A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatok tavasszal pilot jelleggel jártak jegyvizsgáló nélkül.
Szeptember elejétől ezen a viszonylaton már minden vonat tervezetten, menetrend szerint kalauz nélküli járatként közlekedik. A tavaszi-nyári tesztelési és értékelési folyamatot követően pedig számos, a feltételeknek megfelelő elővárosi és vidéki vonalra is kiterjesztjük a – Nyugat-Európában és néhány térségbeli országban már megszokott – kalauz nélküli közlekedést.
Az utasaink biztonsága továbbra is a legfontosabb, így csak olyan viszonylatokon és járatokon vezetjük be, ahol minden feltétel adott ehhez"
- olvasható a közleményükben, amelyben azt írják, a folyamat része, hogy szeptember 16-tól az esztergomi vonal S72-es és Z72-es járatainak nagy része, valamint a győri fővonalon a reggeli csúcsidőszakban Bicske és Budapest–Kelenföld között közlekedő G10-es, néhány éjszakai S10-es, valamint a hétvégente közlekedő egyes Rába InterRégió vonatokon sem lesz állandó jegyvizsgálói jelenlét. Szeptember végén a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi, október közepén a ceglédi, szolnoki, újszászi és gödöllői vonalra is kiterjesztjük az új rendszert. Azt ígérik, hogy az utasokat időben fogják tájékoztatni a változásokról.
A kiindulási állomásról, illetve minden nagyobb forgalmú állomásról indulás után a fedélzeti hangosbemondón keresztül fogják felhívni az utasok figyelmét arra, hogy az adott vonat kalauz nélkül közlekedik. Ezzel együtt azt is jelzik, hogy vészhelyzet esetén mi a teendő, például az ajtók mellett elhelyezett vészhívóval kell jelezni.
Ugyanis az utasaink a fedélzeten történő rendkívüli helyzet, pl. egy utas rosszulléte vagy egyéb módon nem észlelhető műszaki rendellenesség esetén a vészhívó segítségével vehetik fel a kapcsolatot a mozdonyvezetővel, aki azonnal intézkedik. Fontos, hogy a mozdonyvezetőt a vészhívón csak tényleges vészhelyzet esetén hívják"
- írták.
A kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező jegyelővételi zónát vezetett be a vasúttársaság. A fővárosban, illetve az elővárosi vonalakon valamennyi vonatra már csak érvényes menetjeggyel, bérlettel, vagy egyéb utazásra jogosító okmánnyal lehet felszállni, vagyis kötelező az elővételi jegyvásárlás.
Fontos tudni, hogy érvényes jegy vagy bérlet hiányában a pótdíj összege jelentősen magasabb a korábbiaktól: egységesen 25 ezer forint.
A kötelező jegyelővételi zóna kijelölését követő első időszakban a rendszeres vagy szúrópróbaszerű ellenőrzést végző kalauzok célja ugyanakkor nem a büntetés, hanem az, hogy tudatosítsák az utasokban az új szabályokat, feltételeket. November 2-ig azok az utasok, akik a zónában érvényes menetjegy nélkül szállnak fel, csak figyelmeztetésben és a korábbi, mérsékelt összegű pótdíjban részesülnek.
Az utazás során felmerülő utazási kérdéseket a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatán vagy a MÁV-VOLÁN-csoport új utazástervezőjén az EMMA-n és a MÁV appon keresztül lehet tisztázni, ezek elérhetőségéről is tájékoztatjuk az utasokat. Az online jegyváltás mellett Budapest valamennyi állomásán és megállóhelyén, illetve az elővárosi vonalak jelentős részén már a nap 24 órájában biztosított a menetjegy-vásárlás pénztárból vagy automatából, köszönthetően a MÁV-START által az elmúlt években beszerzett és telepített 375 jegykiadó automatának. A sorban állás elkerülése érdekében a Máv javasolja, hogy a menetjegyeket, bérleteket elővételben – legkényelmesebben online, a MÁV applikációban vagy a jegy.mav.hu weboldalon – váltsák meg az utazók. A rendszeresen utazók számára pedig az ország- és vármegyebérletek online megvásárlását ajánlják.
"Amennyiben az utas a jegyellenőrzés során nem tudja felmutatni érvényes menetjegyét, bérletét vagy kedvezményes díjtermék használatakor az arra jogosító okmányát, akkor abban az eseten a jegyellenőr a menetdíj mellett a megemelt, 25 ezer forintos pótdíjat számol fel az utasnak.
Kalauz nélküli közlekedés esetén, ha az utasnak igazolásra van szüksége, akkor azt az ügyfélszolgálattól igényelheti.
Ezek közé tartozik a forgalmi akadállyal kapcsolatos késés tényéről, idejéről, csatlakozás elmulasztásáról, járatkimaradásról, útmegszakításról, utazásról való lemondásról, illetve a menetjegy fel nem használásáról szóló igazolás" - írták.
Fogyatékkal élők és mozgásukban korlátozottak utazása
A MÁV arra kéri az utasokat, hogy segítségnyújtás iránti igényükről legalább 36 órával az utazás tervezett megkezdése előtt értesítsék a vasúttársaságot, ha fogyatékkal élők, vagy mozgássérültek annak érdekében, hogy eleget tudjunk tenni a kérésnek, illetve az utazás a legkényelmesebben történjen.
A mozdonyvezetők feladatköre is bővült
A mozdonyvezetők az eddigi feladataikon kívül ellátják az élőszavas utastájékoztatást a motorvonat hangosbemondó-berendezésén keresztül, amikor automatikus információközlésre nincs mód valamilyen rendkívüli helyzet vagy forgalmi okból történő megállás során. Indulás előtt a visszapillantó tükrök segítségével ellenőrzik az utasok biztonságos fel- és leszállását. A fogyatékossággal élő vagy mozgásukban korlátozott utasok be- vagy leszállítását segítik a kerekesszék-emelő berendezés kezelésével.
Ezek mellett a mozdonyvezető hatáskörébe tartozik a biztonságos közlekedés egyes feltételeinek ellenőrzése, mint pl. a megfelelő ajtóműködés vagy az utastér szemrevételezéssel történő átnézése, egyes utazási komforttényezők (pl. beltéri hőmérséklet) ellenőrzése.
Rendkívüli helyzetben, például baleset vagy műszaki hiba okozta fennakadás esetén a vasúttársaság átmenetileg jegyvizsgálói jelenléttel közlekedtetheti az érintett vonatokat.
Kiterjesztés további elővárosi vonalakra
Szeptember 30-tól a Budapest és Székesfehérvár közötti vonalon közlekedő S36 és G43-as járatokat, valamint a Déli pályaudvarról Százhalombattára és Pusztaszabolcsra induló S40-es vonatok egy részét vonjuk be az új rendszerbe. Október 14-től pedig az előváros keleti részét is eléri a változás, hiszen innentől a Nyugati pályaudvar és Monor között közlekedő S50-esek, hétköznap egyes ceglédi, illetve hétvégente egyes szolnoki vonatok, a Keleti pályaudvar és Sülysáp, illetve éjszaka Nagykátára közlekedő S60-osok és a Keleti és Gödöllő közötti S80-as személyvonatok fognak jegyvizsgáló személyzet nélkül közlekedni. A bővítés során érintett járatokról időben tájékoztatják az utasokat.