Hankó Balázs az EU oktatási, ifjúsági, kulturális és sportügyi tanácsának ülését követően magyar újságíróknak nyilatkozva elmondta, egyelőre nincs előrelépés a magyar részvételt tiltó uniós intézkedés feloldása terén, noha a magyar kormány közel hat hónapja megküldte Brüsszelnek azt a jogszabály-módosító csomagot, melyben az Európai Bizottság jogalap nélküli javaslataira reagál a kuratóriumi tagok összeférhetetlenségére, valamint kétszer hatéves mandátumára vonatkozóan.
Magyarország választ vár az Európai Bizottságról, ugyanis - mint fogalmazott - "megoldás kell a magyar egyetemistáknak, megoldás kell a magyar kutatóknak, megoldás kell a magyar oktatóknak".
Az államtitkár kijelentette: az Európai Bizottság úgy beszél a nemzetközi mobilitási programok fontosságáról, hogy diszkriminatív, kettős mércét alkalmazó döntése kétszázezer magyar diákot és mintegy húszezer magyar oktatót és kutatót foszt meg az Erasmus+ programban való részvételtől.
Emlékeztetett: a tiltó uniós intézkedésre válaszul Magyarország Pannónia Program néven indított programot, amelynek keretében minden uniós tagállam, valamint az unión kívüli országok egyetemistáit és kutatóit is várja az ösztöndíjprogramokra.
"Szemben Brüsszellel, mi hiszünk a nemzetköziesítésben és az egyetemek közötti együttműködésben" - fogalmazott.
Hankó Balázs az európai felsőoktatási csomag részeként ismertetett, úgynevezett európai diplomával kapcsolatban azt mondta: noha az ilyen diploma egyszerűbb elismerési lehetőséget teremt, az annak tartalmára és kritériumaira vonatkozó javaslatok tisztázatlanok.
Kijelentette: Magyarország hisz az egyetemi autonómiában, és azt mondja, hogy az egyetemek közötti együttműködéseket erősíteni kell. Magyarország nem kér azonban abból, hogy Brüsszelből mondják meg, mi legyen az európai diploma képzésének tartalma, ahhoz milyen központi szabályozás illeszkedjen és milyen finanszírozási elemek kapcsolódjanak.
Az Európai Unió Tanácsának július elsején kezdődő, féléves soros elnöksége idején Magyarország olyan kiegyensúlyozott javaslatot kíván előmozdítani, amely segíti Európa versenyképességét, és nemzeti jogkörben tartja meg a felsőoktatást - húzta alá.
Az államtitkár hangsúlyozta: akkor lesz versenyképes Európa, ha stratégiai partnerei lesznek egymásnak az egyetemek, a szakképzési centrumok, a köznevelési intézmények úgy, hogy figyelembe veszik az adott ország gazdasági igényeit a magyar felsőoktatási és szakképzési modell elmúlt években mutatott példája szerint.
Az uniós prioritások során tehát versenyképességi fordulatra és stratégiai együttműködésre van szükség a felsőoktatásban és a szakképzésben a magyar modellek példája alapján - tette hozzá a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, innovációért, szakképzésért és felnőttképzésért felelős államtitkára.