Sok helyütt már nyomuk sincs azoknak a fejlesztési terveknek, amelyeket az előző ciklusban, Tarlós István főpolgármestersége alatt fogadott el a fővárosi önkormányzat. Karácsony Gergely, Budapest jelenlegi vezetője ugyanis a korábbi vezetés által megtervezett beruházások jó részét nem tudta vagy akarta tető alá hozni csaknem öt év alatt – írja a Magyar Nemzet.
Karácsony Gergely az előző városvezetés által előkészített beruházások töredékét is csupán csökkentett műszaki tartalommal valósította meg.
Ennek jó példája, hogy Tarlós István korábbi főpolgármesternek a Lánchíd felújítása kapcsán például kész tervei voltak és megvolt a szükséges fedezete. A híd felújításával együtt valósult volna meg a váralagút és a villamos-aluljáró rendbetétele is, azonban Karácsony hosszas bizonytalankodás után úgy döntött, a főváros kizárólag a Lánchidat újítja fel, a korábbi beruházás értékéhez képest ötmilliárd forinttal drágábban.
Amennyiben ugyanis Karácsony Gergely főpolgármester 2020 februárjában nem állítja le a Tarlós István által előkészített Lánchíd-beruházást, akkor már mind a pesti Széchenyi István tér és a villamos-aluljáró, mind pedig a Clark Ádám tér és a váralagút felújítva állna a budapestiek rendelkezésére.
A baloldali főpolgármesternek a Clark Ádám térre vonatkozó kampányígéretét bírálta Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár is. A közlekedési szakember szerint rosszul időzített presztízsberuházásról van szó, más fővárosi csomópontok megújítására nagyobb szükség lenne.
A Lánchíd felújításához hasonló eset történt a Blaha Lujza tér rekonstrukciójánál is. A forgalmas köztér négymilliárd forintból újult volna meg, a felújítás pedig magában foglalta volna a Somogyi Béla utca rendezését, továbbá egy illemhely, egy pavilon, egy buszváró és egy lift építését. Emellett a tér felújításának egyik kiemelt eleme volt a Népszínház utcában található villamosmegálló Blaha Lujza térre átvezetése.
A felújításban található műszaki tartalom döntő többségét azonban Karácsony Gergely főpolgármester forráshiányra hivatkozva kivetette a beruházásból. A Blaha Lujza tér felújítását követően pedig később
a közterület egyik sarkában létrehoztak egy mára hírhedtté vált közvécét,
amely mostanra a prostituáltak, a hajléktalanok és a kábítószer-fogyasztók mindennapi menedékévé vált.
A balliberális városvezetés azonban egyes esetekben már a folyamatban lévő beruházásokat is „kibelezte”, nem félve attól, hogy torzókat hagynak a fővárosban. Gy. Németh Erzsébet szocialista főpolgármester-helyettes személyesen jelentette be, hogy a Liget Budapest-projekt részeként épülő állatkerti biodóm befejezése a korábban becsült összeggel szemben tízmilliárd forinttal kevesebből valósul meg. Mint kiderült, a költségcsökkenés néhány tétel kiemelésével született meg, ilyen például a hullámvasút felújítása.
A Karácsony-féle vezetés azonban egyes területeken a fejlesztésnek még a hírét, a puszta felvetését is elutasította, lesöpörte az asztalról. Így járt az Örs vezér terére tervezett felújítás is, amely csupán a látványtervekig jutott, a beruházás 2021 után elsikkadt.
A Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója 2021-ben már aláírta a szerződést, amelynek értelmében összekötötték volna a H9 HÉV-vonalat az M2-es metróval, így összekapcsolva a belvárost az agglomerációval. A korszerű vonal a belváros felől a X., XIV. és XVI. kerület, illetve Csömör, Gödöllő, Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród irányában haladt volna.
A baloldali főpolgármester Budapest kiemelt beruházásainak megtorpedózásában is komoly szerepet vállalt.
A Határ úti aluljáróban a beruházást még 2019-ben indították el. Az első tervek szerint a kivitelezés határideje 2023 augusztus vége lett volna, de nem lett kész. Ez módosult 2023. október 31-re, de addig sem fejeződött be. A jelenlegi tervek szerint 2024. április 30-ra készül el a felújítás, azonban továbbra is tetemes csúszásban van a kivitelező.
Néhány hónapja döntött úgy a Főpolgármesteri Hivatal, hogy a népligeti felüljárót mégsem kell elbontani, ami azt jelenti, hogy az arra közlekedő nagyjából 15 ezer autós még mindig csak egy sávon tud arra közlekedni.
Az eredeti tervek szerint a városközpont felé vezető oldalon a korlátozás tavaly márciustól júliusig lett volna érvényben, azonban még ma is nagyobb körültekintést igényel az arra való közlekedés, ugyanis továbbra is le van zárva a híd egy szakasza.
A lezárásról pedig nem tudni, meddig marad érvényben, ugyanis a főváros tervei szerint az állagmegóvó munkálatok tervezése és engedélyeztetése 2024-ben, az élettartam-hosszabbító beruházás pedig 2025-ben valósulhat meg. Ennek eredményeként a felüljárót további tíz évig használhatják majd a budapestiek.