Lovas Károly vezetéstechnikai szakértő az Origónak elmondta, hogy egészen július 16-ig az elektromos rollerek besorolását nem tudta értelmezni a KRESZ, de mivel ma már olyan rollerek is vannak, amelyek akár 80-90-nel is képesek menni, ezért úgy gondolták, hogy valamilyen módon be kellene illeszteni a közlekedés rendjébe, hiszen ekkora sebességnél könnyen lehet vele súlyos balesetet okozni, de akár a parkoló autókat is könnyen meg lehet velük húzni.
Miután már az elektromos rollerek is közlekedési eszköznek számítanak, így a kötelező biztosítási rendszer is vonatkozik ezekre az eszközökre, ami azt jelenti, hogy aki rollerrel vagy más járművel közlekedik, annak kötetező, hogy legyen biztosítása.
A szakértő hozzátette, hogy ebben az esetben a biciklikre is kellene biztosítást kötni, de azokra nem lehet, mivel nem rendelkeznek rendszámmal, így nem lehet megállapítani, hogy van-e rajtuk biztosítás vagy sem. Az igaz, hogy a rollereken sincs olyan jel, ami alapján be lehetne azonosítani annak tulaját, illetve a biztosítás létezését, de emiatt találták ki azt, hogy
a rollereseknek mindig maguknál kell hordaniuk a kötelező biztosítás megkötése után kiállított igazolást.
A biztosítási összeg mértéke az alkuszok tapasztalati szerint éves szinten nem haladja meg a 10 ezer forintot. Ezt az összeget viszont érdemes kifizetni a biztosításra, nem csak a büntetés elkerülése érdekében, hanem mert a nagyobb rollerekkel könnyen milliós károkat is lehet okozni.
Annak érdekében, hogy könnyeben el lehessen dönteni melyik rollerre kell biztosítást kötni, két kategóriát hoztak létre. Az egyik a könnyű, vagy más néven gyengébbik elektromos roller, a másik kategóriába pedig az erősebb és nehezebb eszközök tartoznak. Tehát, ezekre a rollerekre kell biztosítás kötni:
A könnyű és lassú elektromos rollert a KRESZ még biciklinek tekinti, azok viszont, amikre biztosítást kell kötni a segédmotor kategóriájába sorolja
- magyarázta Lovas Károly.
Ezért a segédmotor kategóriájába tartozó elektromos rollerek használatához jogosítvány is szükséges. Azonban nem hoznak létre egy új kategóriát a rollereseknek, hanem segédmotoros jogosítvány kell hozzá, amit ugyanolyan módon lehet megszerezni, mint a B kategóriás engedélyt.
Ma már vannak olyan iskolák, amik csak a segédmotoros, illetve motoros jogosítványra specializálódtak.
Sőt, arra is van lehetőség, hogy a tanulók online megcsinálják az elméletet és majd csak azután keresnek iskolát, ahol a gyakorlatot elvégzik.
Azonban arra számítani kell, hogy hosszabb ideig tarthat egy ilyen jogosítvány megszerzése is, mivel nyártól egészen őszig van a csúcsidőszak az autóiskoláknál.
Október végén, novemberben le szoktak állni a rossz idő miatt a motoros oktatások. Tehát, ha valakinek nem sikerül megszereznie a jogosítványt ősszel, akkor legközelebb tavasszal indulnak újra a tanfolyamok
- figyelmeztetett a vezetéstechnikai szakértő.
Azért is fontos, hogy a rolleresek is ismerjék a KRESZ-t, mert rengeteg olyan baleset történt, amelyben elektromos rollerrel közlekedők vettek részt. A Magyar Nemzet számolt be arról, hogy január elsejétől április 31-ig 117 rolleres baleset történt. Ezekből 96 balesetet a rollerral közlekedők okoztak, köztük 22 esetben azért, mert részegen vezettek.
Vagyis szabályozás már van, de a sokszor féktelenül száguldozó rollereseket ez sok esetben nem tartja vissza. Nap mint nap lehet látni, ahogy az autósok között cikáznak, amivel a saját testi épségüket teszik kockára. Ez persze a saját döntésük, az azonban már teljesen más dolog, amikor a járdán teszik ugyanezt. Hiszen a fentebb említett, akár 80-al is repesztő rollerek, akár halálos balesetet okozhatnak, ha elgázolnak valakit.