Az egyik belgrádi általános iskolában egy 13 éves fiú május 3-án, nem sokkal a tanítás megkezdése után több iskolatársára és tanárokra is rálőtt.
A lövöldözésben összesen kilenc gyerek halt meg, valamint az iskolaőr és egy tanár. Ezen felül több gyerek is megsérült.
A fiú több hete tervezhette a támadást, amihez végül az apja fegyverét használta. A lövöldözés miatt a szerb kormány háromnapos gyászt hirdetett.
Az ORFK szóvivője a történtekre reagálva elmondta, hogy
az elmúlt időszakban több olyan bejelentést is kapott a rendőrség, hogy gyerekek beszéltek arról különféle csoportokban, vagy egy barátnak, hogy mi lenne, hogy ha ők is lövöldöznének az iskolájukban.
Gál Kristóf hozzátette, hogy a gyerekeknek valójában nem lett volna lehetőségük erre, egyáltalán nem volt a közelükben fegyver.
Garamvölgyi László a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács kommunikációs igazgatója, és Oláh-Paulon László az ORFK Bűnmegelőzési Osztályának vezetője elmondták, hogy felismerhető és megelőzhető a probléma, amire külön, több órás képzés is van. Magyarországon évek óta tudatos megelőzési munka zajlik.
Az Origó kérdésére Oszik Márta szakpszichológus elmondta, hogy hogyan lehet felismerni annak a jeleit, hogy egy diák azt fontolgatja, hogy rátámad az iskolatársaira, tanáraira. Szerinte a diák erről beszélni fog, vagy esetleg agresszívabban viselkedik.
Elkezd érdeklődni a fegyverek iránt, ez felismerhető utalásokból, vagy akár a gyerek rajzaiból is.
A pszichológus szerint ezt a környezetének, a szülőknek, osztálytársaknak, tanároknak észre lehet venniük.
Ennek oka lehet iskolai bántalmazás, zaklatás. Jellemző, hogy nem képes az érzelmeit megfogalmazni, vagy nincs aki ezt meghallgassa. Olyan családi háttere van, ahol ez nem működik, nem tudnak érzelmekről beszélni
– mondta Oszik Márta. Hozzátette, hogy az is probléma szokott lenni, amikor
nem adnak a gyereknek lehetőséget, hogy csökkentse a benne lévő feszültséget - például sporttal.
Oláh-Paulon László kitért arra is, hogy nagyon fontosak azok a csoportok, ameyek a biztonságért felelősek az iskolákban. Magyarországon ők az iskolaőrök.
Az ő felkészítésük, kiképzésük is nagyon fontos, hogy jelzést tudjanak adni, ha úgy érzik szükséges. Erre komplex programot építettek fel nemzetközi tapasztalatokkal.
Az eddigiek alapján működik is ez a rendszer Magyarországon. Volt olyan diák, aki tervezte a társai meggyilkolását, valamint olyan is, aki a tanárát késelte meg - de a szerbiaihoz hasonló eset nem történt.
S. Ábelt először 2010-ben fogták el, mert a blogjában arról írt, hogy hogyan ölné meg az egyetemi társait. Az ötletét valószínűleg külföldi iskolai gyilkosságok inspirálták. Készült is a gyilkosságokra, fegyvertartási engedély szerzett, majd beszerzett egy fegyvert is.
Azt tervezte, hogy összesen 22 embert fog meggyilkolni, minden leélt életévéért egyet.
2017-ben emberölés előkészülete miatt két és fél év börtönbüntetésre ítélték.
Egy győri középiskolás fiú 2019 decemberében a második órán hármast kapott matematikából, majd az ötödik óra fizika volt, amit ugyanaz a tanárnő tartott. A 17 éves diák már a becsengetésnél odaadta a felszerelését az osztálytársainak, mondván neki arra már nem lesz szüksége.
A fiú az óra elején kivitte a füzetét a tanárnőnek, majd hátulról megszúrta egy késsel.
Az osztálytársai szerint a fiú azért támadta meg a tanárnőt, mert hármast kapott matematikából, ami neki már rossz jegynek számított.
A támadás után megkérdezték a fiútól, hogy miért tette, mire annyit válaszolt:
"Ebből majd tanul a tanárnő".
A tanárnőt súlyos sérülésekkel vitték kórházba, meg is kellett műteni.