Komoly visszhangot váltott ki egy amerikai napilap hírszerzői körökből származó értesülése, miszerint Volodimir Zelenszkij ukrán elnök zárt körben a Magyarországot ellátó Barátság kőolajvezeték felrobbantásán gondolkodott. Bár erre szerencsére nem került sor, valójában Zelenszkij folyamatosan zsarolásra használja a hazánk számára kulcsfontosságú vezetéket.
Ugyanis ha robbanás nem is történt, árrobbanás mindenképpen.
A magyar fogyasztókat – közvetett módon – nemcsak a háborús és a szankciós infláció sújtja, hanem a tranzitdíj ukránok általi többszöri emelése is. Jelen pillanatban ugyanis az orosz Transznyefty és az Ukrantransnafta megállapodásán múlik a Magyarországra érkező orosz olaj vezetékdíja, amelyet az elmúlt időszakban több alkalommal is megnöveltek. Sorban haladva: Ukrajna előbb 2022 áprilisában emelt árat, majd 2022 decemberében 18,3 százalékkal ismét növelte a nyersanyag tranzitdíját. Összességében csak tavaly 51 százalékot emelkedett a tranzitdíj - írta a Magyar Nemzet.
Ez értelemszerűen a magyar tankolásokat is drágította közvetett módon.
Ez azonban még nem minden, ugyanis az ukránok 2023. április elsejétől megduplázták a tranzitdíjat. Sőt, információink szerint, bár 2023. június elsejétől az ukrán céggel közvetlenül a Mol állapodna meg és fizetné nekik a tranzitdíjat, az Ukrantransnafta az eddigieken felül újabb 25 százalékos emelést, ráadásul augusztustól újabb díjnövelést ajánlott. Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója április végén a Reutersnek arról számolt be, hogy még tárgyalnak az ukrán féllel, és vita van a díjemelésekről.