A Magyarországon eddig példa nélküli balesetben egy ember meghalt és többen megsérültek, emellett több autóban keletkezett anyagi kár. Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft.értékesítési és kommunikációs igazgatója szerint
a magyar biztosítási ágazat legbonyolultabb ügye lehet ennek a balesetnek a kártérítési ügye.
A szakember arról beszélt a lapnak, hogy az ügyben nagyon nehéz lesz kártérképet felállítani, és megállapítani, hogy ki hibás és ki nem. Elmondta, hogy a KRESZ úgy fogalmaz, mindig úgy kell vezetni, hogy a sofőr időben meg tudjon állni, ez alapján azt lehetne mondani, hogy mindenki hibás, aki nem tudott időben fékezni.
Ezért, aki belement az előtte lévőbe, az károkozó lesz, akibe pedig belementek, az káreseményt szenvedett el.
Pereskedés esetén viszont évekig is eltarthat az, hogy megállapítsák, kinek mi jár. A várható kártérítések összege nagyon eltérő lehet, pár százezer és több millió is.
Az autósok közül most azok járnak a legjobban, akiknek CASCO-juk is van. A CASCO-ra a javítás ugyanis azonnal elkezdhető, ott nem kell majd várni. Ott is meghatározzák majd a felelősöket később, de ott addig a CASCO-ra megjavíttathatja a károsult az autóját és úgy tovább tudja használni. Akinek nincs CASCO-ja, annak viszont várnia kell a kötelező biztosítójának az úgynevezett jogalapjára, és ennek a jogalapnak a megállapítása, ez húzódhat el nagyon sokáig
– mondta a szakértő.
Az M1-esen történt tömegbaleset nagy visszhangot váltott ki a médiában, ezért a szakértő szerint a biztosító társaságok is kiemelten fogják kezelni az ügyet. Németh Péter szerint a biztosítók nem szeretnek úgy feltűnni, mint akik nem fizetnek kár esetén, ezért
az elmúlt évek tapasztalatai alapján az figyelhető meg, hogy nagyobb nyilvánosságú eseteknél a kárfizetési hajlandóság is emelkedik.
A hazai biztosítói közösség már tíz éve megállapodott a szombatihoz hasonló katasztrófák kezelését illetően, és a hétfői napon aktiválta is erre vonatkozó tömeges kárrendezési szabályozását
– mondta Lambert Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs vezetője.
Ennek alapján a biztosítók nem várják meg a rendőrségi vizsgálatok befejezését, illetve a felelősség kérdésének tisztázását, hanem azonnal megkezdik a kártalanítást.
Ezeknek a rendkívüli előlegeknek a kifizetési ideje attól függ, hogy a szükséges rendőrségi igazolások mikor érkeznek be a biztosítókhoz.