Jelentős kedvezménnyel kapnak jegyet a Demokratikus Koalíció, azaz a Gyurcsány-párt tagjai a fővárosi fenntartású, Máté Gábor által vezetett Katona József Színházban. A mostani kedvezménynek a hátterében egyértelműen az áll, hogy Máté Gábor az elmúlt években lelkes baloldali propagandistaként vett részt különféle kampányokban. Ennek egyik csúcspontja volt a Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2020 nyarán-őszén lezajlott akció is. Az utóbbiban szerepet kapott gyakorlatilag a Katona József Színház teljes gárdája, így Ascher Tamás főrendező és vezető színésznőjük, az SZFE-n osztályt vezető Fullajtár Andrea is. Mára kiderült egyébként, hogy a megújult SZFE kiválóan működik.
A Katona József Színház elmúlt évtizedeivel - egykori Katona József Színházban játszó színészek segítségével is - hamarosan hosszabb összeállítással foglalkozunk. Összefoglaljuk majd, hogy a Kádár-diktatúra utolsó éveiben elért külföldi sikereik a rendszerváltással és az egyre gyengébb előadásaikkal hogyan szűntek meg. És hogyan következett be a mélypont Máté Gábor igazgatása alatt. És hogy fordult gyűlöletük a nagy rendező, Vidnyánszky Attila ellen, aki előbb a beregszászi társulatával, aztán a debreceni színházzal, majd most már több mint 10 éve a Nemzeti Színházzal ér el valódi nemzetközi sikereket, a Nemzeti Színházat pedig a világ színházi térképének megkérdőjelezhetetlen, jelentős helyére tette. Mint a magyarországi baloldali színházi világ vezetője, a Katona József Színház indulata tovább fokozódott, amikor 2020-ban elindult Vidnyánszky Attila vezetésével az SZFE modellváltása.
A tagadhatatlan jelentős színházrendező, Zsámbéki Gábor helyét 2011-ben vette át Máté Gábor. Az igazgatói feladatai mellett arra is jutott bőven ideje, hogy gyalázza Vidnyánszky Attilát, a Nemzeti Színház igazgatóját, és hazugságokat terjesszen a megújult SZFE-ről. 2020. december 11-én például azt mondta Máté Gábor:
nagyon rossz előérzetem van. Annyi reményem van, hogy esetleg a fiatalok elsöprik azt a hallatlan ostobaságot, ahová sikerült belavírozni a magyar színházi szakmát. Remélem, hogy ezt úgy, ahogy van, fölül fogják tudni írni. Mire ez bekövetkezik, megjósolható, hogy én már nem leszek aktív.
Arról, amivel megvádolták a színművészetit, hogy ultraliberális képzés zajlik benne, sőt valóságos baloldali átnevelőtábor a (régi) SZFE, szerinte szó sincs – tette hozzá.
Hibás felfogásnak tartom, ha valaki egyfajta politikai térbe tereli a saját színházát. Alkotó művészekről vagy őket kiszolgáló emberekről van szó, akiknek a világról való gondolkodását nem uniformizálhatom. Hadd gondoljon mindenki mást.
(Érdekes, hogy Máté Gábor nem ilyen finnyás, ha a Gyurcsány-pártról van szó, a szerk.)
A Katona József Színházban egyre-másra mutattak be nyíltan a napi politikával foglalkozó előadásokat, olyanokat, amelyeket nehéz a szó valódi értelmében színháznak nevezni. Amikor például a baloldalnak az volt a kitalációja, hogy magyarok milliói vándorolnak ki Londonba, hogy ott agysebészek és atomfizikusok legyen, Ilaberek címmel készítettek propaganda-előadást.
Vidnyánszky Attiláról szólva úgy nyilatkozott Máté Gábor még 2020. szeptember 9-én, hogy: Vidnyánszky Attila nem itt nevelkedett. Szerintem ő bizonyos szavakról nem tudja, hogy azok itt, Magyarországon mit jelentenek, ezért belecsúszik néha olyan dologba, amiért utána nekiesnek. „Az elmúlt 50 év színháztörténete elképesztő sikerekről szólt, most az egész színházi nyelvet megváltoztató emberek arcába köptek felelőtlen emberek, akik nekiugrottak az egyetemnek, valójában fogalmam sincs, miért. Azt se tudják, mi folyik a falak közt, egyáltalán nincsenek képben, nem járnak vizsgára és aljas módon meghazudtolták mindazt, amit létrehoztunk – tette hozzá.
Vagyis, gyáván persze, de a külhoni magyarként felnőtt Vidnyánszky Attilát a baloldali kommentszekció stílusában voltaképpen ukránozni kezdte.
Lehetséges, hogy Vidnyánszky Attila külhoni magyar, de érdekes módon, Máté Gábor, Ascher Tamás vagy Gothár Péter nélkül is elég jól működik az SZFE.
Kétségtelen: nem a Pelsőczy Réka-Rába Roland kettős most ott osztályfőnök, hanem Tompa Gábor vagy maga Vidnyánszky Attila, és a filmes részleg is elég jól elboldogul, hogy Koltai Lajos vezet osztályokat.
Máté Gábor mellett Ascher Tamás a másik olyan vezető a Katona József Színházban, aki elképesztő indulatokkal támadja az új SZFE-t. A hetvenes-nyolcvanas években még sikeres rendező monomániás módon kis túlzással, szinte mindennap megoszt a közösségi oldalán valamilyen cikket, írást, véleményt az egyetemmel kapcsolatban. Ezeknek a lényege, hogy a mostani vezetést támadja, míg a régi, az ultraliberális baloldali világot jelentő, régi Főiskolát kritika nélkül dicséri. Persze a gyalázkodás és mások sértegetése sem maradhat el az oldaláról. Jellemző, hogy az oldalán lévő borítóképen most is az SZFE bejárata látható a három évvel ezelőtti demonstrációk idejéről.
Aschernek Vidnyánszky gyalázása és főrendezői feladatai mellett arra is van ideje, hogy az őt nem az általa elvárt módon tisztelő médiumokról is írjon, így néha az Origót is megtiszteli.
Tavaly év végén „természetesen” teljesen alaptalanul ismét a Nemzeti Színház vezetőjét támadta Ascher.
Mindezek mellett még arra is volt ideje a rendezőnek, hogy Koltai Lajost is gyalázza. Az Oscar-díjra jelölt operatőr és rendező, Koltai Lajos személye minden bizonnyal azért is zavarja Aschert, mert - szemben Ascherrel - valóban világhírű. Nem csak az ötödik kerületben. (Tegyük oda zárójelben, aki nem tudja, kicsoda Janisch Attila, és ezért persze ne saját magát okolja. Janisch filmrendező élete 67. évében járó filmrendező, aki három filmet rendezett, ellenben sokat ír Soros hetilapjába, a Magyar Narancsba. És egyik filmes vezetője volt a Máté Gábor-Ascher-féle régi SZFE-nek.)
Ascher még egy tavalyi októberi esemény kapcsán is Vidnyánszkyt gyalázta.
Ascher persze a Soros-egyetemnek is hízelgett egyet.
Az SZFE-n zajló teljesen jogtalan egyetemfoglalások napjaiban Ascher mindennap több posztot is kitett a politikai akcióról. Ezeknek a posztoknak a jelentős része a baloldali propagandasajtóban megírt cikkek teljesen kritikátlan megosztása volt.
Ascher Tamás kapcsán még érdemes felidézni, hogy amikor Gyurcsány Ferenc megfenyegette Vidnyánszky Attilát, akkor csupán annyit tudott mondani:
Gyurcsány Ferenc legutóbbi, Vidnyánszky Attila tönkretételéről szóló fenyegetőzése hasonló módon kínos és káros, többek között azért, mert egyetlen hatása, hogy legitimálja az ellenoldali gyalázkodást.
A válaszában Ascher Tamás tehát nem ítéli el a bukott miniszterelnök durva fenyegetését, erről egy szóval sem beszél, hanem csak dühös rá, de egészen sajátos okból: rosszat tesz a baloldalnak. Azt mondja, kínos és káros, de azt egy szóval sem említi, hogy számára elfogadhatatlan lenne, hogy vagyonelkobzással fenyegette meg Gyurcsány pusztán azért Vidnyánszky Attilát, mert az új SZFE kuratóriumi elnöke lett.
A Katona József Színházban zajló "minőségi" munka kapcsán pedig érdemes felidézni egy 2020-as tüntetést is. A baloldali pártok támogatásával, a Soros-közeli aHang szervezésében - névleg persze a Színművészeti modellváltást elutasítói tüntettek, de a háttér, a valóság eléggé ismert. Gyurcsány Ferenc és az egyetemet évtizedek óta irányító tanárok pajzsként tartották maguk előtt az egyetemistákat, ez az első pillanattól egyértelmű volt. A Katona egyik színésze, aki korábban az SZFE-n tanított, azaz régi SZFE osztályvezető tanára, Fullajtár Andrea megpróbálta elszavalni a Nemzeti dalt, de nem tudta fejből, és inkább felolvasta egy tabletről. Az erről szóló videót alább tekinthetik meg:
Fontos még egyszer leírni, hogy Fullajtár a Katona József Színház színésznője osztályvezető tanár volt a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Egy egész évfolyamnyi színész élete függött tőle. Ettől a színésznőtől.
Ez tehát a Katona József Színház. Aminek tüntetéseit Gyurcsány Ferencék hírlevélben népszerűsítették, és aminek előadásaira a Gyurcsány-párt tagjai 30 százalékos kedvezménnyel mehetnek be.
Azt mindenki döntse el, hogy enyhítő körülmény-e, amivel Szaniszló Sándor, az egyik Gyurcsány-párti polgármester próbálta magyarázni a példátlan politikai botrányt: nincs elég néző a Katonában, és így próbáltak segíteni.
Ascher Tamás főrendező az Origónak azt lódította, hogy fogalma sincs az ügyről, Máté Gábor pedig úgy tett, mint akinek - igazgatóként - szintén fogalma sincs a DK-kedvezményről: kirúgta a közönségszervezőt...
Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója szellemes írásában Katona József Pártszínháznak nevezte el Máté Gáborék színházát.
Nem véletlenül. Mert az.