Vitézy Dávid emlékeztetett, hogy még május 21-én, a Fővárosi Közgyűlés hatáskörét elvonva, tehát lényegében megkerülve döntött Karácsony Gergely a BKK 50 milliárd forintos likviditási válságának kezeléséről.
A kampányban mindenről azonban nem számolt be a választóinak, pedig az ügyletet személyesen ő hagyta jóvá, majdnem három héttel a választások előtt.
Vitézy szerint ezt a tartozást majd aztán a kamataival együtt 2025 márciusában, a jövő évi iparűzési adóbevételekből törlesztené vissza a Főváros.
Ez ugye azt jelenti, hogy a 2025-ös év eleve -50 milliárd forintról indul majd, s ez egy olyan pénzügyi spirál, amiből jelentős kormányzati többlettámogatás vagy az agglomerációs megállapodás újratárgyalása nélkül nem lesz kiút.
- írta, így tehát a meglátása szerint Budapest egy adósságspirálba fog kerülni.
Felhívta arra a figyelmet, hogy a választások előtti napon megtartott Partizán-vitában mindezt már személyesen szóvá tette, azonban Karácsony Gergely ekkor "még tagadta, hogy az agglomerációs megállapodás pénzügyi problémákat okozna, sőt, azzal büszkélkedett, hogy milyen jól járt vele a BKK, amikor elmondtam: a féláron ingázó agglomerációs utasok miatt kieső bevételt valakinek ki kell fizetnie, és a következő főpolgármester feje fájhat majd emiatt."
Most már pontosan tudjuk: ekkorra Karácsony Gergely már legalább 10 napja pontosan tudta, hogy mekkora a baj, de a választási kampányban elhallgatta, letagadta ezt a nyilvánosság előtt.
- közölte az Budapestért Egyesület és az LMP közös főpolgármester-jelöltje.
Emlékeztetett, hogy egyedül ő volt az, aki kritizálta a januárban megkötött agglomerációs szerződést mellyel ugyan az utasok - különösen a diákok - örültek, hiszen olcsóbbak lettek a bérletek, viszont ebből bevételkiesés származik. Meglátása szerint azonban az olcsóbb bérletek hatására továbbra mégsem lett több ingázó az agglomerációs településekről egyik hév- vagy vasútvonalon sem.
“Ez a kieső bevétel szabad szemmel is látszik és hiányozni fog a közösségi közlekedés költségvetéséből, ha nem pótolják vissza. Úgy tisztességes tehát, ha azok, akik ezeket a döntéseket meghozták, bemutatják: miből fogják kipótolni és mikor. Ugyanis, ha ez nem történik meg, a budapesti közösségi közlekedés minősége fogja a kárát látni ekkora forráskivonásnak”
- írta január 30-án.
Vitézy szerint ez nem lesz fenntartható, hacsak az állam nem vállalja át a költségeket a saját bevallása szerint is fizetésképtelen Fővárostól.
Azok az állítások, melyek szerint a Főváros jól járt, és nincs itt semmi látnivaló, valótlanok voltak, és ezt Karácsony Gergely a kampányban is pontosan tudta már, csak elhallgatta a nyilvánosság előtt
– írta.