Lázár János: A kormány közlekedési akciótervet indított

Lázár János.
Fotó: Lázár János Facebook-oldala
Vágólapra másolva!
A magyar kormány ötpontos közlekedési akciótervet hirdet a mai nappal - jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter pénteken Budapesten a tárca sajtótájékoztatóján, "a közlekedési infón".
Vágólapra másolva!

Elmondta, az akcióterv alapján a kormány megváltoztatja, megreformálja és átalakítja a magyar közlekedés rendszerét a szolgáltatások színvonalának növelése, az elégedettség erősödése érdekében. 

Az ötpontos akcióterv része az utasok jogainak garantálása, a vasútépítés, a járműbeszerzés, az utaskomfort fokozása és a MÁV Zrt. új vállalattá szervezése.

Az átszervezés eredményeként a MÁV-hoz három leányvállalat - a személyszállítás, a pályaműködtetés, és a cégek kiszolgálását végző társaság - tartozik majd. 

A MÁV Zrt. élére Pafféri Zoltán helyére Hegyi Zsoltot, a MÁV-Start jelenlegi szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettesét nevezik ki vezérigazgatónak szeptember 1-jével 

- tette hozzá a miniszter.

Ötpontos akciótervvel újítjuk meg a magyar helyközi közlekedést. Meghatározzuk a közlekedéshez való jogot,...

Posted by Lázár János on Friday, August 16, 2024

Lázár János úgy vélte, a közlekedéshez való jogot állampolgári alapjoggá kellene nyilvánítani, és elmondta, hogy az Országgyűlés elé szeptemberben kerülő új személyszállítási törvényben egyebek közt ez a kérdés is szerepel. 

Rögzíteni kell, hogy Magyarországon a közlekedésben minimálisan milyen jog illeti meg az állampolgárokat 

- hangsúlyozta a miniszter, megjegyezve, hogy az állam biztosítaná a lakóhely és a járásközpont közötti közösségi közlekedés biztosítását naponta háromszor, oda-vissza, átszállás nélkül.

A vasútépítésről Lázár János elmondta, Magyarországon a 6500 kilométer vasúti pályának 50 százalékán a vonatok sebességkorlátozással közlekednek, egyebek közt ezért nem lehet a menetrendet betartani.

A miniszter beszámolt arról, felhatalmazást kapott, hogy a kormány nevében az Európai Beruházási Bankhoz (EIB) forduljon 1 milliárd euró hitelkérelemmel. Ezt az összeget Magyarország 1 milliárd euró saját erővel egészítené ki, és felhasználásával mintegy 880 milliárd forintot meghaladó vasúti pályafelújítási, komplex fejlesztési programot kezdene 2025-ben. 

Ezenfelül szeretnének uniós forrásokat igénybe venni, egyebek között a HÉV-járművek felújításához.

A járműbeszerzéssel kapcsolatban Lázár János három opciót említett:

  • Az egyik a magyar kötöttpályás gyártási kapacitás megteremtése, ennek része lenne a spanyol Talgo vasúti járműgyár megvásárlása. 
  • Egy másik lehetőség új járművek beszerzése, 
  • a harmadik opció pedig használt járművek vásárlása lehetne.

Az akciótervben szerepel, hogy az utaskomfort növelésére piaci tőkét is bevonnának: a befektető felújítaná a pályaudvart, ezért a vasútüzemi területen kívüli részeket használhatná. Ilyen megoldás lehetne például a Déli pályaudvarnál. A kisebb vasútállomásokat a MÁV saját erőből fejlesztené - tette hozzá.

Kérdésre Lázár János elmondta, a Budapestet elkerülő V0-ás vasúti körgyűrű létrehozásába, illetve a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a belváros közötti vasúti összeköttetés megteremtésébe kínai tőke bevonása is szóba került, de ez utóbbinál reálisabb megoldásnak tartaná a hatsávos közúti összeköttetés kialakítását.

Lázár János
Fotó: Lázár János Facebook-oldala

Korábban már beszámoltunk róla, hogy Lázár János bejelentette, milyen állami beruházások indulnak el. Lázár János egy sor állami beruházást nevesített: útépítés, vasúti felújítás és szimbolikus projektek kezdődnek. Az építési és közlekedési miniszter átfogó vasúti fejlesztést hirdetett meg, de azt is közölte, hogy elkészül a következő tíz év útépítési programja.

A 2023-as év volt a magyar építőipar fekete éve – erről is beszélt az építési és közlekedési miniszter az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) podcastjének legújabb adásában, a Spakliban.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!