A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a Pest Vármegyei és Érdi Kereskedelmi és Iparkamara (PMKIK) az általuk képviselt vállalkozások kiszámítható működésének biztosítása érdekében – a PMKIK kezdeményezésére és a BKIK e kérdéskörrel időről-időre foglalkozó szakmai anyagainak figyelembevételével – szerkesztőségünkhöz is eljuttatott nyilatkozatukban az alábbiakra hívják fel a figyelmet.
Budapesten az utak áteresztő képességének tudatos csökkentése miatt folyamatosak a dugók, ellehetetlenül az áruszállítás, a munkahelyre történő utazás is indokolatlanul hosszú időt vesz igénybe.
A jelenlegi helyzet már a gazdasági növekedés gátjaként működik.
Azonnali szemléletváltásra van tehát szükség, amely szerint a közlekedés irányítójának és szervezőjének nem az a fő feladata, hogy forgalmi áteresztő kapacitásokat csökkentsen, tiltásokat vezessen be, ezáltal még a légszennyeződés mértékét is növelve, hanem az, hogy a közlekedési igényekre adott megoldásokat a leggyorsabb és környezetbarát módon valósítsa meg.
Minden olyan stratégia, amely kizárólag a közösségi közlekedésre, a kerékpárosokra, vagy csak a gépjárművel közlekedőkre optimalizál az egyoldalú lesz.
A Főváros feladata, hogy a közlekedők mozgását ne ellehetetlenítse, hanem támogassa, valamint, ne megmondja nekik, hogy mivel közlekedjenek,
hanem ösztönözzön a fentartható megoldások alkalmazására - írják közleményükben a kamarák.
A személy- és árufuvarozási közlekedési igény keletkezése egyébként döntő mértékben determinált. A gyermek el kell jusson az iskolába, a szülő be kell érjen a munkahelyre, a nagyszülő el kell jusson az egészségügyi ellátóhoz és a szabadidő kulturált eltöltésének is része a helyváltoztatás.
A BKIK és a PMKIK több mint 400 ezer vállalkozást képviselnek Budapesten és az agglomerációban. Az ő érdekükben felszólítják a Fővárost, hogy azonnali hatállyal függessze fel a ’Mobilitás 2030’ program módosításainak véglegesítését, amely szinte kizárólag a személygépkocsi forgalom ellehetetlenítésére koncentrál,
szüntesse meg az indokolatlan helyeken felfestett kerékpársávokat, az oszlopokkal történő elválasztást pedig mindenütt szüntesse meg,
tegye lehetővé a tisztán elektromos gépjárművek Lánchídon történő áthaladását.
Azonban a két kamara szükségét látja annak is, hogy a városi logisztika és azon belül a citylogisztika közlekedéstudomány által jól megfogalmazott, ellenőrzött és a gyakorlatban bevált eszközrendszerét a Főváros alkalmazza.
Elengedhetetlen hatástanulmányok készítése az eltérő megoldási javaslatokra, a szakemberek által rendszeresen felvetett
„smart city” javaslatokkal kiválóan lehetne optimalizálni Budapest közlekedését, mint a dinamikus forgalomterelés, parkolóinformációs rendszer, időkorlát áruszállításhoz, behajtási matrica, vagy P+R parkolók létesítése, stb.,
ezek mellett pedig egy gyalogos és kerékpáros közlekedésre tervezett új dunai híd megépítése lenne a cél, a meglévő hidak forgalomból történő kivonása helyett.
Az aláírók a következő fél évben intenzív szakmai munkába kezdenek a vállalkozók bevonásával és még
az önkormányzati választás előtt közzé fogják tenni azokat a közlekedésszervezési szempontokat, amelyek a főváros és az agglomeráció fejlődését álláspontjuk szerint a legjobban szolgálják.