Az M0-son hajtott egy autó vasárnap, amikor defektet kapott. Az autót vezető férfi kiszállt a kocsiból, hogy kicserélje a kereket. Az autóból azonban kiszállt a vele utazó asszony, és a 13 éves unokája is. Egy teherautó mindkettejüket elgázolta.
Nem vettük észre, hogy nagy sebességgel közeledik egy teherautó. Nem lassított, így elütötte a szeretteimet. Mindketten úgy repültek, mint a bábuk"
– mondta az autót vezető férfi visszaemlékezve a balesetre a Borsnak.
Az 52 éves Hajnalka a helyszínen meghalt, a 13 éves Zsoltot életveszélyes sérülésekkel, újraélesztés után vitték kórházba a mentők, ahol az orvosi ellátás ellenére belehalt a sérüléseibe.
Novemberben az M5-ös autópályán, Szatymaznál gázolt el egy autós egy gyalogost a Szeged felé vezető oldalon. A gyalogos a helyszínen belehalt a sérüléseibe.
Bő egy hónappal később, decemberben az M3-ason történt hasonló baleset. Akkor nem sokkal éjfél előtt, Hortnál gázolt halálra tisztázatlan körülmények között egy teherautó egy gyalogos férfit.
Az M30-as autópályán haladt egy kisteherautó októberben, amikor Kistokaj közelében megálltak a leállósávban.
Az autó utasa kiszállt, hogy rögzítse a rakományt, ami meglazult. Ekkor egy kamion elsodorta, és olyan súlyosan megsérült, hogy már nem lehetett megmenteni az életét.
Lovas Károly közlekedésbiztonsági szakértő az Origónak elmondta, hogy az autópályán csakis akkor lehet kiszállni az autóból, ha valami műszaki hiba történik. Ha nagy dugó van, és áll az egész autópálya, akkor előfordul, hogy a sofőrök kiszállnak megnézni, hogy mi történt, de egyébként csak akkor lehet kiszállni, ha a kocsi elromlik.
Ebben az esetben a kocsival a leállósávban kell megállni, fel kell venni a megkülönböztető mellényt, és a lehető legbiztonságosabb helyre kell húzódni, lehetőleg a szalagkorláton túlra"
– mondja Lovas Károly, majd hozzáteszi, hogy ezeken kívül az autónak is jól láthatónak kell lennie. Be kell kapcsolni a vészvillogót, ha a helyzet úgy hozza, akkor a helyzetjelzőt is, valamint ki kell tenni az elakadásjelző háromszöget.
"Olyat is sűrűn lehet látni, hogy egy beláthatatlan kanyar után áll egy lerobbant autó. Ez nagyon baleset veszélyes, ki kell tenni az elakadásjelző háromszöget.
Nem két centivel a kocsi mögé, hanem olyan távolságra, hogy a forgalom időben észrevegye. Ha kell, akkor a kanyar elejére"
– magyarázza a szakértő.
Sok esetben azért történek balesetek Lovas Károly szerint, mert az autós nem számít arra, hogy gyalogos lehet az autón, autópályán főleg nem. Ilyenkor délután már sötétedik, sokszor esik az eső, vagy köd van, ilyenkor még kevésbé vesz észre egy gyalogost egy sofőr.
Sok gyalogos nincs tisztában azzal, hogy mennyire nehéz őket észrevenni. Azt hiszik, hogy az autós majd a lámpájával észreveszi. Azonban egy autó másodpercek alatt megteszi azt a távot, amit a lámpája bevilágít. Nem szabad ebben bízni"
– mondja.
A legfontosabb, hogy ha ki kell szállni az autóból, akkor azt a legnagyobb biztonságban kell megtenni. Egy autóban nem egy megkülönböztető mellénynek kell lennie, hanem annyinak, ahányan utazhatnak benne.
Autópályán a leállósáv nem elég biztonságos, a korláton kívülre kell menni.
Ha a végszükség úgy hozza, hogy sétálni kell a következő benzinkútig, telefonig, akkor azt a korláton kívül kell megtenni, távol az úttól, de egyébként minden esetben tilos sétálni az autópályán.
Abban az esetben, ha lerobban az autónk, vagy defektet kapunk, és az autópályán oldalt fal van, akkor a leállósában, minél közelebb a falhoz várakozzunk, jól láthatóan.