengedélyét is. Mobilon intézhetünk majd ügyeket, mobilon igényelhetünk majd bármilyen igazolást, igazolványt. Nem kell bemenni az okmányirodába semmiért. A mobilalkalmazás lehetővé teszi, hogy a felhasználók egyetlen felületen láthassák az adataikat, dokumentumaikat, kezelhessék többek között családpolitikai vagy éppen adózási ügyeiket
- mondta el Rogán Antal.
A miniszter hangsúlyozta: az ütemterv alapján 2026-ra szinte minden közigazgatást érintő ügyünket képesek leszünk online – elsősorban okoseszközökön – intézni. Az első, nagyobb prioritást élvező ügyintézések fejlesztése 2023-ban elkezdődik, az irattárca már 2024-re meglesz.
Az állampolgári élményt nemcsak az életeseményekhez (pl. gyermek születése, ingatlanvásárlás, nyugdíjazás stb.) igazodó mobilfelület segíti, hanem az ügyintézési folyamatok optimalizálása is. A jövőre induló átalakulás folyamatos lesz, és előre sorolják a szélesebb állampolgári kört érintő ügyeket (pl. személyiigazolvány-, jogosítványhosszabbítás, gépjármű-adásvétel, ingatlanvásárlás).
Az Index úgy tudja, a kormány nem kívánja senki számára kötelezővé tenni a részvételt a XXI. század legnagyobb magyarországi digitalizációs fejlesztésében, a digitális állampolgárság megszerzésében.
A teljes cikket ide kattintva olvashatja.