Legutóbb június 8-án jött a hír, hogy le akarta mészárolni az osztálytársait egy sajókazai fiú. A Sajókazai Általános Iskola tanára az óráján vett észre, hogy az egyik diákja, egy nagyobb konyhakést vesz elő a táskájából. A kést a saját nyelvén húzogatta. A tanárnő ezt követően a kést azonnal elvette tőle.
Később kiderült, a fiú iskolai mészárlására készült.
A késes fiúról kiderült, hogy tagja egy chat csoportnak, amelyben egy sajókazai mészárlásról és ennek kapcsán egy bázis létrehozásáról írt, valamint olyan bejegyzést tett közzé, hogy a "sajókazaiak mind meg fognak fizetni!"
A fiú később megírta az osztályfőnökének, hogy a késsel, amit magával vitt,
az volt a terve, hogy azzal az egész osztályt megölje.
Most letartóztatták, a bíróság álláspontja szerint ugyanis megalapozottan tartani lehet attól, hogy a még kihallgatandó tanúkat befolyásolja, és a bizonyítást veszélyezteti, vagy valóban beváltja az ígéretét, és rátámad az osztálytársaira. A fiú ellen emberölés előkészülete miatt indult ellene eljárás.
Idén áprilisban nem csak fenyegetésekről, hanem konkrét tettekről lehetett hallani. Egy szintén általános iskolás, hatodik osztályos diáklány ugyanis leszúrta osztálytársát a bőnyi Szent István Általános Iskolában.
A lány annyira súlyosan megsérült, hogy mentőhelikopter vitte a győri kórházba.
Az első óra után a hatodik osztályos lány elővett egy kést, amit a padjában rejtegetett, miután otthonról elvitte, majd azzal házba szúrta az osztálytársát.
Mint korábban megírtuk, a támadás olyan brutális volt, hogy még az ajtó is véres volt az osztályteremben. A helyiek szerint a családban az apa többször is megverte az anyát, aminek köze lehet a kislány viselkedéséhez. A rendőrök a késelés előtti hétvégén is kint voltak a családnál. Ráadásul a kislány egy halállistát is vezetett, amire pirossal írta fel azoknak a neveit, akikkel végezni akart. Mirella, a megszúrt kislány azóta felépült,
a Győri Járásbíróság azonban 30 napra elrendelte a bántalmazó 12 éves kislány letartóztatását, amit javítóintézetben kellett letöltenie.
2024 januárjában jött a hír, hogy egy veszprémi 16 éves diák hónapokon keresztül bántalmazta a nála gyengébb osztálytárást. Az erőszakos fiú folyamatosan szidta a társát, és engedély nélkül elvett tőle a dolgait. Teafiltereket, szendvicseket és üdítőket.
Az iskolai szünetekben fenyegetéssel vette el tőle az ennivalóját.
A kisfiú nem mert ellenállni, el akarta kerülni a veszekedést. Ez azonban nem állította meg a fiút, többször biciklilánccal és kábeldarabbal ütötte meg osztálytársát, és ha az nem akarta oda adni az ételét, akkor ütni kezdte.
2021 novemberében a fiú azért, hogy diáktársa odaadja neki a szendvicsét, kirúgta a lábát, majd egy kést fogott a fiú torkához.
Az osztálytársánál nem volt étel, ezért a fiú elengedte őt.
Az ügyészség a fiúval szemben azt javasoltas, hogy kerüljön javítóintézetbe.
Életveszélyes állapotba került egy gyerek 2023 októberében, miután az osztálytársai egy borsodi iskolában játék közben lefogták és füvet, kavicsot és homokot tömtek a szájába. A gyerek senkinek nem beszélt a történtekről, mert szégyellte, ám egyre rosszabbul lett, végül kórházba kellett vinni, ahol kétszer megműtötték.
A fiú a lenyelt idegen anyag miatt életveszélyes állapotba került, csak a gyors és szakszerű orvosi ellátás mentette meg. Az eset és az azt követő kezelés lelki traumát is okozott nála.
Az ügyészség a büntetlen előéletű fiatalokkal szemben próbára bocsátást javasolt, pártfogó felügyelet elrendelésével és külön magatartási szabály előírásával.
2022 októberében egy I. kerületi iskolában,
szünetben többször tarkón szúrta társát egy diák.
A rendőrök helyben elfogták a fiút, a megkéselt diákot pedig életveszélyes sérülésekkel vitték kórházba. Később a késelő fiatal táskájában találtak egy ollót és egy kalapácsot is. Az ügyészség bűnismétlés miatt javasolta, hogy a bíróság egy hónapra rendelje el a kamasz letartóztatását. Azonban mint kiderült a fiúnak pszichés problémái vannak, ami miatt fokozottan veszélyes lehet a társadalomra. Mindezek alapján a bíróság egy hónapra elrendelte a letartóztatását, amit az IMEI-ben (Igazságügyi Megfigyelő és Elmegyógyító Intézet) kellett letöltenie.
Dr. Makai Gábor klinikai szakpszichológus lapunknak elmondta, hogy mindenféle bántalmazással szemben fel kell lépni, a szakember ugyanis úgy véli, az agressziónak személyiségromboló hatása van.
„Alapvetően nem teszünk különbséget aközött, hogy ez verbális agresszió, vagy fizikai agresszió. A bántalmazás célja ugyanis mindkét esetben a rombolás.
Valóban azt látjuk, hogy egyre több az olyan eset, amikor valakit kipécéznek, vagy verbálisan bántalmaznak valakit. Mostanság már megjelennek olyan módozatai is a destrukciónak, ami alapvetően a másik embernek a testi/fizikai létét támadja meg akár különböző eszközökkel is.”
A pszichológus szerint ugyanis egy érett személyiséggel rendelkező felnőtt ember esetében kialakul egyfajta morális gát és fékrendszer, ami megakadályozza azt, hogy a feszültséget úgy vezesse le, hogy az a másik ember ellen irányuljon.
„A feszültség ugyanis agresszióhoz vezet egy idő után. A kérdés az, hogy milyen értéket, normát tettünk bensővé kiskorunkban, hogy mennyire van leszabályozva, akár gátolva mindez a család által. Mennyire alakul ki ez a fajta norma érték, hogy a másik embert nem bántjuk,
hogy mennyire van jelen a kisgyerek életében az, hogyha neki kell valami, akkor fogja és elveszi, akár erővel is. Mennyire bevett dolog az, hogy ha valaki megsért, akkor megtorlom, hogy határok nélkül gátlástalanul sok-sok eszközhöz nyúlva a másik embert bántom. Az én elméletem az, hogy igenis gyerekkorra vezethető vissza, az a fajta szocializációs közeg, ahol ő felnő, legyen az család, óvoda vagy éppen iskola, ahol ennek a fékrendszernek, gátrendszernek meg kell szilárdulnia. Ha valaki kisgyerekkorban, vagy serdülőkorban olyan szabályrendszert sajátít el ahol feljogosítva érzi magát arra, hogy elvegye ami kell, vagy éppen szabadjára engedje a haragját, dühét ott nagyobb valószínűséggel jelenik meg az, hogy amit a tévében is látunk, akár megtámadjon egy tanárt vagy beleállítsa a körzőjét a társa hátába stb. Ezekben az esetekben nagyon sokszor impulzus kontroll zavar áll fenn.”
Makai Gábor szerint ezeknek a kisgyerekeknek később felnőttként torzul a személyiségük, a személyiségfejlődésükben pedig feltételezhetően megrekedtek. A szakértő ezáltal úgy véli, hogy az éretlen személyiség az, ami részben ennek a hátterében áll.
„Ha valaki, aki szemrebbenés nélkül képes ütni-verni, rúgni,harapni, szúrni, stb akkor személyiségzavar feltételezhető és ezen belül általában impulzus kontroll zavar van jelen. Ez annyit jelent, hogy képtelen az impulzusait kontrollálni, elárasztja őt a harag a düh.
Sokszor ezek nem előre kitervelt támadások, hanem ha alapvetően úgy érzi, hogy önérzetében sérült, akkor támadni kezd. Az agresszió pedig egy hétköznapi eszköz az embergyerek kezében, sőt a legrosszabb esetben a család még meg is jutalmazza a tettéért.”
A szakértő szerint olyan is van, hogy valakit kipécéznek és hosszú ideig bántanak, - bántalmazó közegbe lenni pedig eleve személyiségromboló hatású - ilyenkor előfordul, hogy ezek a gyerekek is képesek egy idő után elveszíteni a kontrollt és az eddig szunnyadó frusztráció hirtelen kirobban belőlük.
„És mindez nem azért mert ő egy antiszociális gyerek lenne, aki gondol egyet és üt vág, hanem azért teszi ezt mert a benne lévő frusztráció egyszer csak kitör belőle. Ilyenkor azt látjuk, hogy egy ártatlan, érzékeny gyerek is képes akár úgynevezett acting out-ra, hogy olyan dolgot tesz, amit ő alapvetően nem tenne.”
A szakértő azt is elmondta, hogy akiket bántalmaztak, azoknál sokszor van az, hogy önmagukat leértékelik, kevésnek gondolják magukat, vagy negatív énképpel rendelkeznek. Ezáltal úgy véli, bizonyos esetben ezek a bántalmazott emberek is képesek hasonló típusú dühkitörésre.
Makai Gábor nem győzte hangsúlyozni a prevenció fontosságát, ugyanis úgy véli, csak így előzhetőek meg ezek a tragikus esetek.
„A prevencióra hívnám fel a figyelmet, ugyanis nem fektetünk elég hangsúlyt a megelőzésre. Valahogy lekicsinyítjük annak a tényét, hogy akár valakit csúfolnak vagy bántanak az osztályban.
Érzékenyíteni kellene a pedagógusokat, a kollégákat, a gyerekeket erre, hogy mit szabad és mit nem, hogy megtanulják, hogy másodlagos szocializációs közegben, az iskolában keményen betiltják ezeket a kezdetleges magatartásokat.”
Majd hozzátette, újra társadalmi problémának kéne ezt kezelni, beszélni róla edukatív módon megértetni a gyerekkel, a tanárokkal pedig azt, hogy azonnal avatkozzanak közbe.
A szakértő leszögezte: Semmiféle bántalmazás nem megengedett.