Ahogy az Origo is beszámolt róla, tavaly májusban Hajdúhadház és Újfehértó között kisiklott egy tehervonat. A vizsgálat megállapította, hogy nem hibás a mozdonyvezető, de csak későn észlelte, hogy 9 vasúti kocsi kisiklott, több pedig felborult. A több mint egymilliárd forint kárt okozó vonatbalesetet egy túlmelegedett csapágy okozta – derül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete (KBSZ) által közzétett zárójelentésről.
2023. május 7-én egy Eperjeske-Átrakóról Hegyeshalomba tartó tehervonat kilenc kocsija kisiklott Hajdúhadház és Újfehértó között. A KBSZ ügyeletére 2023. május 7-én, 10:50-kor (a bekövetkezés után 20 perccel) érkezett bejelentés. Mint kiderült, egy közeli tanyáról érkezett lakossági bejelentés a Katasztrófavédelemhez, miszerint vasúti baleset történt.
A vizsgálatok szerint a 20. kocsi egyik csapágya túlmelegedett és eltört. Ennek következtében a csapágyház leesett, ez vezetett a súlyos vasúti balesethez. A baleset során több kocsi felborult, egyesek pedig a szomszédos vágányra dőltek, súlyos károkat okozva.
A mozdonyvezető az irányítótól, telefonon tudta meg, hogy valójában kisiklás történt,
majd e beszélgetés közben észlelte is a kisiklott kocsikat a visszapillantó tükörben. Ennek nyomán előzetesen tájékoztatta az irányítót a roncsok helyzetéről, és a másik vágány foglaltságáról is. A vonatforgalmat leállították mindkét vágányon.
Mint kiderült a karbantartásért felelős szervezetnek kell gondoskodnia arról, hogy a járművek biztonságos üzemi állapotban legyenek. A vonat 36 kilométerrel a baleset előtt áthaladt egy hőnfutásjelző rendszer alatt, amely már a veszélyes hőmérsékleti értékeket mérte. Azonban a rendszer beállításai alapján a mért hőmérséklet még „biztonságosnak” minősült, ezért nem riasztott. A hiba a csapágynál már napokkal korábban elkezdődhetett, de nem okozott azonnali problémát.
A vizsgálatok feltárták, hogy a hőnfutásjelző rendszer hibás beállítása miatt a problémát nem jelezte időben a vasúti személyzet számára. A balesetet követően a rendszer beállításait módosították.
A zárójelentés szerint a csapágyhiba pontos oka nem állapítható meg, így a karbantartásért felelős szervezet mulasztása nem bizonyítható. Az viszont egyértelmű, hogy a hőnfutásjelző rendszer megfelelő működésével a baleset megelőzhető lett volna. A vizsgálat nem talált emberi mulasztást a mozdonyvezető részéről, de a rendszer hibás beállításai és karbantartási hiányosságai hozzájárultak a tragédiához.
A téglási vonatbaleset rávilágított arra, hogy a vasúti diagnosztikai rendszerek beállításai és rendszeres ellenőrzése kulcsfontosságú a hasonló esetek megelőzésében.
- írja a haon.hu.
Korábban arról is írtunk, hogy halálos vonatbaleset történt Norvégiában, miután egy személyszállító vonat kisiklott egy szikla miatt. Szintén októberben Walesben történt súlyos vonatbaleset, ott egy ember meghalt, 15 ember megsérült.