A vasúti közlekedéssel kapcsolatos akcióterv legfőbb elemeit ismertette Lázár János

lázár jános
Az építési és közlekedési miniszter az Országgyűlés gazdasági bizottságának ülésén kedden Budapesten.
Fotó: Facebook/Lázár János
Vágólapra másolva!
A vasúti közlekedéssel kapcsolatos kormányzati akcióterv legfőbb elemeit ismertette az építési és közlekedési miniszter az Országgyűlés gazdasági bizottságának ülésén kedden Budapesten.
Vágólapra másolva!

Lázár János egyebek mellett elmondta: a kormány álláspontja szerint ma 

Magyarországon mindenki számára jár az az alapszolgáltatás, hogy naponta legalább háromszor legyen lehetősége utazni az otthona, illetve a kormányhivatalok, járási hivatalok között és ezt tekintetbe véve szükséges költeni adott esetben a kötöttpályás közlekedésre.

Ismertetése szerint ebben ugyanúgy szerepel a vasúti pályák felújítása, korszerűsítése, mint a járműpark cseréje, megújítása. 

2024-es számadás Ma délelőtt az Építési és Közlekedési Minisztérium elmúlt egy éves munkájáról számoltam be az...

Posted by Lázár János on Tuesday, November 12, 2024

A miniszter elmondta:

Az ötpontos akcióterv keretében a közeljövőben 14 kulcsfontosságú vasúti vonal felújítása kezdődhet meg, ennek keretében mintegy 500 kilométer vasúti pályát korszerűsítenek, melynek legfontosabb célja, hogy a kulcsvonalakon sikerüljön betartani a menetrendet. 

Az ennek finanszírozását biztosító 30 éves futamidejű hitelről az Európai Beruházási és Fejlesztési Bank várhatóan jövő áprilisban dönt majd - tette hozzá. 

A Budapest-Belgrád vasútvonal jelentőségét méltatva Lázár János elmondta, hogy az Magyarország keleti és nyugati irányú vasúti közlekedésére is jó hatással lesz. 

A 2,2 milliárd dolláros beruházás 2025. szeptember 30-ra készül el, ezzel a két főváros közötti menetidő 3 óra 10 percre csökken - ismertette. A vasúti járműbeszerzések kapcsán a miniszter 1700 milliárd forint közeli összegről beszélt, de megjegyezte: az még kérdéses, hogy ez hány mozdonyra lesz elegendő. 

Elmondta, hogy új mozdonyok beszerzésének 2026 előtt nincs realitása, tekintettel arra, hogy azok legyártása jóval hosszabb időt vesz igénybe. 

lázár jános
Az építési és közlekedési miniszter az Országgyűlés gazdasági bizottságának ülésén kedden Budapesten.
Fotó: Facebook/Lázár János

A miniszter szerint ezért inkább a mainál jobb állapotú használt, vagy felújított járművek beszerzésére van lehetőség. 

A MÁV járműparkjának felújításával lehet egy új struktúrát felállítani a 2025-ös nyári turistaszezonra 

- mondta, kiemelve, hogy Magyarország számára nem mindegy, hogy melyik pénzintézethez és milyen feltételek szerint köteleződik el, ahogy az sem, hogy ezeknek a beszerzéseknek lesz-e lesz magyar hozzáadott értéke, vagy kizárólag nyugati beszállítóktól vásároljuk a járműveket. E tekintetben a miniszter körültekintő eljárást szorgalmazott. 

Arról, hogy az utaskomfortot milyen intézkedésekkel tudják majd kedvezőbbé tenni, a tárcavezető januárra ígért bejelentést. 

Közölte: a MÁV-nál egy egyszerűbb vállalati struktúrát kívánnak létrehozni, ahol az utasok állnak a középpontban. A miniszter a HÉV-vel kapcsolatban elmondta, hogy jelenleg 60 éves járművek szállítják az utasokat, és 

az Európai Bizottság által a kötöttpályás közlekedés felújítására támogatásként biztosítandó, 1500 milliárd forint körüli összeg legnagyobb részét az öt HÉV-vonal felújítására kívánják költeni. 

Az első körben a H5-ös (szentendrei), a H6-os (ráckevei) és a H7-es (csepeli), míg a második csoportban a H8-as (gödöllői) és a H9-es (csömöri) HÉV felújítására kerülhet sor - közölte Lázár János, hozzáfűzve, hogy ebben a teljes pályafelújítás, a rekonstrukció és a járműbeszerzés is benne lesz, illetve a fővárosi kerületi önkormányzatokkal is együttműködnének abban, hogy a megállók kialakításakor azok ne okozzanak zavart a közúti közlekedésben. 

Nagyon erős a Fidesz politikai szándéka a tekintetben, hogy az összes HÉV vonalat felújítja, és ennek érdekében egy korrekt, az Európai Bizottság által is jóváhagyott egyezséget kötöttek a fővárossal, amit tartani is fognak.

Az építési és közlekedési miniszter az Országgyűlés gazdasági bizottságának ülésén kedden Budapesten
Fotó: Facebook/Lázár János

A miniszter ismertetése szerint jelenleg ennek az előkészítése zajlik, és ebben a negyedévben, illetve 2025 első negyedévében elindul a HÉV járműtender és közbeszerzési felhívások jelennek meg. Lázár János kitért arra, hogy 

a HÉV munkatársai részéről egy nagyon komoly munka zajlik, és például a menetrendek betartása, vagy a szervizelés terén a MÁV-nál jobban teljesítenek.

Pár napja arról is írtunk, hogy fejlesztéseket jelentett be Lázár János Egerben is. A tárcavezető beszélt az M3-as autópálya megújításáról, az egri vár felújításának folytatásáról és vasúti pályaszakaszok korszerűsítéséről is. Megújul a debreceni főpályaudvar is és újjáépítik a Nyíregyháza és Debrecen közötti vasútvonalat.

Hatalmas útfejlesztési és autópálya-építési programot jelentett be a kormány októberben is. 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!