Őrült módon termelünk és fogyasztunk. A divatipar több energiát fogyaszt, mint a repülés és a hajózás együttvéve, míg a fast fashion 92 millió tonna textilhulladék „állít elő”. És, ha csak Magyarországot nézzük: évente majdnem 80 ezer tonna ruhát dobunk ki és ebből csak másfélezer hasznosul újra. A reklámajándék ipar termékei ráadásul többnyire rövid élettartamúak és általában távoli országokban készülnek, a szállítás során keletkező szén-dioxid-kibocsátás pedig hozzájárul az üvegházhatású gázok koncentrációjának növekedéséhez a légkörben, ami a klímaváltozás egyik fő oka.
Használt ruhákat új, stílusos mintákkal alakítunk át
Ezekre a problémákra kínál megoldást a Greenager Brand. Pólókat hasznosít újra, designjukkal növeli értéküket – olvasható a Greenager honlapján. Céljuk megváltoztatni a kis- és nagyvállalatok ajándékozási szokásait, hogy azok olyan – egyedi – dizájnos pólókat tudjanak adni, amit bárki büszkén viselhet, miközben nem járulnak hozzá a környezeti terheléshez. A Greeager ötlete, munkája segíti a cégek CSR tevékenységét.
A társadalmi vállalkozás használt ruhákat új, stílusos mintákkal alakít át, a preused (korábban már viselt) pólók használatával pedig textilhulladékot csökkent, széndioxidot, vizet és további nyersanyagokat takarít meg. A cég civil partnerekkel gyűjti össze a használt ruhákat, amiket aztán az egyik legkörnyezetbarátabb textilfestési technikával alakít át. És ahogy arra felhívják a figyelmet:
egy fenntarthatóan gyártott póló nagyjából 50 százalékkal környezetkímélőbb, mint egy hagyományos, addig egy preused upcyclnigja (azaz egy adott anyagból valami olyat alkotunk, amely értéktöbblettel bír) 99 százalékkal mérsékelheti a környezeti károkat, darabonként 11 kg-mal csökkentve az emberi tevékenység CO2 kibocsátását.
Már az osztrák alkancellárnak is van Greenager pólója
A Szalai András által alapított Greenager az újrahasznosított ruhákat elsősorban reklámajándékként a CSR-re érzékeny vállalkozásoknak és civil szervezetekkel együttműködve értékesíti. De vannak fiatalok számára készült, saját márkás desingnjaink, hogy a felnövekvő generációt minél távolabb tartsák a fast fashintól, s közelebb vigyék őket a fenntarthatósághoz, a környezetbarát megoldásokhoz. Az immár négyfős csapat nemrég elnyerte a Jane Goodall Austria Roots and Shoots díját, miközben ötletük felkeltette az osztrák alkancellár, Werner Kogler figyelmét, aki az első vásárlójuk egyike volt.
A Greenager 2022 őszén már majdnem 500 pólót hasznosított újra miközben még csak tesztelgetik koncepciójukat. Tervük, hogy Ausztriában és Németországban is piacra lépnek, ahol a fenntarthatóság iránti igény erősebb, mint Magyarországon. Nyereségük nagyobbik részét olyan vállalatokba szeretnék fektetni, melyek a megújuló energiahordozók kiaknázásában járnak élen. Magyarországon a 10 millió Fa Alapítvánnyal dolgoznak közösen nagy sikerrel.
Sikerük bizonyítja: a fenntarthatóság és a nyereségesség kéz a kézben járhat.