Nehezített pályán játszanak
Hogy az árharcos multik meddig tudnak elmenni az alacsony árak versenyében, az nagymértékben függ a piaci körülményektől és szabályozásoktól. A kereskedelemben a legnagyobb költségtételt a forgalmazott termékek beszerzési ára jelenti, amely a 2022 év végi – 2023 év eleji időszakban jelentősen megnövekedett. Egyes számítások szerint így akár 50 százalékot is meghaladó mértékben játszhatott szerepet az élelmiszerek és a mindennapi árucikkek drágulásában. Ezt tetézte az energia és az üzemanyag árának emelkedése is, amely a működési és szállítási költségeket, ezáltal pedig a fogyasztói árakat fokozta. A forint gyengülése és az árstop okozta hirtelen megnövekedett, mesterséges kereslet szintén mind hozzájárultak a tartós áremelkedéshez.
Az élelmiszer-inflációban jelenleg gyengülés tapasztalható, amiben a multinacionális élelmiszerláncok árpolitikája is döntő szerepet játszik. Jó példa erre, hogy a januártól csökkenő beszerzési árak szinte azonnal visszaköszöntek az üzletek árain. Az év első felétől több árucikk olcsóbban került a multik polcaira, köztük számos tejtermék, az étolaj, a kávé, a búzaliszt, a száraztészta, a tojás, a rizs vagy a fűszerek.
Együttes erővel az infláció letöréséért
Az Országos Kereskedelmi Szövetség tagjai közötti árverseny évtizedek óta töretlenül működik. A multinacionális kiskereskedelmi láncok folyamatosan figyelik, inspirálják és követik egymást az árcsökkentésben. A kötelező akciós rendszer keretein jóval túlmutatóan hetente több ezer kedvezményes árú termékkel várják a vásárlókat, és több száz termék árát tartják tartósan alacsonyan. A spórolást segítő, család- és nyugdíjastámogató kedvezmények átlagos mértéke 20-25 százalék, az akciók számtalan esetben meghaladják az előírt 15 százalékot.
Minden hónapban összesen több mint 100 millió vásárlási tranzakció zajlik a nemzetközi élelmiszer-kiskereskedők üzleteiben és online felületein, amelyek együttesen lefedik az egész országot. A multinacionális láncok az inflációellenes védőháló fenntartása érdekében havonta több 10 milliárd forintot fektetnek be a vásárlók kiadásainak csökkentésébe. Hűségprogramjaikon keresztül a rendszeresen visszatérő vásárlóknak még több árengedményt kínálak, amit a vevők 30 százaléka ki is használ. Választásaikkal ugyanis napról napra ők döntik el, kinek szavaznak bizalmat.
Az oldalon elhelyezett tartalom az Országos Kereskedelmi Szövetség tagvállalkozásainak megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a Origo szerkesztősége nem vett részt.