A program története során – az ideit is beleszámítva – már több mint 700 pályázat került a zsűri asztalára, az öt év döntőiben szereplő 32 csapat egy egyedi mentorprogramban vett részt, a dobogóra pedig 13 nyertes csapat is felállhatott az elmúlt fél évtizedben. Idén már két projektérettségi fázisban, számos újragondolt kategóriában – többek közt az iparág jövőjét meghatározó megoldások, fintech-fejlesztések, vagy a jövő otthonait, városait forradalmasító ötletletek –, valamint nemzetközi nevezési lehetőség mellett jelentkezett a több mint 260 csapat.
A világban történt változások, illetve a piaci környezet folyamatosan új kihívások elé állítja a legnagyobb vállalatokat is. Az elmúlt időszakban fel kellett készülnünk arra, hogy akár napok alatt megváltozhatnak trendek, ez pedig azonnali reakciókat kíván. Ma minden eddiginél fontosabb, hogy felkutassuk az innovatív eszközöket, amelyek jelentősen hozzájárulhatnak az energiaellátás és a vállalati működés hatékonyságának növeléséhez.
– fogalmazott az esemény megnyitóján Bertalan Zsolt, az MVM Energetika Zrt. csoportszintű technológiai innovációs igazgatója. A zsűri további tagjai Dr. Tomaj Balázs, az MVM Energetika Zrt. ügyfél vezérigazgató-helyettese, Sitányi László, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány szakmai és gazdasági vezetője, Dr. Hajnal Tamás, a Széchenyi Alapok Zrt. vezérigazgatói tanácsadója, valamint Répássy Zsuzsanna Réka, az ittaSzezon.com alapítója voltak.
Az idei döntős csapatok egy-egy intenzív, két hónapos képzésen vehettek részt, amelyen az MVM Csoport inkubátorcége, a Smart Future Lab Zrt. szakértői segítették őket, hogy ötleteik befektetésre érett, „startup-ready" termékké, szolgáltatássá nőhessék ki magukat.
Az ennél előrehaladottabb fázisban jelentkező csapatok pedig az MVM Csoporttal lehetséges együttműködés koncepcióját prezentálták a zsűri előtt.
A két eltérő periódusban versenyző csapatokat külön díjazták, ily módon az ötlet szakaszában három, míg az érettebb fázis kategóriában egy győztest hirdetett a szakmai zsűri.
Az elmúlt évhez hasonlóan idén is online térben megrendezett döntő első kategóriájában az első helyen az autózás helyett kerékpározásra ösztönző applikációt kínáló Ethicoin végzett, míg a második az Tourmix csapata lett, a sharing economy-n alapuló házhoz szállító szolgáltatásukkal, s a képzeletbeli dobogó harmadik fokára pedig a greenit csapata állhatott fel, akik a komposztálás új módját megteremtő innovációjukkal érdemelték ki a megtisztelő helyezést.
Egy, három, és ötmillió forintos támogatást nyertek el a csapatok, melyek nagyban hozzájárulnak ötleteik fejlesztéséhez. Az érettebb fázisban járó projektek közül a Labshare ipari validációs teszteket szolgáló platformja bizonyult a legjobbnak, így ők ötmillió forint támogatásban részesültek.
Az EthiCoin csapata saját bevallásuk szerint a legmodernebb fintech megoldások és a fenntarthatóság ötvözetében látja a jövőt.
Innovatív koncepciójuk alapja egy okostelefonos alkalmazás, mely mér, beáraz és honorál, s segítségével a felhasználók 50 forint értékű EthiCoinhoz juthatnak minden egyes, autózás helyett kerékpáron vagy gyalogosan megtett kilométer után, melyet a fenntarthatóságban élen járó üzletekben, illetve partnereknél lehet majd beváltani.
A Nagy Márton és Ruttkay Zoltán alkotta csapat tervei alapján a jövőben az aktív felhasználók havonta akár 10 ezer forintnak megfelelő értékben is vásárolhatnak majd a fenntarthatóság jegyében készült termékek, szolgáltatások közül.
Ötletük alapjául szolgált a felismerés: a kerékpáron és gyalogosan közlekedők „kevésbé szorulnak egészségügyi ellátásra, nem szennyezik a környezetet és nem kell nekik annyi parkolóhely.
Hatalmas kiaknázatlan potenciál rejlik a felelős viselkedés ösztönzésében, mely az aktív közlekedést és a környezettudatos vásárlást célozza, hiszen így tesszük felhasználóinkkal élhetőbbé és tisztábba városainkat. Célunk a fenntartható jelen. Tegyünk együtt városainkért és egymásért!" – szólított fel az EthiCoin csapata.
„Az Európai unióban a légszennyezés jelenleg napi ezer ember haláláért felel, valamint a globális szén-dioxid-kibocsátás 15 százaléka a közúti szállításból származik." – mutat rá a TourMix csapata.
A fuvarozás okozta károsanyag-kibocsátás szerintük egyre több embert érint, és növekvő számban vannak azok, akik szeretnének tenni ellene. Szolgáltatásuk az e-kereskedelem logisztikájának zöldebbé tételével kívánja felvenni a harcot a légszennyezés ellen, melyhez az ismert sharing economy-t, a megosztáson alapuló, közösségi gazdaság erejét használja fel.
A fiatalok által megálmodott alkalmazás a házhozszállítást forradalmasítaná a közösség bevonásával, hiszen "a TourMix összepárosítja az emberek mozgását a csomagok irányával, ez tulajdonképpen egy, az életritmushoz igazított fizetés-kiegészítés, amivel még jót is tehet."– mutat rá Bagdy Márk és Márky András.
Elmondásuk szerint szolgáltatásuk lehetővé teszi a nem sürgős házhozszállítást, mely által akár már egy-egy csomag megrendelésével is támogatni lehet a környezetet, hiszen megrendelésekor eldönthető, legfeljebb hány napot vagyunk hajlandóak várni rá, ha ezzel a fenntarthatóságra törekszünk.
A TourMix csapata hisz benne, hogy applikációjuk használatának nem pusztán az anyagi ellentételezés az egyetlen értéke, hanem a környezettudatosság, vagy az ismerkedés is.
A harmadik helyezett greenit célja, hogy az embereket a zöld hulladék gyűjtésére, és annak újbóli felhasználására ösztönözze, ehhez pedig a komposztálás egy egészen új módszerét kínálják megoldásként.
Ötletük megfékezné az élelmiszerpazarlást, illetve a keletkezett zöld hulladékot is visszaforgatná a természetbe, hiszen elmondottaik alapján egy átlagos magyar háztartás évente 65 kilogramm élelmiszert pazarol el, mellyel az előállításukhoz felhasznált erőforrások, például a víz és az áram is veszendőbe megy. Megoldásként egy okos komposztáló tartályt fejlesztettek ki, amely szisztematikusan együttműködik mobiltelefonos alkalmazásukkal, továbbá a belehelyezett hulladékot méri, és felhasználóit arányosan jutalmazza, ily módon motiválva az általa teremtett közösséget egy zöldebb jövő érdekében.
Török Máté, Pfeff Dóra Kata célja tulajdonképpen, hogy összekössék a zöldhulladék gyűjtését a megújuló energia előállításával és a közösségi média által nyújtott lehetőségekkel, hiszen meglátásuk szerint
a kerttel nem rendelkezők számára gyakorlatilag lehetetlen a zöldhulladék tudatos gyűjtése és újrafelhasználása,
így a keletkezett szervesanyag-hulladékot a legtöbben a kommunális szemetesbe helyezik, mely során metán és szén-dioxid is keletkezik, amelyek a klímaváltozásért felelős üvegházhatású gázok közé tartoznak.
A második kategória díjazottja, a LabShare egy kézben, a „one-stop-shop" elvén ad megoldást a fejlesztő cégeknek, egyben növeli a laborok láthatóságát és forgalmát.
A csapat a B2B piacterek ötlete alapján nyújtana megoldást az iparágnak egy agilis online kereső, nyomon követő és szolgáltató megoldással, hiszen felismerték, hogy az autóipari és elektronikai ipari termékeket piacra vitel előtt validációs teszteknek kell alávetni, mely sorozatok ára meghaladhatja az egymillió eurót, így ezeket a legnagyobb cégek is rendszeresen külső erőforrások felhasználásával valósítják meg.
Bakos Levente, Dr. Gyenes Dávid, Lóth Ágoston szerint a megfelelő jogosultsággal és képességgel rendelkező laborok felkutatása időigényes, a tesztek végrehajtásához gyakran hónapokig kell sorban állni, a piaci árak között pedig nagyságrendi különbségek is lehetnek, a Google-keresés, telefonos érdeklődés, e-mail-es nyomkövetés pedig már a múlté.
Az MVM Edison ötödízben kereste tehát azokat a fiatalokat, akik ötleteikkel képesek befolyásolni a jövőt, általuk hatékonyabb lehet a munka, jobb az életszínvonal, és eredményesebben vagyunk képesek hasznosítani az energiát, s szerencsére „Magyarországon a jövőcsinálók nemzedéke egyre több tagot számlál." – fogalmazott Rákóczi Ferenc, az est műsorvezetője.
A neves verseny célja továbbra is az, hogy az általuk felkarolt, újító ötletek olyan formába jussanak, amelyet a nagyközönség elé lehet tárni. Bertalan Zsolt a zsűri elnöke rámutatott, hogy az MVM Csoport mára az energetika teljes értékláncát lefedi tevékenységeivel, ugyanakkor az ehhez kapcsolódó új területeken is folyamatosan terjeszkedik.
Vezető szerepet töltünk be az energetikai innovációban is és számos új, energiával kapcsolatos technológia fejlesztésével, termékek és szolgáltatások piacra vitelével törekszünk az ügyféligényeink kielégítésére.
Az MVM EDISON az évek során branddé nőtte ki magát, mely a startup-ökoszisztémában mára megkerülhetetlen, s jelentős nyereményeik mellett akár több tízmilliós befektetéshez is hozzájuthatnak az idei verseny győztesei.