Kiderült, mi okozta a súlyos vonatbalesetet Hajdú-Biharban - fotó

Vágólapra másolva!
Egy súlyos vasúti baleset történt 2023 májusában Téglás közelében, amikor egy tehervonat kilenc kocsija kisiklott, több pedig felborult. Az esetet egy túlmelegedett csapágy idézte elő, amelynek hibáját a diagnosztikai rendszer nem észlelte időben. A vonatbaleset vizsgálata lezárult.
Vágólapra másolva!

Ahogy az Origo is beszámolt róla, tavaly májusban Hajdúhadház és Újfehértó között kisiklott egy tehervonat. A vizsgálat megállapította, hogy nem hibás a mozdonyvezető, de csak későn észlelte, hogy 9 vasúti kocsi kisiklott, több pedig felborult. A több mint egymilliárd forint kárt okozó vonatbalesetet egy túlmelegedett csapágy okozta – derül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete (KBSZ) által közzétett zárójelentésről.

Mi történt pontosan?

2023. május 7-én egy Eperjeske-Átrakóról Hegyeshalomba tartó tehervonat kilenc kocsija kisiklott Hajdúhadház és Újfehértó között. A KBSZ ügyeletére 2023. május 7-én, 10:50-kor (a bekövetkezés után 20 perccel) érkezett bejelentés. Mint kiderült, egy közeli tanyáról érkezett lakossági bejelentés a Katasztrófavédelemhez, miszerint vasúti baleset történt.

Kisiklott egy tehervonat Téglásnál, a kocsik egy része felborult - Fotó: Tóth Imre

Hogyan történt a baleset?

A vizsgálatok szerint a 20. kocsi egyik csapágya túlmelegedett és eltört. Ennek következtében a csapágyház leesett, ez vezetett a súlyos vasúti balesethez. A baleset során több kocsi felborult, egyesek pedig a szomszédos vágányra dőltek, súlyos károkat okozva.

A mozdonyvezető az irányítótól, telefonon tudta meg, hogy valójában kisiklás történt, 

majd e beszélgetés közben észlelte is a kisiklott kocsikat a visszapillantó tükörben. Ennek nyomán előzetesen tájékoztatta az irányítót a roncsok helyzetéről, és a másik vágány foglaltságáról is. A vonatforgalmat leállították mindkét vágányon.

Miért nem észlelték a hibát időben?

Mint kiderült a karbantartásért felelős szervezetnek kell gondoskodnia arról, hogy a járművek biztonságos üzemi állapotban legyenek. A vonat 36 kilométerrel a baleset előtt áthaladt egy hőnfutásjelző rendszer alatt, amely már a veszélyes hőmérsékleti értékeket mérte. Azonban a rendszer beállításai alapján a mért hőmérséklet még „biztonságosnak” minősült, ezért nem riasztott. A hiba a csapágynál már napokkal korábban elkezdődhetett, de nem okozott azonnali problémát.

A vizsgálatok feltárták, hogy a hőnfutásjelző rendszer hibás beállítása miatt a problémát nem jelezte időben a vasúti személyzet számára. A balesetet követően a rendszer beállításait módosították.

Kisiklott egy tehervonat Téglásnál, a kocsik egy része felborult. Fotó: Tóth imre

Ki felelős?

A zárójelentés szerint a csapágyhiba pontos oka nem állapítható meg, így a karbantartásért felelős szervezet mulasztása nem bizonyítható. Az viszont egyértelmű, hogy a hőnfutásjelző rendszer megfelelő működésével a baleset megelőzhető lett volna. A vizsgálat nem talált emberi mulasztást a mozdonyvezető részéről, de a rendszer hibás beállításai és karbantartási hiányosságai hozzájárultak a tragédiához.

Kisiklott egy tehervonat Téglásnál, a kocsik egy része felborult. Fotó: Tóth imre

A téglási vonatbaleset rávilágított arra, hogy a vasúti diagnosztikai rendszerek beállításai és rendszeres ellenőrzése kulcsfontosságú a hasonló esetek megelőzésében.

- írja a haon.hu.

Korábban arról is írtunk, hogy halálos vonatbaleset történt Norvégiában, miután egy személyszállító vonat kisiklott egy szikla miatt. Szintén októberben Walesben történt súlyos vonatbaleset, ott egy ember meghalt, 15 ember megsérült.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!