A koronavírus-járvány kezdete óta folyamatosan változnak a vásárlási szokások, amihez a piaci szereplőknek alkalmazkodniuk kell. A Covid-19 okozta sokk, ellátási válság és átalakult vásárlói attitűdök után sokkal nyomasztóbb, fájdalmasabb kihívások közepette keresik az emberek a megoldást a brutális áremelkedésekre. A megélhetési válság felértékelte az akciós termékeket. A Provident Pénzügyi Zrt. legfrissebb, telefonos, reprezentatív minta alapján készített kutatásból kiderült, hogy a megkérdezettek 85 százaléka él az akciós lehetőségekkel.
Az árazás általános pszichológiája szerint a promóciókat és a kedvezményes vásárlási lehetőségeket a hó elejére érdemes időzíteni, mert jóval nagyobb esély van így a vásárlásra, ugyanis ilyenkor még teli van a vásárlók zsebe és a vevőnek nem lesz a havi költségvetésével szemben bűntudata. A hó elején gyorsabban költjük a pénzt, mint hó végén. Ezt mutatja a jelen felmérés is, amelyben a válaszadók 58 százaléka az idén már akciósan sem tervez vásárlást – több mint a 60 százalékuk ezt azzal magyarázta, hogy már mindent megvett, amit akart. Az is kiderült azonban, hogyha akcióról van szó, akkor tényleg nem ismerünk határokat. Egészen döbbenetes, hogy a Provident kutatásában résztvevők közel 74 százaléka nem viszi vissza a megvásárolt, de nem használt, gyakorlatilag ki sem bontott terméket, mert nincs rá ideje, vagy szerinte úgy sem vennék vissza.
Bár a magas infláció, és az egekbe szökő energiaárak miatt a fogyasztók elkezdtek változtatni a vásárlási szokásaikon, azaz inkább az olcsó termékeket választják, és jobban figyelnek az akciós termékekre. Még mindig nagyon alacsony a tudatosság ezen a téren. Ennek javításához szeretne segítséget nyújtani a Provident ma induló Tudatos vásárlás kampánya, amely az erre a célra létrehozott https://providentonline.hu/tudatos-vasarlas/ honlapon, ami 5 egyszerű kérdés megválaszolásán keresztül segít megkönnyíteni a tudatos vásárlást. Mindezek mellett pedig praktikus tippeket ad arra, hogy miként csökkenthetjük a felesleges vásárlásainkat, legyen szó ruháról, műszaki cikkről vagy sportról.
„Hiszünk abban, hogy a pénzügyi tudatosság egyik legfontosabb eleme a tudatos vásárlás, ezért is indítjuk el ezt a kampányt. Mivel a kutatások azt mutatták, hogy az emberek túlnyomó többsége hajlamos olyan dolgokat is megvenni, amikre nincs feltétlenül szüksége, ha akciósan kínálják, ezért a nagy leárazások idején valós segítséget szeretnénk kínálni a felelős döntés támogatásában” - mondta el Horváth Attila, a Provident Zrt. pénzügyi igazgatója.