Az eddig nyilvánosságra került dokumentumokból kiderül, hogy Karácsony Gergely 2019-es önkormányzati kampányában ugyanaz a kör biztosította a finanszírozást, illetve a technikai támogatást. A volt baloldali miniszterelnök, Bajnai Gordon és bizalmi emberei – az extitokminiszter Ficsor Ádám, valamint az egykori kabinetfőnök, Szigetvári Viktor – nevével fémjelzett DatAdat-cégcsoport komplex ajánlatot tett: közösségimédia-kampánnyal és a mozgósításhoz szükséges eszközökkel is segítette a főpolgármester győzelmét - írta a Magyar Nemzet.
Amint arról már beszámoltunk, a Szuverenitásvédelmi Hivatal hétfőn közzétette azokat a dokumentumokat, amelyek a Bajnaiék által felajánlott szerződésajánlatot tartalmazzák. Ennek része volt a közösségimédia-felületek működtetése, informatikai szolgáltatások, tízezer botfeliratkozó, ötvenezer, az adatbázisban szereplő személy kezelése, valamint tömeges e-mail-küldő és online petíciós rendszer üzemeltetése. A DatAdat ajánlatában állandó tanácsadó szolgáltatás és tömeges sms-küldési lehetőség is szerepelt.
Ez utóbbi szolgáltatás jelentőségéről és működéséről csütörtökön részletesen írtunk.
A 2019-es ajánlatban az informatikai szolgáltatások felsorolásában olvasható: „1 Messenger botot tartalmazó WinWithMe rendszer.” Ez a szoftver többször szóba került a csütörtöki cikkünkben idézett tavaly decemberi jelentésben is, amit a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) tett közzé, miután kivizsgált egy kéretlen hívásokra és sms-ekre vonatkozó bejelentést. Az eset a 2021-es előválasztási kampányban történt, de a szereplők ugyanazok, mint 2019-ben: Karácsony Gergely stábja, az őt támogató 99 Mozgalom, valamint Bajnaiék cégcsoportja. A főpolgármester akkor éppen a baloldal miniszterelnök-jelölti pozíciójáért szállt ringbe, és a DatAdat a két évvel azelőtti önkormányzati megméretéshez hasonlóan támogatta őt közösségimédia-kampánnyal és a hatósági vizsgálat tárgyát képező tömeges sms-küldésekkel, illetve szintén a mozgósítást szolgáló telefonhívásokkal. A NAIH jelentésében többek között olyan érdekes információk is olvashatók, mint például az, hogy a Datadat GmbH – a cégcsoport osztrák vállalata – saját bevallása szerint segítette Karácsony mozgalmát az adatgyűjtésben is, méghozzá a WinWithMe Facebook Messenger üzenetküldő alkalmazással. A szoftver tulajdonosa pedig a DatAdat OÜ, Ficsor és Szigetvári észtországi érdekeltsége, amely a 2019-es, Karácsony főpolgármester-jelölti kampányára készített szerződést jegyezte.
Ezek után vizsgáljuk meg közelebbről, hogy mit tud az a rendszer, amelyet évek alatt felépítettek Bajnai emberei!
A cégcsoport tevékenységének lényege, hogy „profilozzák” a választókat azok tudta és explicit beleegyezése nélkül. Amint arról a napokban szintén beszámoltunk, a 2019-es, Karácsonyéknak nyújtott ajánlathoz is tartozott egy ilyen profilozás, vagyis „social data persona” elemzés.
Az Index 2022 márciusában tényfeltáró cikket közölt a témáról, amelyben a volt titokminiszter, Ficsor Ádám egy a portál birtokába került beszélgetésen a következőket mondta: „És amit csinálunk, hogy egyfajta CRM-et építünk erre, ahol mi látjuk, kit mi érdekel, mik a témák ott.”
Ez az úgynevezett CRM egy olyan ügyfélkapcsolat-kezelési rendszer, amelybe – Patrick Frank, a Datad.at tájékoztatási igazgatója elmondása szerint – ha berakják az embereket, kategorizálni tudják őket, és belehelyezni különböző profilú csoportokba, amelyek segítségével aztán különböző targetáló és hirdető eszközökkel megszólítják őket. Ahogy Patrick Frank egy beszélgetésben fogalmazott: „Minél többet kell tanulni az emberről, hogy aztán át tudd fordítani.”
A módszert nem Bajnaiék találták ki, már korábban sikerrel alkalmazták a területen működő külföldi vállalatok, mint amilyen a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány során nagy port kavart brit politikai tanácsadó cég, a Cambridge Analytica (CA). A DatAdat már említett szoftveréhez hasonló úgynevezett chatbotok a felhasználók által érzékelhetetlen módon végzik az adatgyűjtést, és egyebek mellett például egy kvíznek vagy más játékos feladványnak álcázzák azt. A kvízkérdésekre adott válaszokból – és más interakciókból – képesek feltérképezni a Facebook-felhasználók politikai preferenciáit, és a meggyőzhető bizonytalan szavazókat is kiszűrhetik.
Az is előfordulhat, hogy a chatbotok ismerősnek jelölnek más felhasználókat, hogy ily módon gyűjtsék be a nem nyilvános adataikat. Megvizsgálják, mit kedvelnek és mit nem, az így összegyűjtött információt pedig politikai profilozásra használják fel. Minél több az adat, a fejlett algoritmusok annál pontosabban tudják meghatározni, kinél milyen politikai üzenet megy át, mivel lehet őt megszólítani, választásra buzdítani vagy éppen távol tartani a szavazástól.
Ezt megkönnyíti, hogy valós időben is lehetséges elemezni és profilozni a felhasználókat a facebookos aktivitásuk alapján. Alig hetven lájk elemzése szükséges ahhoz, hogy az adott felhasználó viselkedését jobban kiismerjék, mint az illető közeli barátja, százötven lájknál már annyit tudnak az adott személy viselkedéséről, mint a saját szülei, háromszáz kedvelés felett pedig már többet, mint az illető házastársa. A kinyert adatok elemzésével olyan profil készíthető a felhasználóról, amelynek alapján könnyen kideríthető, hogy az illető milyen bőrszínű, milyen szexuális irányultságú, illetve hogy milyen a politikai szimpátiája.
Karácsony Gergely 2019-es kampányában is sikeresen alkalmazhatta a profilozást és a chatbotot a DatAdat, hiszen maga Ficsor Ádám büszkélkedett azzal az Index birtokába került egyik hangfelvételen, hogy ők segítették győzelemhez az ellenzéket egyes körzetekben és a főpolgármester-választáson is.