Az OVF június közepén azt közölte, hogy a Balaton átlagos vízállása meghaladta a 120 centiméteres szabályozási szintet, így egyes déli parti települések védelme érdekében megkezdődött a vízeresztés a Sió-zsilipen keresztül, amely ezáltal hajózhatóvá is vált, így
a Balatoni Hajózási Zrt. új kompjai is eljuthattak a tóra.
A hajók mozgatásánál a vízügyi szakemberek egyik legfontosabb célja a Balaton elkerülhetetlen vízmennyiség-veszteségének optimalizálása volt, ezért feszes ütemtervet állítottak össze, modellezték a vízszinteket, vízeresztési és hajómozgatási ütemezést dolgoztak ki, felkészítették a Siót a hajók fogadására, eltávolították a torlaszokat.
A kritikus hidakhoz ideiglenes vízmércéket telepítettek, amelyek biztosították, hogy a hajók biztonságosan, megfelelő vízmélység mellett át tudjanak haladni a hidak alatt, az információáramlás gyorsítása érdekében pedig új mobilapplikációt vezettek be, amelynek segítségével a friss mérési eredmények szinte azonnal a döntéshozók rendelkezésére álltak - ismertette az OVF.
Kiemelték,
vízeresztés és a hajók felvontatása szombaton zárult le, és a lehető legkisebb vízveszteséget okozta a Balatonon,
miközben a tó természetes vízkészletváltozására az átlagosnál csapadékosabb június eleji időjárás is kedvezően hatott.
A Sió-csatorna a Balaton vízszintszabályozását biztosítja, összeköttetést teremt a Balaton és a Duna között. A siófoki kikötőtől indul és mintegy 120 kilométer után jut el a Dunához Szekszárdtól északra, a Gemenci erdőnél. A Balaton vizének alacsony állása két éve nem tette lehetővé a Sió-zsilip kinyitását.