Az online kereskedelem népszerűségét lassan kikezdi a növekvő panaszok száma. A sértettek a civil fogyasztóvédelmi szervezeteknek többnyire arról számolnak be, hogy nem azt a terméket kapták meg, amit megrendeltek, vagy hibásan érkezett az áru. Ez a probléma lassan, de biztosan felemészti a webshopok előnyét a hagyományos kereskedelemmel szemben – a kényelmet. Hiszen, ha megrendelések közé egyre több újra intézendő „boltolás" kerül, akkor a vásárló felteheti a kérdést, miért nem a hagyományos üzletben vásárolt?
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) beérkezett panaszok szerint a legnagyobb probléma, hogy
a vevők nem tudják felvenni a közvetlen kapcsolatot a kereskedővel.
Gyakori problémák után, mint a weboldalon megadott telefonszámon senki sem érhető el, vagy az e-mailen elküldött panaszra nem reagálnak, vagy a csomagon lévő feladó sokszor egy logisztikai cég, illetve az elállást követően nem utalja vissza a cég a vételárat. rendkívül bosszantóak. Ezek után szoktak általában a vásárlók a fogyasztóvédőkhöz. Mondta Baranovszky György a FEOSZ ügyvezető elnöke. A legfontosabb tanácsa, hogy a vevő ne kattintson azonnal a vásárlás gombra, ha meglát egy jól hangzó akcióval hirdetett terméket. Nézze meg, milyen vásárlási feltételek vannak, hogyan lehet fizetni, milyenek a szállítási díjak és határidők, egyáltalán, ki az eladó.
Ha a honlapon nincs cégnév, vagy gyanús a név és az elérhetőség, nyugodtan zárjuk be az ablakot, és keresgessünk máshol. Azt sem árt megnézni, más oldalakon, hogy mennyibe kerül az adott termék, milyen feltételekkel árusítják, és a vásárlói véleményeket is érdemes olvasgatni, sok hasznos tanácsra vagy éppen figyelmeztetések megtalálhatók ezekben a szekciókban.
Világosan és közérthető módon tájékoztatni kell a fogyasztókat a termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, az eladó vállalkozás nevéről, székhelyének postai címéről, a telefonszámáról és elektronikus levelezési címéről. Tudnunk kell már a vásárlást megelőzően a bruttó vételárról, az ezen felül felmerülő valamennyi költségről, legyen szó akár a szállítási díjról vagy a postaköltségről. Kötelező tájékoztatni a vásárlót a fizetésről, a szállításról és a teljesítési határidőről, a vállalkozás panaszkezelési módjáról, valamint a fogyasztót megillető szavatossági és jótállási jogokról"
– sorolta Baranovszky György. Majd végül hozzátette azt is: „Tájékoztatni kell az ügyfeleket a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről és elérhetőségeiről, valamint az elállási jog gyakorlásának határidejéről és egyéb szabályairól is fel kell világosítani a vásárlókat."
A legfontosabb tudni, hogy – a jogszabály szerint – hagyományos, azaz bolti vásárláskor nem illeti meg a vásárlókat hibátlan teljesítés esetén az elállási jog. Az elállási jog lényege ugyanis éppen abban rejlik, hogy mivel internetes vásárlás esetén nincs lehetőség kipróbálni vagy közvetlenül megtekinteni a terméket, ezért a termék átvételét követően a fogyasztó meggondolhatja magát. Ez pedig az indokolás nélküli elállási jog. Azaz meggondolhatja magát a vevő akkor is, ha nem hibás a termék, csak nem tetszik, nem jó a mérete, vagy már van belőle egy ugyanolyan. A termék átvételétől számított 14 napja van a fogyasztónak van arra, hogy éljen az elállási jogával, ezért fontos, hogy minden internetes vásárlás esetén (is) legyünk figyelmesek és alaposak.